Rudde Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Okey, okey, nå har dere krangla lenge ass, nå vil jeg komme med ett innspill og som jeg ikke ser noen har brukt. Nei det er kanskje ikke luksus, men det ekke så ille. Tenk på studentene de lever i tilsvarende forhold hvis ikke værre og de må BETALE flere tusen i mnd'en for det av penger de måtte ta opp LÅN får å få! Så ja, fangene våres skjemmes bort. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Hva er grunnen til at man får grønn bæsj ? Hadde det for noen måneder siden, jeg er 15 år. Jeg vet at babyer har det men hva gjør at den blir brun når man blir eldre, og at man kan få grønn når bæsjen vanligvis er brun? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Nytt, fengselsrelatert spørsmål... Er det straffbart å prøve å rømme fra fengsel? Hva med erstatningsansvar ved materielle skader? Skader/drap på vakter som prøver å hindre at du rømmer? Hva om det viste seg at du er uskyldig dømt, noe du jo hadde hevdet hele tiden? Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Nytt, fengselsrelatert spørsmål... Er det straffbart å prøve å rømme fra fengsel? Hva med erstatningsansvar ved materielle skader? Skader/drap på vakter som prøver å hindre at du rømmer? Hva om det viste seg at du er uskyldig dømt, noe du jo hadde hevdet hele tiden? Det er ikke straffbart i seg selv å rømme fra et fengsel. Hvis du blir tatt, så må du sone resten av dommen din, pluss den tiden du var på rømmen. Saken stiller seg nok veldig annerledes om du skader/dreper noen i forsøket. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Nytt, fengselsrelatert spørsmål... Er det straffbart å prøve å rømme fra fengsel? Hva med erstatningsansvar ved materielle skader? Skader/drap på vakter som prøver å hindre at du rømmer? Hva om det viste seg at du er uskyldig dømt, noe du jo hadde hevdet hele tiden? Syns å huske at vi i forsvaret lærte at vi faktisk var pliktige å forsøke og rømme hvis mulig hvis man ble tatt som krigsfange ihvertfall. EDIT: Ser ut til at det fra 2007 ble straffbart med opp til 6 mnd fengsel å rømme fra fengsel: http://www.helgeland...icle3136484.ece Endret 21. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Interessant link. Men hva om jeg ble uskyldig dømt for et drap jeg ikke hadde begått? Hvis jeg rømte, men ble tatt, og deretter frifunnet i en ankesak for selve drapet, ville jeg fremdeles måtte sone i 6 mnd for selve rømmingen, selv om drapstiltalen var frafalt? Hva om rømningen resulterte i skader for 2 millioner på en betongmur som jeg måtte rive for å komme ut? Er jeg ansvarlig for skader på en mur, når jeg ikke burde vært på innsiden av den i utgangspunktet? Er jeg ansvarlig hvis andre, skyldige fanger kom seg ut samtidig? Endret 21. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 I en annen tråd står det at mange lover forfølger nordmenn på ferie i andre land. Jeg trodde det bare gjaldt sexkjøpsloven. Hvilke andre ting er forbudt for nordmenn å gjøre i utlandet? Finnes det tilfeller der forbud og påbud faktisk er i direkte konflikt? Man blitt jo ikke straffeforfulgt for å ha kjørt på venstre side av veien etter en ferie i England, f.eks. Å bruke narkotika i utlandet er ikke lov det heller. Når det kommer til å kjøre på venstre side av veien i England følger man jo de lokale lovene, ikke bryter man noen norske lover heller Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Men hvis du drar til et land der det er påbudt å bruke narkotika, da? Afrikanske stammer kan jo ha forskjellige rituelle lover. Må man bare la være å besøke slike land, hvis de finnes? Endret 21. juli 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Men hvis du drar til et land der det er påbudt å bruke narkotika, da? Afrikanske stammer kan jo ha forskjellige rituelle lover. Jeg vil nok tro at det uansett er forbudt for nordmenn, uten at jeg kan vise til noen lover. Håper andre kan fylle inn. Interessant spørsmål. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Okey, okey, nå har dere krangla lenge ass, nå vil jeg komme med ett innspill og som jeg ikke ser noen har brukt. Nei det er kanskje ikke luksus, men det ekke så ille. Tenk på studentene de lever i tilsvarende forhold hvis ikke værre og de må BETALE flere tusen i mnd'en for det av penger de måtte ta opp LÅN får å få! Så ja, fangene våres skjemmes bort. Vi har frihet til å få oss en jobb hvor som helst, vi får stipend, og vi har alle de fantastiske frihetene et fritt samfunn tilbyr. Det kan fangene bare drømme om. Fengselsystemet vårt er utrolig bra (selv om det selvsagt kan bli bedre). Det er en modell som funker veldig godt på å rehabilitere fanger. 1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Men hvis du drar til et land der det er påbudt å bruke narkotika, da? Afrikanske stammer kan jo ha forskjellige rituelle lover. Jeg vil nok tro at det uansett er forbudt for nordmenn, uten at jeg kan vise til noen lover. Håper andre kan fylle inn. Interessant spørsmål. Hva hvis man drar til et land hvor det er lov å bruke narkotika? (pot, amsterdam) La oss si du blir undersøkt, i tollen. Og du ikke er høy, men du har spor av pot i systemet. Da skal man kunne vise til biletten fra amsterdam og slippe unna. (Noe jeg vet flere har gjort).. Endret 22. juli 2012 av Sulfuric Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Okey, okey, nå har dere krangla lenge ass, nå vil jeg komme med ett innspill og som jeg ikke ser noen har brukt. Nei det er kanskje ikke luksus, men det ekke så ille. Tenk på studentene de lever i tilsvarende forhold hvis ikke værre og de må BETALE flere tusen i mnd'en for det av penger de måtte ta opp LÅN får å få! Så ja, fangene våres skjemmes bort. Vi har frihet til å få oss en jobb hvor som helst, vi får stipend, og vi har alle de fantastiske frihetene et fritt samfunn tilbyr. Det kan fangene bare drømme om. Fengselsystemet vårt er utrolig bra (selv om det selvsagt kan bli bedre). Det er en modell som funker veldig godt på å rehabilitere fanger. Ja du har friheten til å jobbe hvor du vil, men du har ikke friheten til å tjene hva du vil. Du har heller ikke friheten av å jobbe når du vil. Og hvordan rettferdigjør du disse argumentene med at de lever like ille / verre en fanger og må betale for det? Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Det er ikke ulovlig for norske borgere å bruke narkotika i land der den lokale lovgivningen ikke har ulovliggjort det (Nederland er ikke et av disse landene). Se straffeloven (1902 nr 10) § 12 nr 3 for hvilke handlinger som er straffbare selv om de er begått i land der de er lovlige. Endret 22. juli 2012 av Loff1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Men så spørs de jo om de orker å lage en sak ut av det også. (les: fra nederland) Endret 22. juli 2012 av Sulfuric Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Det er ikke ulovlig for norske borgere å bruke narkotika i land der den lokale lovgivningen ikke har ulovliggjort det (Nederland er ikke et av disse landene). Se straffeloven (1902 nr 10) § 12 nr 3 for hvilke handlinger som er straffbare selv om de er begått i land der de er lovlige. Jo i enkelte tilfeller er det det. Er du f.eks ansatt i militæret kan du få sparken om en narkohund markerer på deg etter en Nederlandstur. Eller det kan vel kanskje ikke kalles ulovlig, men jeg syns det ihvertfall virker som "straff" og få sparken på et slikt grunnlag. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Okey, okey, nå har dere krangla lenge ass, nå vil jeg komme med ett innspill og som jeg ikke ser noen har brukt. Nei det er kanskje ikke luksus, men det ekke så ille. Tenk på studentene de lever i tilsvarende forhold hvis ikke værre og de må BETALE flere tusen i mnd'en for det av penger de måtte ta opp LÅN får å få! Så ja, fangene våres skjemmes bort. Vi har frihet til å få oss en jobb hvor som helst, vi får stipend, og vi har alle de fantastiske frihetene et fritt samfunn tilbyr. Det kan fangene bare drømme om. Fengselsystemet vårt er utrolig bra (selv om det selvsagt kan bli bedre). Det er en modell som funker veldig godt på å rehabilitere fanger. Ja du har friheten til å jobbe hvor du vil, men du har ikke friheten til å tjene hva du vil. Du har heller ikke friheten av å jobbe når du vil. Og hvordan rettferdigjør du disse argumentene med at de lever like ille / verre en fanger og må betale for det? I motsetning til ganger, som kan jobbe når man vil og tjene akkurat hva de vil? Om du virkelig tror man har det like ille som student som man har det som fange, så må du ta en seriøs reality-check. Greit nok, jeg kan forstå at man mener det er for gode forhold i fengselet, men mange som mener det skyter seg selv i foten med helt vanvittige påstander som det der. Det er ingen troverdighet i argumentasjonen når man påstår at studenter lever verre enn fanger. AtW 4 Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hva er grunnen til at man får grønn bæsj ? Hadde det for noen måneder siden, jeg er 15 år. Jeg vet at babyer har det men hva gjør at den blir brun når man blir eldre, og at man kan få grønn når bæsjen vanligvis er brun? Det kommer ofte av en irritert tykktarm, og det er ofte stress som er årsaken. Det er helt ufarlig. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Blir man fortere dehydrert hvis man hvis man utelukkende får i seg væske med dehydrerende stoffer i seg? Hvis man for eksempel bare drikker væske som inneholder koffein eller alkohol, vil man da dø fortere enn hvis man ikke drakk noe i det hele tatt? Drikker man f. eks. lettøl istedenfor vann får man jo også i seg vann. Vil effekten alkohol har på væskebalansen gjøre at man blir fortere dehydrert enn hvis man ikke fikk i seg noe væske? Endret 22. juli 2012 av -drugiS- Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Det heter seg at instrumentene i et fly kan bli forstyrret av en elle flere av de elektroniske dingsene man har med seg. Det som er lit pussig er at det virker som ingen er villig til å teste det skikkelig ( under trygge forhold) . Riktignok ble det testet av Mythbursters en gang derdet ble konkludert med at instrumentene ikke ble forstyrret. Hvorfor er det ingen som vil teste det skikklign ut slik at man slipper denne myten som alle må forholde seg til ? Angående lyn så varierer kreften så voldsom at det bli i praksis umulig å ha kontroll på det . Hvis man bare skal bruke de svakere spenningene så er det nok for uregelmessige og uforutsigbare til at man kan nyttiggjøre seg dem. Men man utnytter jo en del av det. Her må man hjelpe naturen litt ved å bruke generatorer ( dynamoer) drevet av f.eks van eller vind Endret 22. juli 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 De har hittil ikke klart å finne en klart tråd mellom elektronisk utstyrsbruk (mobiltelefoner, laptopper, mm.) og mellom flyulykker. Likevel kjører samtlige flyselskap en "den minste ting som kan forårsake ulykker er forbudt"-policy på mobiltelefoner og lignende. Selv gir jeg beng i restriksjonen. Mobilen er påskrudd, musikken spilles fra Offline Spotify, og ørepluggene sitter godt i (dog skjult ved takeoff/landing, så jeg slipper unødvendig mas. Selv om de maser om jeg skal ha kaffe/te. Meh) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå