Metasenter Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hva er "bilge"? Eventuelt hva brukes en bilge pumpe til? Jeg så at det sto merket opp på en MOB båt. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det er vel en lensepumpe, som brukes for å tømme et båtskrog for vann. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Bilge er "kjelleren" i skipet, altså den delen hvor det kun er skrog mellom deg og havet. Bilge pump, eller lensepumpe, er pumpen du bruker for å tømme skipet for vann. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Vel, vi kan vel regne på det. Jordens overflate re 70% vann, og vi har en diameter. Så 70% av overflateområde til en kule, regn det som 1 meter høyt, og legg sammen til liter. Så hvor mange liter er du da kontra hvor mye det skal være på havoverflaten? Hvis en person med 100 kg kroppvekt flyter i et badekar med 1 kvadratmeter overflate og loddrette vegger så vil vannstanden stige med 0,1 meter. Havet utgjør ca 360 millioner kvadratkilometer. Eller ca 0,36 * 1015 kvadratmeter. Vannstanden i sjøen vi da i teorien stige med 0,1/0,36*1015 meter = ca 0,000 000 28 nanometer. Til sammenligning er radiusenen på et atom i størrelseorden 0,1 nanometer. Man trenger altså 360 000 mennesker med 100 kg kroppsvekt flytende for å få verdenshavet til å stige tilsvarende radiusen av ett atom. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 SeaLion og tobias6666: Det "norske" elbilselskapet Think hadde også en elbil med solceller på tegnebrettet under navnet Think Ox. Oppkjøp, konkurs, krise og nedleggelser har gjort at vi neppe får se den realisert. Det skal også sies at solceller monner veldig lite. Bildet av de solcelledrevne racerbilene viser at bilene må være super-optimaliserte for solcelledrift for at det skal kunne være eneste kraftkilde. I normastørrelse biler vil det ikke kunne bli noe mer enn en ganske ubetydelig tilleggskraft. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Men hva om jeg ble uskyldig dømt for et drap jeg ikke hadde begått? Hvis jeg rømte, men ble tatt, og deretter frifunnet i en ankesak for selve drapet, ville jeg fremdeles måtte sone i 6 mnd for selve rømmingen, selv om drapstiltalen var frafalt? Å rømme fra fengsel er ikke lovlig selv om du er uskyldig dømt (se straffegjennomføringsloven pgf 40). Dessuten: Hvis du ble frifunnet i en ankesak vil du ikke ha en rettskraftig dom (dommen er ikke rettskraftig før ankesaken er endelig avgjort). Dette innebærer at du vil være lovlig varetektsfengslet. Også uskyldige kan være lovlig varetektsfengslet. Hva om rømningen resulterte i skader for 2 millioner på en betongmur som jeg måtte rive for å komme ut?Er jeg ansvarlig for skader på en mur, når jeg ikke burde vært på innsiden av den i utgangspunktet? Yup. Norsk rettsorden aksepterer generelt sett ikke at man selv tar seg til rette, men henviser deg til å jobbe innenfor systemet for å oppnå dine mål. Er jeg ansvarlig hvis andre, skyldige fanger kom seg ut samtidig? Ikke så lenge du handlet utelukkende i den hensikt å få deg selv ut, jfr. fritaksregelen i straffeloven pgf 132 tredje ledd. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Når det gjelder rapportene, så er ikke alt spekulasjon: "Significantly, in a number of cases, the cockpit crew verified that a PED was the source of a problem by having it turned off and back on and seeing the problem repeat before requiring that the device be turned off." (Her er nok forskningen bak disse uttalelsene) Og Apt/Morgan/Strauss' forskning påviste jo forurensning i GPS-frekvenser som kunne føre til interferens, ifølge dem selv. Jeg skal ikke si jeg har funnet den kraftigste evidens for faren ved mobilbruk, men det gir i hvert fall grunn til å ta fenomenet noe mer alvorlig. Problemet er jo at forstyrrelsene ikke bare gjelder mobiltelefoner . i hvilken grad forbudet praktiseres for andre ting en Mobiler vet jeg ikke men det gjaldt vis alt med elektrisk motor ( disk og cd spillere) og de som sender ut signaler for kommunikasjon Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Det er diskutert i alle retning om hva som er riktige farger på en skjerm På samme måte som man kan oppfatte farger i naturen litt forskjellig så må man vel også regne med at det samme gjelder farger på en skjerm ? Siden man har forskjellig preferanser på hva som en god farge så kan man veil ikke si at f.eks en rødfarge er bedre en an annen ? Så hvordan kan man da vite at en farge er bedre en ane annen ? eller hvordan kan man da vite at skjermen er riktig innstilt for fargene ? Endret 23. juli 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det er diskutert i alle retning om hva som er riktige farger på en skjerm På samme måte som man kan oppfatte farger i naturen litt forskjellig så må man vel også regne med at det samme gjelder farger på en skjerm ? Siden man har forskjellig preferanser på hva som en god farge så kan man veil ikke si at f.eks en rødfarge er bedre en an annen ? Så hvordan kan man da vite at en farge er bedre en ane annen ? eller hvordan kan man da vite at skjermen er riktig innstilt for fargene ? Poenget med å ha "riktige" farger er at en som sitter og lager ting på en skjerm skal kunne vite at det ser noenlunde likt når andre folk ser det på sine skjermer, når hun sender det på trykk osv. Dersom noe som er rødt på en skjerm er blått på en annen (for å sette det litt på spissen) er det noe som er gått fryktelig galt med kalibreringen. Man har visse standarder for hvordan bestemte farger skal se ut, ikke fordi en farge er "bedre" enn enn annen men rett og slett for å sikre at det ser så likt ut som mulig fra skjerm til skjerm. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det er diskutert i alle retning om hva som er riktige farger på en skjerm På samme måte som man kan oppfatte farger i naturen litt forskjellig så må man vel også regne med at det samme gjelder farger på en skjerm ? Siden man har forskjellig preferanser på hva som en god farge så kan man veil ikke si at f.eks en rødfarge er bedre en an annen ? Så hvordan kan man da vite at en farge er bedre en ane annen ? eller hvordan kan man da vite at skjermen er riktig innstilt for fargene ? Poenget med å ha "riktige" farger er at en som sitter og lager ting på en skjerm skal kunne vite at det ser noenlunde likt når andre folk ser det på sine skjermer, når hun sender det på trykk osv. Dersom noe som er rødt på en skjerm er blått på en annen (for å sette det litt på spissen) er det noe som er gått fryktelig galt med kalibreringen. Man har visse standarder for hvordan bestemte farger skal se ut, ikke fordi en farge er "bedre" enn enn annen men rett og slett for å sikre at det ser så likt ut som mulig fra skjerm til skjerm. Men hvordan blir det nå ikke alle oppfatter fargen på samme måte ? ( som er noe jeg ønsket fokus på ved det forrige innlegget) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Vel, hva mener du med at ikke alle oppfatter fargen på samme måte? For vi kan ha forskjellige meninger om hva som er en pen farge uten å se forskjellige farger. Dette minner om det filosofiske problemet om qualia. Men vi har fargeteori, som sier hvordan farger kan organiseres sammen. På samme måte som musikkteori: Vi sørger for at musikken følger bestemte regler - at toner har riktig frekvens, at intervallene harmonerer/dissonerer, etc., og det har symmetrier - som at en individuell tone kan forflyttes en oktav. Dette er regler som er felles for alle mennesker. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Men hvordan blir det nå ikke alle oppfatter fargen på samme måte ? ( som er noe jeg ønsket fokus på ved det forrige innlegget) Uavhengig av hvordan du oppfatter farger(skal ikke gå lengre inn på den diskusjonen), så kommer det de samme fargene på printeren som du har på skjermen om skjermen og printeren er kalibrert(har "riktige" farger) Om du sitter å lager ett bilde med feiljustert skjerm, eller skjerm med feil farger vil bildet du får ut av printeren se anderledes ut enn det gjør på skjermen. Det er det riktig og feil farge handler mest om, at ting på skjermen faktisk er slik det er andre steder, ikke at rødfargen er fin. Endret 23. juli 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Vel, hva mener du med at ikke alle oppfatter fargen på samme måte? Her tenker jeg på at noen ikke ser farger som andre ser : f.eks så ser det ikke nyanser i enkelte farger mens andre gjør det. Da kan det hende ( det noe jeg har delvis fått bekreftet ) at en farge som jeg synes har en lilla nyanse ikke blir oppfattet "riktig" . jeg synes selvfølgelig at den er ganske mye lilla men an anen ser det som en ren rødfarge. hvil ikke dett medføre en del problem for å få til riktig farge ? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Nei, fordi samme person skal se samme farge både på skjerm og f. Eks en utskrift. Da er det riktig farge, uavhengig av hvilken farge som blir sett. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (...) eller hvordan kan man da vite at skjermen er riktig innstilt for fargene ? Det kan man bruke en skjermkalibrerer til. http://www.fotophono.no/foto/products.aspx?intshopcmd=&group=3197248&prod=2881995 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Her tenker jeg på at noen ikke ser farger som andre ser : f.eks så ser det ikke nyanser i enkelte farger mens andre gjør det. Da kan det hende ( det noe jeg har delvis fått bekreftet ) at en farge som jeg synes har en lilla nyanse ikke blir oppfattet "riktig" . jeg synes selvfølgelig at den er ganske mye lilla men an anen ser det som en ren rødfarge. hvil ikke dett medføre en del problem for å få til riktig farge ? Jeg har noen venner som er kunstnere, og disse ser utrolig mange nyanser. Det er nok riktig at jeg ikke kan se at en rosafarge har et skjær av fersken i seg, men dette dreier seg om detaljer. Jeg vil fortsatt se det store bildet. Så litt ja: hvis man ikke har et godt nok utviklet fargesyn, vil man ikke se fargene "riktig" - men litt nei: man vil uansett være fornøyd med det mindre detaljerte synsbildet man har. Men dette er jo spekulering, da. Endret 24. juli 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Hvorfor er den gamle steikepanna svart? Jeg har forstått at den er av støpejern, og ikke stål, slik som grytene. Men stål er jo bare jern med 20% karbon? (og små mengder andre metaller) Hvorfor er ikke panna grå? Jeg har også lært at panna skal ikke i oppvaskmaskin, men settes inn med olje. Dropper man fettet, ruster den. Er svartfargen en blanding av rust og fett? Endret 24. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Simonhauan Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor er sveitsiske banker så populære? Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor er sveitsiske banker så populære? At pengeverdien er stabil er hva jeg har hørt. Den politiske og økonomiske stabiliteten i Sveits gjør sveitsiske banker populære med andre ord. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor er den gamle steikepanna svart? Jeg har forstått at den er av støpejern, og ikke stål, slik som grytene. Men stål er jo bare jern med 20% karbon? (og små mengder andre metaller) Hvorfor er ikke panna grå? Jeg har også lært at panna skal ikke i oppvaskmaskin, men settes inn med olje. Dropper man fettet, ruster den. Er svartfargen en blanding av rust og fett? Ikke helt. Nå kan jo panna være rusten også, men du spør om den svarte fargen. Det vil jeg tro er to forklaringer. Jernet oksideres til dobbelsaltet FeO x Fe2O3 forøvrig samme oksidbelegg som beskytter brunerte våpen (blankt sortpolert). Og mer sort blir stekepanna også fordi man varmebehandler mat i den. Mat er mye karbohydrater, fett og proteiner som kan dehydratisere til karbon - C og det er som kjent også sort. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå