Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er ofte store ladningforskjeller mellom luftlag, bakken og/eller skyer, noe som ofte resulteres i store utladninger som man ser i form av lyn.

Ettersom utladningene frigir svært mye energi, kan ikke dette utnyttes som en miljøvennlig energikilde, og også som lyndempende faktor?

Jeg ser for meg en løsning som kan tas i bruk i høye bygninger og tårn hvor ladningforkjellen mellom topp og bunn utnyttes og skaper strøm av en mer eller mindre konstant strøm av elektroner som vil utligne.

Kunne dette fungert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elgen har nok rett. For det første lyner det ikke veldig ofte. For det andre må man ha utstyr som kan tåle et veldig kraftige lyn, men samtidig klarer å få energi ut av svake lyn. Det er en hel del flere problemer. Det er folk som jobber med saken, men det er usikkert om det noen gang vil være fruktbart. Mye av energien går tapt i varme.

Lenke til kommentar

Når kom den første iPhonen ut, sånn at folk kunne kjøpe den?

Hvorfor lagde de først iPhone så iPhone3g pleier det ikke være en 2'er mellom? :hmm:

Når kom den første Android telefonen ut sånn at folk kunne kjøpe den?

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å hente energi fra lyn, men mer en konstant utladning mellom ladningsforskjellene. Det trenger ikke å være uvær og ladningsforskjeller på en slik størrelse at lyn blir forårsaket. Kun en marginal forskjell kan jo ha potensialet til stor energi.

Lenke til kommentar

Når kom den første iPhonen ut, sånn at folk kunne kjøpe den?

Hvorfor lagde de først iPhone så iPhone3g pleier det ikke være en 2'er mellom? :hmm:

Når kom den første Android telefonen ut sånn at folk kunne kjøpe den?

Ikke veldig snedig spørsmål. Men svaret står på Wikipedia, selvsagt.

Telefonen ble første gang presentert av adm.dir. i Apple, Steve Jobs, under Macworld Conference & Expo 9. januar 2007, og den ble lansert 29. juli 2007 i USA. Den ble lansert i Norge 11. juli 2008, hos NetCom. I februar 2009 ble det klart at også Telenor kom til å tilby iPhone til sine kunder.[1]
http://no.wikipedia.org/wiki/IPhone

Den første telefonen som benyttet Android var HTC Dream som ble lansert 22. oktober 2008.
http://no.wikipedia.org/wiki/Android

Den andre iPhonen heter ikke iPhone 2.

Den heter iPhone 3G fordi den støtter 3G mobilt bredbånd. Det gjorde ikke den første iPhonen.

Apple pleier ikke å telle 1, 2, 3, 4..... når de navngir produkter.

Rekkefølgen til iPhone-modellene er:

iPhone

iPhone 3G

iPhone 3GS

iPhone 4

iPhone 4S

De slenger heller på noen bokstaver enn å oppdatere tallet, hvis de mener at en telefonmodell bare er en liten oppgradering i forhold til forrige modell.

Derfor er det alltid debatt i pressen hva den neste iPhonen skal hele.

Mange ble skuffet da den nye iPhonen ble lansert, og den het iPhone 4S. Mange hadde håpet at den skulle hete iPhone 5.

Men 4S var da heller ikke en særlig stor oppgradering fra modellen før.

Designet er nesten identisk. Litt bedre kamera og prosessor.

Og den digitale assistenten Siri er vel den største nyheten.

Ikke rart de ikke endret tallet. Det er en beskjeden oppgradering fra modellen før.

Mange drømmer om en iPhone med større skjerm. Skjermen til iPhone er 3.5", mens andre smart-telefoner har mye større skjerm. Samsung GS2 har 4.7"

Mange som kunne tenke seg en ny iPhone orker ikke å knote med en så liten skjerm, og kjøper Android i stedet for å få brukbar størrelse.

Hvis Apple endrer designet betydelig, endrer de muligens også nummereringssystemet i samme slengen.

iPad 3 finnes det ingenting som heter. Etter iPad og iPad 2, lanserte de bare "The new iPad".

Da får vi kanskje ikke se iPad 4, 5 og 6 i fremtiden.

Kanskje bytter de ut navngivingen til iPhone også?

Såvidt jeg forstår vil de ikke at hver ny iPad skal ha et navn.

Datamaskinene deres heter jo bare f.eks. MacBook Pro, og ikke MacBook Pro 4S.

