Mannen med ljåen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Det koster penger å sjekke at instrumentene ikke lar seg påvirke. Og hva om en av passasjerene har en Kina-mobil som han kjøpte for 450 kroner på Ebay? Den kan sende støy på helt andre frekvenser enn GSM-standarden tillater. Testen må være ekstremt grundig (og dyr) for å utelukke at slikt forstyrrer instrumentene. På Norwegian-fly kan man nå surfe på WiFi under flyturen. Men utstyret skal være helt avslått ved take-off og landing. Jeg tror at grunnen til det er at folk skal ha oppmerksomheten rettet riktig vei under flyturens farligste deler. Hvis landingen ble mislykket skal du sitte fastspent og være oppmerksom, ikke sitte med en laptop og en mobil på fanget. Endret 22. juli 2012 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hva har soningsforhold og jus med teknologi og vitenskap å gjøre? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Ingenting. Og det er heller ikke et krav. Dette er en tråd som heter "Snedige ting du lurer på", og den er åpen for spørsmål i alle kategorier. Den er postet i kategorien for teknologi og vitenskap fordi den måtte jo postes et sted, og da ble det den mest logiske kategorien. Det har vært diskutert mange ganger før. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Nei det er kanskje ikke luksus, men det ekke så ille. Tenk på studentene de lever i tilsvarende forhold hvis ikke værre og de må BETALE flere tusen i mnd'en for det av penger de måtte ta opp LÅN får å få! Så ja, fangene våres skjemmes bort. Kan fangene gå ut når de vil? Kan de gjøre hva de vil når de vil? Nei? Da lever de ikke under tilsvarende forhold som studenter. Det er faktisk utrolig kjipt å være låst inne i et lite rom og ikke kunne gjøre ting som du vil, når det passer deg, selv om rommet skulle ha Versailles-standard. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Studenter har heller ikke friheten til å gjøre hva de vil. Mange lever på Europris-nudler og må ta seg en elendig betalt drittjobb ved siden av studiene for å i det hele tatt overleve. Hadde det ikke vært "frivillig" å studere, ville man kalt det slaveri. De bor enda tettere enn fangene i fengselet, eller studiner må leie hos en gammel gris som vil ha leien i form av sex. Det er nok mange studenter som gjerne skulle hatt en trygg fengselscelle med varm mat å komme hjem til. Og -ja, det finnes folk som studerer i fengselet. Så den friheten går man ikke glipp av i fengsel. Toska, for eksempel. Han studerte historie. http://www.vg.no/nyh...hp?artid=159635 Endret 22. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Det heter seg at instrumentene i et fly kan bli forstyrret av en elle flere av de elektroniske dingsene man har med seg. Det som er lit pussig er at det virker som ingen er villig til å teste det skikkelig ( under trygge forhold) . Riktignok ble det testet av Mythbursters en gang derdet ble konkludert med at instrumentene ikke ble forstyrret. Hvorfor er det ingen som vil teste det skikklign ut slik at man slipper denne myten som alle må forholde seg til ? Den største grunnen er nok at man skal være oppmerksomme hvis det skjer et eller annet unormalt og det kommer beskjeder fra personalet over høyttaleranlegget. Dessuten ville det blitt ganske kaotisk hvis alle skulle sittet og pratet høylytt ombord... Viktige instrumenter er skjermet godt og det skal ganske mye til for å påvirke dem. Derimot sitter det noe som kalles "flux valve" i enden på vingene som er ganske følsomme, men jeg tror ikke de vil bli påvirket av mobiltelefoner. Sendingsstyrken til en telefon er jo ikke akkurat så høy så det gjør noe. Endret 22. juli 2012 av CFM Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Det heter seg at instrumentene i et fly kan bli forstyrret av en elle flere av de elektroniske dingsene man har med seg. Det som er lit pussig er at det virker som ingen er villig til å teste det skikkelig ( under trygge forhold) . Riktignok ble det testet av Mythbursters en gang derdet ble konkludert med at instrumentene ikke ble forstyrret. Hvorfor er det ingen som vil teste det skikklign ut slik at man slipper denne myten som alle må forholde seg til ? Den største grunnen er nok at man skal være oppmerksomme hvis det skjer et eller annet unormalt og det kommer beskjeder fra personalet over høyttaleranlegget. Dessuten ville det blitt ganske kaotisk hvis alle skulle sittet og pratet høylytt ombord... Personlig synes jeg "høre beskjeder fra personalet" virker mer som ett vikarierende argument funnet på i ettertid, etterhvert som de fleste vet at den opprinnelige grunnen bare er tull. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Studenter har heller ikke friheten til å gjøre hva de vil. Mange lever på Europris-nudler og må ta seg en elendig betalt drittjobb ved siden av studiene for å i det hele tatt overleve. Hadde det ikke vært "frivillig" å studere, ville man kalt det slaveri. De bor enda tettere enn fangene i fengselet, eller studiner må leie hos en gammel gris som vil ha leien i form av sex. Det er nok mange studenter som gjerne skulle hatt en trygg fengselscelle med varm mat å komme hjem til. Og -ja, det finnes folk som studerer i fengselet. Så den friheten går man ikke glipp av i fengsel. Toska, for eksempel. Han studerte historie. http://www.vg.no/nyh...hp?artid=159635 Har du studert noen gang? Det er sikkert en eller annen bisarr type som heller ville sittet i fengsel, de aller fleste som er noenlunde mentalt oppegående ville ikke valgt det. Man klarer seg fint som student om man vil, man må ikke selge sex, og de aller fleste har det veldig fint i studenttiden. Man har ikke samme mulighet til å studere i fengsel. Og du hopper jo igjen over den massive hovedulempen med å sitte i fengsel, at du ikke kan bevege deg rundt og styre livet ditt som du vil. AtW 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 hvor oppmerksom man er i et fly kommer ikke bare av at man sitter og leker seg med den elektroniske dingsen sitter man med en pc og Internett så stjeler det oppmerksom het ( sikker derfor man bare får lov til å bruke det mens flyet er i luft som nevnt lenger oppe ) men så kan det også hende at man sover eller er på toalettet. Meg vet ikke hva reglen sier om det ved landing eller take off Flyen bruker jo lys skilt og lyd for å påkalle oppmerksomhet. Mange fly har jo også egen tilkoblinger for hodetelefoner Da har man jo flere "kanaler" å gjøre passasjerene oppmerksomme gjennom. hvorfor holer ikke dette ? Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) men så kan det også hende at man sover eller er på toalettet. Meg vet ikke hva reglen sier om det ved landing eller take off Å bruke toalettet ved takeoff eller landing er ikke lov, da skal man sitte fastspent i setet. Endret 22. juli 2012 av Punainen Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Kan man ikke bare ha setebelte på ramma, da? 1 Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Finnes det el-biler med solcellepanel på taket? Hvis ikke, hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Kan man ikke bare ha setebelte på ramma, da? Hva om man står oppreist, når man skal vaske hendene, på vei tilbake til setet osv? Skjer vel også av og til at man blir bedt om å sitte fastspent under taxi om det er turbulens. Vet de om turbulensen kommer før flyet blir påvirket? Finnes det el-biler med solcellepanel på taket? Hvis ikke, hvorfor ikke? Lite areal, lav effektivitet, dyrt? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Finnes det el-biler med solcellepanel på taket? Hvis ikke, hvorfor ikke? Ikke som jeg vet annet enn prosjektbiler. Grunnen er som nevnt over. Audi, og sikkert fler, kan bestilles med solcellepanel i takluka for å lade batteriet og å få vifta til å lufte ut den varme lufta i kupeen før man setter seg inn i bilen. Hva om man står oppreist, når man skal vaske hendene, på vei tilbake til setet osv? Skjer vel også av og til at man blir bedt om å sitte fastspent under taxi om det er turbulens. Vet de om turbulensen kommer før flyet blir påvirket? I noen grad ja. Noe kan man se på værmeldingen, noe kan sees på værradaren i flyet, men mye går på rapporter fra andre som har vært i området før. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Farris sies å være sunt pga høyt innhold av mineraler og salter. Er dette noe de tilsetter i vannet eller er dette naturlig i fra farriskilden? Og er ikke dette samme vannet Farris vannverk bruker? Vil da vannet i Vestfold være like sunt? Og er mye mer av mineralene i Farrisvannet enn det er i andre vannverk rundt om kring i Norge? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Mobiltelefoner interferer med flyinstrumenter og øker risikoen for farlige situasjoner. FCC: Mobiltelefoner i 800 MHz frekvensområde og andre trådløse enheter er ikke tillatt grunnet at evidensen for trygghet ikke er blitt demonstrert. Problemet ligger i kommunikasjon på bakkenivå. Forestill deg 100 telefoner som kontakter celletårn konstant i 700 km/t. Det forklarer i hvert fall hvorfor dette forbudet er så viktig under takeoff/landing. FAA er på sin side bekymret for potensiell interferens mellom telefoni og avionikk. Så vidt jeg vet har ikke en telefon i flymodus noen informasjon som avsendes. Så om man har en telefon som fungerer og ønsker å være rebelsk samtidig som det ikke setter andre i potensiell fare, så kan den vel settes på flymodus. Som den første artikkelen påpeker er det massevis av rapporter om elektromagnetisk interferens fra såkalte PED-s som skaper problemer for piloter: "Although interference with the enroute navigation system was most often cited, landing navigation, radar altimeters, autopilot systems, ground proximity warning systems and, once, even an engine fuel controller were all affected during passenger flights". Endret 22. juli 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Forskningen det referes til her er jo ren spekulasjon fra piloter. Dvs tilfeller der piloter opplever instrumentproblemer, og tror det er mobiler som er grunnen. AtW Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Når det gjelder rapportene, så er ikke alt spekulasjon: "Significantly, in a number of cases, the cockpit crew verified that a PED was the source of a problem by having it turned off and back on and seeing the problem repeat before requiring that the device be turned off." (Her er nok forskningen bak disse uttalelsene) Og Apt/Morgan/Strauss' forskning påviste jo forurensning i GPS-frekvenser som kunne føre til interferens, ifølge dem selv. Jeg skal ikke si jeg har funnet den kraftigste evidens for faren ved mobilbruk, men det gir i hvert fall grunn til å ta fenomenet noe mer alvorlig. Endret 22. juli 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Farris sies å være sunt pga høyt innhold av mineraler og salter.Er dette noe de tilsetter i vannet eller er dette naturlig i fra farriskilden? Den hvite og blå utgaven av Farris er kun tilsatt kullsyre. Vannet er tappet fra naturlige kilder nedenfor bøkeskogen i Larvik, og vannet fra Farris-vannet har her blitt filtrert gjennom morenegrusen under bøkeskogen og dermed fått sitt høye innhold av mineraler og salter. http://no.wikipedia.org/wiki/Farris_(mineralvann) Det høye saltinnholdet er forøvrig ikke spesielt sunt, hverken i dette eller andre mineralvann der saltene er tilsatt. Rent ferskvann uten salter regnes i dag som sunnere. Og er ikke dette samme vannet Farris vannverk bruker? Vil da vannet i Vestfold være like sunt? Nei, dette er en vanlig misforståelse. Vannverket bruker vannet direkte fra innsjøen, dette vannet er altså rent ferskvann (overflatevann). http://no.wikipedia.org/wiki/Farris Og er mye mer av mineralene i Farrisvannet enn det er i andre vannverk rundt om kring i Norge? Nei, se over. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Finnes det el-biler med solcellepanel på taket? Hvis ikke, hvorfor ikke? Jo, det finnes faktisk solcelledrevne elbiler, det kjøres løp med de både i USA, i Australia og andre steder. http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_car_racing Disse soldrevne elbilene er imidlertid ikke egnet for daglig bruk, forholdet mellom de digre flatene med solceller og den lave praktiske nyttelasten (1 stk liten og lett person) gjør de lite egnet for annet enn slike konkurranser i strøk av verden der det er lite skyer og sola står høyt på himmelen. Solceller på taket for å lade batteriet og drive en utluftingsvifte slik at bilen ikke blir glodheit inni selv om den står parkert midt i solsteken ble oppfunnet av Saab i 1985 (vist på konseptbilen Saab EV-1) og siden kopiert av bl.a Audi. I 2009 viste den norskeide (Bård Eker) svenske sportsbilprodusenten Koenigsegg frem konseptbilen Quant som i følge de selv skulle ha en overflatebehandling ("lakk") som også fungerte som solceller. Dette var dog bare en påstand, det er ingenting som tyder på at Koeniggsegg faktisk har utviklet denne typen overflatebehandling. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå