Kahuna Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Vet ikke om det er sånn at man må ha et sted å bo. En adresse altså. Dette er jo langt inn i marka, så er ganske fritt der. Ikke vet jeg, men har veldig lyst til å gjøre det samme. bare være -litt- mer sosial.. Det er ganske mye papirarbeid å melde seg helt ut men det spørs hvor mange forpliktelser du har fra før og hvor grundig du vil melde deg ut. LEste en artikkel om Jan Terje Voilaas, en kar som bestemte seg for å sykle jorda rundt og den største jobben var med alle offentlige register, fastlegen, tannlegen osv før han reiste. Så lenge du har et sted i skauen kan du jo ordne en postboks og bruke det som addresse. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Vet ikke om det er sånn at man må ha et sted å bo. En adresse altså. Dette er jo langt inn i marka, så er ganske fritt der. Ikke vet jeg, men har veldig lyst til å gjøre det samme. bare være -litt- mer sosial.. Er du den nye Lars Monsen? Spørsmålet blir vel egentlig om man kan melde seg ut av samfunnet. Bare si at "nei, jeg er ikke med på det." Hva skjer liksom da? Jeg er vel inspirert av han ja. skal ikke nekte for det. Driver å holder på med planlegging om å 'gå Norge så og si på langs' planlagt våren 2009. Men mener jeg har hørt at hvis man skal på en seiletur og selger alt og drar i f.eks 6 år på havet, så må man si ifra når man kommer hjem til Norge igjen og er ferdig med turen. Blir vel kanskje noe av det samme med det å bo i skogen, bare at man aldri kommer tilbake til samfunnet.. Lenke til kommentar
FaO Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Først må man lede bort vannet til det man skal bygge opp. Man kan lede elva i en annen retning, selv om dette er vanskelig og veldig ofte uforutsigbart. Så bygger man det man skal bygge, så når det er ferdig leder man elva til demmningen.. ( Demmningen MÅ jo ikke ligge i det orginale leiet..) Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Gjør som Forrest Gump, bare løp Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg veit ikke hva han tenkte på, men jeg tenker på slike. Bare større Da man faktisk demner opp innsjøer. Hvordan er det mulig med sement? *bilde* Sånn demning jeg tenkte på ja, sånn som den som er med i GTA SA som også finnes i virkeligheten(vet ikke hva den heter) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 En ting jeg har lurt litt på: Jeg bor rett ved skogen, og for en 50-60 år siden så var den en mann som solgte så og si alt han hadde og flyttet ut i skogen og bodde der helt til han gikk bort. Er dette lov? Han meldte seg helt ut av samfunnet og pratet aldri med noen. Dekning er det heller ikke her inne. Vel, han skulle jo helst levert selvangivelsen sin og gjort litt sånne offentlige ærend av og til. Hvis ikke så blir han vel skjønnslignet og så lenge de vet at han er en sær einstøing så kan de vel ikke skjønne seg til at han skylder samfunnet noe. hvorfor rocker/headbanger duene når de går bortover gata? eller når de går generelt?Duene bruker hodet som motvekt når de går. Hvis man kun løfter den ene foten uten å gjøre noe annet med kroppen vil man falle overende. Vi bruker bevegelser i hoftene til å vippe vekten over på det andre benet (spesielt damer bruker dette trikset veldig tydelig), mens f.eks linererla bruker halen som balanseror. Mange dyr med hale blir fullstendig handikappet og kan knapt gå etterpå hvis de av en eller annen grunn mister halen. Halen til dua er imidlertid ikke tung nok til at den kan brukes som motvekt, men hodet er derimot tungt nok. Jeg trodde det hadde noe å gjøre med synet, synssenteret i hjernen og hjernekapasiteten. Duer ser visstnok ikke når de rykker hodet. Hvordan bygger man en stor demning? Altså hvordan begynner mann? 1. Man finner en egnet plass (sjekker de geologiske forholdene osv) 2. Man fyller litt stein i bunnen slik at elva dirigeres f.eks til høyre i elvedalen. 3. Så bygger man midten og venstre del med en stor sluse og fundamenterer godt både innenfor og utenfor demninga. 4. Så graver man steinfyllingen sånn at vannet renner gjennom den nybygde slusa i venstre del av dalen. 5. Da graver man og og støper fundamentet på høyre side. 6. Så fortsetter man å bygge i høyden mens vannet renner gjennom den åpne slusa. 7. Demningen bygges i en bue fordi det gir mest styrke og tykkere i bunnen enn lengre opp. 8. Når demningen er ferdig stenger man slusa sånn at vannet stiger. 9. Slusa kan åpnes i nødsfall senere hvis det er behov for nedtapping eller den kan kobles til et vannkraftverk. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hvorfor blir vi varme når vi jogger eller trener? Vi vil jo helst være kalde, så vi kan vare lenger. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Den biologiske klokken går ikke på minutter. Jeg vil hevde en maksimalt kan forutsi tidspunktet +/- 1 time, utifra "følelsen" fra den biologiske klokken. Blir man sperret inne i et mørkt rom uten vinduer over tid, vil man ikke kunne vite verken om det er dag eller natt. Endret 19. oktober 2007 av atomtissen Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvorfor blir vi varme når vi jogger eller trener? Vi vil jo helst være kalde, så vi kan vare lenger. Varer vi lengre når vi er kalde? Når vi bruker musklene må man bruke energi, det får vi gjennom maten. Når muskelen beveger seg blir restproduktet varme, egentlig på samme måte som en bilmotor (meget grov analogi). Varmen forsvinner imidlertid til omgivelsene, men når vi trener produserer vi mere varme enn det som forsvinner og kroppstemperaturen øker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Den biologiske klokken går ikke på minutter. Jeg vil hevde en maksimalt kan forutsi tidspunktet +/- 1 time, utifra "følelsen" fra den biologiske klokken. Blir man sperret inne i et mørkt rom uten vinduer over tid, vil man ikke kunne vite verken om det er dag eller natt. Jeg vil si at den innebygde klokken vil gå mer og mer feil jo lengre tid det tar. Har det bare gått 2 minutter så mener jeg man lett kan anslå tiden med mer enn 1 minutts nøyaktighet. Går det et døgn uten klokke så kan den innebygde klokken være feil med over en time avhengig av dagsform og mye annet. Akkurat som en klokke som som går for fort eller for sakte så øker feilen med tiden. Noen er biologisk innstilt på 23 timers døgn, andre på 24 eller 25 timer. Hvis man ikke har dagslys eller andre ting til å korrigere klokka med så kan klokka stabilisere seg på f.eks 25 timers døgn og dermed gå en time mer feil for hver dag. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Er ikke kroppen din så finstilt at du kjenner den gravitasjonsmessige påvirkningen fra sol og måne? Trenger ikke klokke da. Har lest at noen typer skjell(muslinger?) åpner og lukker seg etter månen, flytter man dem til et annet sted, i en tank hvor det selvfølgelig ikke er flo og fjære, vil skjellene åpne og lukke seg etter den rytmen flo og fjære vil ha utenfor tanken... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Har noen klart å ta et bilde av et atom? Mener å huske at jeg har sett et bilde av skyggen av et atom, er det bare innbilning? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Tja, så lenge man kaller bilder fra de beste elektronmikroskopene for bilder så har man det: De små humpene er enkeltatomer. Klikk for flere bilder: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her er skisse av teknikken som brukes (TEM) (STM - Scanning Tunneling Microscope): Vanlige lysmikroskoper kan ikke brukes fordi oppløsningen begrenser seg til bølgelengden til lyset. Synlig lys har en bølgelengde som er ned mot ca 400 nm eller bredden av ca 1000 atomer. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva er vitsen med atomur. hvem trenger å ha tiden målt så nyaktig? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Vitsen for folk flest er vel at atomur gar stabilt hele tiden. Og gar aldri feil. Derfor kan vi stille inn resten av verdens ur stilles inn etter de, sa alle har ca likt perspektiv angaende tid. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Her er skisse av teknikken som brukes (TEM): [bilde] Vanlige lysmikroskoper kan ikke brukes fordi oppløsningen begrenser seg til bølgelengden til lyset. Synlig lys har en bølgelengde som er ned mot ca 400 nm eller bredden av ca 1000 atomer. Men - TEM (Transmission Electron Microscopy) er jo en form for elektronmikroskop, der man utnytter at elektroner med høy fart har bølgeegenskaper som kan brukes til å registrere ting på omtrent samme måte som fotoner gjør i optiske mikroskoper (forskjellen er at de Broglie-bølgelengden til et elektron i høy fart er mye, mye mindre enn bølgelengden til et foton i det optiske spekteret). Det bildet ditt viser, er vel derimot et tunneleringsmikroskop, som blir noe annet? Eller har jeg misforstått? Vitsen for folk flest er vel at atomur gar stabilt hele tiden. Og gar aldri feil. Derfor kan vi stille inn resten av verdens ur stilles inn etter de, sa alle har ca likt perspektiv angaende tid. Og - de kan brukes til å påvise relativistisk tidsdilatasjon! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvor mye av sollyset blir reflektert, og hvor mye blir til varme i fjorden i oslo-området, uten noen skyer eller annet som kan forstyrre? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva heter fjærhatten til en indianerhøvding? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg plukka opp noen spørsmål fra forsiden av Illustrert Vitenskap, hadde ikke nok penger på meg, så jeg spør her: 1. Hva består flammer av? 2. Hvorfor er dyrene på land blitt mindre? 3. Hvorfor har kvinneskrift mykere kurver? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Her er skisse av teknikken som brukes (TEM) Men - TEM (Transmission Electron Microscopy) er jo <..> Jepp, beklager. Det er jeg som surrer. Den rette betegnelsen skal være STM (Scanning Tunneling Microscope) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå