Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her tenker jeg på at noen ikke ser farger som andre ser : f.eks så ser det ikke nyanser i enkelte farger mens andre gjør det.

Da kan det hende ( det noe jeg har delvis fått bekreftet ) at en farge som jeg synes har en lilla nyanse ikke blir oppfattet "riktig" . jeg synes selvfølgelig at den er ganske mye lilla men an anen ser det som en ren rødfarge.

hvil ikke dett medføre en del problem for å få til riktig farge ?

 

Jo, det er veldig vanskelig å være sikker på at alle skjermer viser farger helt likt. Det finnes dyre programmer og maskiner som skal sikre det, og det er viktig for folk som driver med design og kunst på datamaskiner.

 

Noen personer har bedre fargesyn enn andre. Så hvis du ser på en farge som du synes er lilla, kan noen andre synes at den er rød. Men hvis du ser på to forskjellige skjermer, og begge viser den fargen du mener er lilla, vil du se at de viser samme farge, Hvis den andre personen ser på de samme skjermene, vil han se at begge viser den samme rødfargen. Når det gjelder å kalibrere skjermer, er ikke det viktige om du ser en farge på et bilde som rød eller grønn. Det viktige er at bildet ser likt ut på alle skjermer. Og hvis jeg lager et rødt bilde til en plakat og sender den til trykkeriet, vil jeg se den samme rødfargen på plakaten som på skjermen min. Det er ikke veldig enkelt, og mange har revet seg i håret på grunn av det.

Lenke til kommentar

Hvorfor er den gamle steikepanna svart?

Jeg har forstått at den er av støpejern, og ikke stål, slik som grytene.

Men stål er jo bare jern med 20% karbon? (og små mengder andre metaller)

Stål har langt mindre enn 20% karbon, det har nærmere 2% karbon i seg. Støpejern har rundt 4% karbon i seg. Hvorfor fargen er svart vet jeg ikke, men jeg trodde det var pga. en slags lakk eller coating. Hvis man knekker en stav av støpejern er den som regel gråaktig inni.

 

Edit: Fargen kommer av en miks av olje og fett, gjennom en prosess kalt "seasoning".

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Hvorfor er den gamle steikepanna svart? Jeg har forstått at den er av støpejern, og ikke stål, slik som grytene. Men stål er jo bare jern med 20% karbon? (og små mengder andre metaller) Hvorfor er ikke panna grå? Jeg har også lært at panna skal ikke i oppvaskmaskin, men settes inn med olje. Dropper man fettet, ruster den. Er svartfargen en blanding av rust og fett?

Jeg har støpt min egen stekepanne i støperi. Først blandes legeringen, ca 4% karbon (stål har 0,2 - 2,1%). Dette gjøres med oppmålte mengder jern, silisium, kull og "lurium". Når dette står og varmer seg opp kan man begynne å lage støpeforma. Den lages av en nøye kontrollert blanding av sand og bindemiddel med en original panne som mal. Legeringen helles oppi forma og det tar bare noen minutter før det størkner. Da kan man slå bort sand med en hammer og la den glødende panna få kjøle seg en times tid. Da går den fra glødende til relativt lys grå farge. Den ferdige panna har stygge kanter som må kuttes og slipes bort. Panna er grå både utenpå og inni (det som kommer til syne når man kutter og sliper bort kanter).

 

Sortfargen lager man i ettertid både på grunn av estetikk, hygiene og holdbarhet. En ubehandlet panne vil ruste fort og være vanskelig å vaske siden matrester vil sitte veldig godt. Sortfargen fikser man ved å smøre panna inn med matolje og sette dette i en ovn på rundt 400 grader. Jeg hadde ikke tilgang til en sånn ovn når jeg lagde min panne så jeg satte den i en vanlig konfyr som makset ut på ca 280 grader og lot den stå desto lengre, ca 6 timer. Fargen ble nydelig mørkemøkre-brun til sort, men jeg måtte gjenta behandlingen etter noen år fordi noe av fargen hadde løsnet etter mye skraping. Hadde jeg hatt tilgang til 400 graders ovn ville fargen sannsynligvis sittet mye bedre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Her tenker jeg på at noen ikke ser farger som andre ser : f.eks så ser det ikke nyanser i enkelte farger mens andre gjør det.

Da kan det hende ( det noe jeg har delvis fått bekreftet ) at en farge som jeg synes har en lilla nyanse ikke blir oppfattet "riktig" . jeg synes selvfølgelig at den er ganske mye lilla men an anen ser det som en ren rødfarge.

hvil ikke dett medføre en del problem for å få til riktig farge ?