Men det finner de sikkert ut av på sikt. Apple er eksperter på hemmelighold, bortsett fra når nyheter bevisst "lekker" til pressen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at gamlehjem er så veldig fancy, så vil jeg ikke kalle dette: 978x.jpg for "masse luksus"

AtW

Men hva kaller du dette da?:

http://www.youtube.com/watch?v=aiZUvDMdnik

Og i det klippet hadde de ikke en gang med den store gymsalen, det mekaniske verkstedet, det store fine ute arealet, ol som også er der

Det er vel kanskje ikke selve cellene som er det som er "luksus" i de fleste Norske fengsler, det er heller fellesarealene og aktivitetene som er der luksusen ligger.

Eller hva med den åpene soningen på bastøy fengsel:

http://www.youtube.com/watch?v=Uj3SMiDvjdg

Her soner altså alvorlige forbrytere som mordere, voldsforbrytere, narkotikadealere, alvorlig økonomisk kriminalitet, ol.

Bastøy fengsel kan ikke kalles for noe annet enn luksus

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er rehabilitering som er målet, ikke avstraffelse. Alle norges fengseler burde vært som Halden.

Der er jeg enig.

Men de gamle skal også få den standarden.

Alle norges fengseler gamlehjem burde vært som Halden.

Ifølge det jeg har sett, har Norge mye lavere gjentagelsesfare for tunge kriminelle, enn de som har vært i et amerikansk fengsel, lik dem man ser i realityseriene på Discovery Channel.

Det er tydelig at den milde metoden fungerer best.

Men de gamle må få minimum det samme, for de har ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar

Ett fengsel har tre oppgaver: avskrekkelse, straff og rehabilitering. Hvor fratatt frihet antagelig utgjør den største delen av de to første. Blir ett fengsel for jævlig, så går nok det utover evnen til rehabilitering.

Ser ikke helt hvordan Breiviks soningsforhold er relevant i forhold til andre fanger i norske fengsel, da han vil ha sitt eget opplegg.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at internett oppe i lufta fungerer flott.

Jeg har testet det med laptopen min på innenlandsruter noen ganger.

Men alt elektronisk utstyr må fremdeles slås HELT av ved take-off og landing.

Bastøy er forresten et sted hvor fanger som har bodd i vanlig fengsel mesteparten av straffen sin kan få lov til å sone siste del av dommen.

Det stilles strenge krav til fangene som blir overført til Bastøy.

Du blir ikke dømt til 21 år på Bastøy.

Lenke til kommentar

De som kaller norske fengsler for "luksus" burde enten se på hva ekte luksus er eller hva ekte fattigdom er.

Dessuten, det er veldig enkelt å sitte på utsida og si at en fengselcelle er "ren luksus". Det er utrolig mange andre dimensjoner med fengselslivet som ikke har noe med fysiske ting å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Isåfall lever jeg i ørkesløs luksus i mitt hjem. Det er meningsløst å kalle det "leve i luksus", når det er i beste fall enkle forhold.

Ja det gjør du nok da hvis du bor i et stort fint innredet hus uten å måtte betale for det og uten å få noe gjeld på en stor vakker øy som bastøy med en fin badestrand rett i nærheten og gratis fritidstilbud som hesteridning, ol og gratis tilgang på en stor gymsal, ol.

Lenke til kommentar

Isåfall lever jeg i ørkesløs luksus i mitt hjem. Det er meningsløst å kalle det "leve i luksus", når det er i beste fall enkle forhold.

Ja det gjør du nok da hvis du bor i et stort fint innredet hus uten å måtte betale for det og uten å få noe gjeld på en stor vakker øy som bastøy med en fin badestrand rett i nærheten og gratis fritidstilbud som hesteridning, ol og gratis tilgang på en stor gymsal, ol.

For det første har "å leve i luksus", ingenting med hvordan du betaler for luksusen. Og jeg har mye mere "luksus" igjen etter en dag med arbeid, enn instatte har.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

I en annen tråd står det at mange lover forfølger nordmenn på ferie i andre land.

Jeg trodde det bare gjaldt sexkjøpsloven.

Hvilke andre ting er forbudt for nordmenn å gjøre i utlandet?

Finnes det tilfeller der forbud og påbud faktisk er i direkte konflikt?

Man blitt jo ikke straffeforfulgt for å ha kjørt på venstre side av veien etter en ferie i England, f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...