 

Jo, det er veldig vanskelig å være sikker på at alle skjermer viser farger helt likt. Det finnes dyre programmer og maskiner som skal sikre det, og det er viktig for folk som driver med design og kunst på datamaskiner.

 

Noen personer har bedre fargesyn enn andre. Så hvis du ser på en farge som du synes er lilla, kan noen andre synes at den er rød. Men hvis du ser på to forskjellige skjermer, og begge viser den fargen du mener er lilla, vil du se at de viser samme farge, Hvis den andre personen ser på de samme skjermene, vil han se at begge viser den samme rødfargen. Når det gjelder å kalibrere skjermer, er ikke det viktige om du ser en farge på et bilde som rød eller grønn. Det viktige er at bildet ser likt ut på alle skjermer. Og hvis jeg lager et rødt bilde til en plakat og sender den til trykkeriet, vil jeg se den samme rødfargen på plakaten som på skjermen min. Det er ikke veldig enkelt, og mange har revet seg i håret på grunn av det.

 

problemer vil oppstå en person ser mindre farger en ane annen og førstnevnte skal plukke ut 2 skjermer som oppfører seg likt. Da vil noen se forskjellen men andre vil ikke oppdage den.

 

Nå er også slik kalibratorer lit for dyre til at alle vil benytte seg av dem.

( det bli dyrt hvis skjermen koster 1500 - 2000 kr og kalibratoren ca tusen mr )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Hvorfor er den gamle steikepanna svart? Jeg har forstått at den er av støpejern, og ikke stål, slik som grytene. Men stål er jo bare jern med 20% karbon? (og små mengder andre metaller) Hvorfor er ikke panna grå? Jeg har også lært at panna skal ikke i oppvaskmaskin, men settes inn med olje. Dropper man fettet, ruster den. Er svartfargen en blanding av rust og fett?

Jeg har støpt min egen stekepanne i støperi. Først blandes legeringen, ca 4% karbon (stål har 0,2 - 2,1%). Dette gjøres med oppmålte mengder jern, silisium, kull og "lurium". Når dette står og varmer seg opp kan man begynne å lage støpeforma. Den lages av en nøye kontrollert blanding av sand og bindemiddel med en original panne som mal. Legeringen helles oppi forma og det tar bare noen minutter før det størkner. Da kan man slå bort sand med en hammer og la den glødende panna få kjøle seg en times tid. Da går den fra glødende til relativt lys grå farge. Den ferdige panna har stygge kanter som må kuttes og slipes bort. Panna er grå både utenpå og inni (det som kommer til syne når man kutter og sliper bort kanter).

 

Sortfargen lager man i ettertid både på grunn av estetikk, hygiene og holdbarhet. En ubehandlet panne vil ruste fort og være vanskelig å vaske siden matrester vil sitte veldig godt. Sortfargen fikser man ved å smøre panna inn med matolje og sette dette i en ovn på rundt 400 grader. Jeg hadde ikke tilgang til en sånn ovn når jeg lagde min panne så jeg satte den i en vanlig konfyr som makset ut på ca 280 grader og lot den stå desto lengre, ca 6 timer. Fargen ble nydelig mørkemøkre-brun til sort, men jeg måtte gjenta behandlingen etter noen år fordi noe av fargen hadde løsnet etter mye skraping. Hadde jeg hatt tilgang til 400 graders ovn ville fargen sannsynligvis sittet mye bedre.

 

Hmm. Ville det ikke ha gitt en mye mer holdbar overflate som også var finere og jevnere ved å "rust blånere" pannen akkurat slik som man gjør på utsiden av våpen?

http://www.youtube.com/watch?v=f_tvVAt8LPo

Dette er jo et tynt lag med rust hvor man etter en stund "stopper" rustingen. Og dette tynne rustlaget beskytter senere mot videre rusting (ihvertfall i teorien)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

problemer vil oppstå en person ser mindre farger en ane annen og førstnevnte skal plukke ut 2 skjermer som oppfører seg likt. Da vil noen se forskjellen men andre vil ikke oppdage den.

Yep, dette stemmer. Førstnevnte vil være fornøyd med at kvaliteten er dårlig, mens den andre vil irritere seg. Sånn er det bare. Igjen, på samme måte som at mange ikke stiller equalizeren på anlegget fordi de synes det høres ok ut, mens noen er veldig ømfintlige for detaljer. Dette er en av flere grunner til å bruke lydmenn på konserter. Og grunnen til at proffer kontrollerer fargebalanser og grunnen til at noen i det hele tatt har bruk for slike kalibratorer.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at "fuel oil" er slikt som parafin og diesel.

 

 

EDIT:

 

base oil [′bās ‚ȯil] (materials) An oil to which other oils or substances are added to produce a lubricant. McGraw-Hill Dictionary of Scientific & Technical Terms, 6E, Copyright © 2003 by The McGraw-Hill Companies, Inc.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Likevel vil man nok være uenig i hva som er riktig farge på en skjerm hvis man oppfatter dem forskjellig.

Det er bare forskjell på hvor detaljert man oppfatter det. Grovt sett ser man det samme. Når det gjelder kunstuttrykk er det ikke uvanlig å være uenige. Men når det gjelder andre sammenhenger er det ofte tilstrekkelig å ta fargeteori og psykofysikk til hjelp.

 

Det gjør det ikke bedre at en kalibret skjerm bare funger riktig under et bestemt lysforhold

 

Og equalizeren vil bare funger riktig med en bestem musikk ( eller er det annerledes med lyd ) ?

Det stemmer at lysforholdene er viktige. Derfor burde man rett og slett være bevisst på disse, og sørge lysforholdene har så liten innvirkning som mulig. Det er nok umulig idag å fjerne dette problemet totalt med mindre man ofrer litt selv.

 

EQ-en man bruker selv når man hører på musikk er mer det som handler om kunstuttrykk. Men om du for eksempel behandler lyden av noe må man sørge for at dine høyttalere / hodetelefoner gjengir lyden riktig, f.eks. Dette krever selvsagt kompetanse og evt. teknologisk hjelp.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Sånn rent hypotetisk:

 

Om noen stikker etter meg med en kniv (enten overlagt eller uaktsomt), og jeg i affekt ikke bare slår personen ned (nøytraliserer trusselen), men fortsetter å denge dritten ut av personen slik at han enten tar kvelden eller ender opp med en permanent invalidisering. Jeg ender altså opp med å bruke mye mer selvforsvar enn nødvendig, men da som en konsekvens (kan vi ikke kalle det affekt) av den andre personens handlinger. Hvordan ville jussen behandlet dette?

 

:)

Lenke til kommentar

Dette er hva loven sier om nødverge:

 

§ 18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,

b) ikke går lenger enn nødvendig, og

c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

 

Så det er straffbart, ja. Skulle da bare mangle.

Lenke til kommentar

Haha, nei det er kanskje ikke det!

 

Men bare for å være sikre på at vi har samme forståelse av ordet affekt (jeg skal medgi at jeg er litt usikker på ordets eksakte betydning): Slik jeg tolker affekt er at reagerer, uten å kunne tenke deg om. Akkurat som når du tar på en altfor varm kokeplate. Kanskje jeg ville sammenlignet det litt med å være utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

 

Når det er sagt, om noen i affekt slår ihjel en annen person så er det uansett ikke trygge mennesker å ha på gata, men istedenfor fengsel, så vil de kanskje bli lagt inn et eller annet sted?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Over til noe helt annet:

 

Har noen bygd en modell av solsystemet vårt? Altså en skalert modell hvor avstander og størrelser er presise?

 

Har veldig lyst til å gjøre dette selv, men det vanskeligste er å finne et stort nok område til at ikke planetene blir for små. For å få plass på en fotballbane må solen være mindre enn 25 mm i diameter. Jorden ville da befunnet seg 2.68 m fra solen, og målt 0.2 mm i diameter. Dette blir litt for smått.

 

Dersom jorden skal ha en diameter på 1 cm, blir avstanden mellom Neptun og Solen hele 353 km. Dette blir litt for stort.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Den er veldig fin, men alt for stor. I tillegg var jeg mest på jakt etter en modell hvor man kan se alle planetene uansett hvor man står. Jeg veit de vil bli for små, men man kan bruke kikkert. Og markere bakken under for å representere hvor de er.

 

Det perfekte stedet å bygge dette må være den digre flate ørkenen hvor Burning Man arrangeres. En avstand på 1 km mellom sola og neptun gjør jorden så stort som et pepperkorn. Jeg ser for meg at 5 km hadde vært fint. Da kan man også legge til planetenes måner, uten at det blir for smått til å kunne sees.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...