StormEagle Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hadde man fått tyngden på baktjulene så hadde også vår letter å styr når det var glatt Hvordan i alle dager skal du få til det da? Hvorfor tror du man går opp på forhjulet når man bremser hardt og opp på bakhjulet når man akselererer hardt? Dette handler om masse og akselerasjon. Google det... man styrer alltid med forhjulene . hadde bremsene på bakhjulene tatt hard mens forhjulene ikke hadde bremset så hard så kunne de ikke låse seg , samtidig er det tvilsomt at man vill ha fått den samme bukkingen ved hard bremsing. Det igjen gjør at det er lettere å styre Det kan dog hende at bremsestrekningen blir noe lengre Man fikk jo også lit lengre bremsestrekning når man gikk over til ABS men det ble likevel mye sikrere Her mener jeg at hvis man kan unngå å bukke fremover så vil også bakhjulet ta bedre ved oppbremsing Uansett det er farlig hvis fremhjulet stopper for brått Det er bare snakk om utnytte fysikken på en lit annen måte en dem man gjør i dag Et fenomen som som jeg oppdaget en gang er at føret ( eller underlaget) bestemme om fremhulene eller bakhjulene bremser best riktignok på en trådsykkel mens jeg var mindre Jeg gidder ikke noe som utvikler seg til enda en tråd opprettet av en mod pga deg. Så jeg nøyer meg med å skrive at det du skriver er bare tull. Og avslutter det der. 7 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvorfor koster barberblader ( de som er utbyttbar) så vanvittig mye mens engangs høvler ( skaft og blad ) får man for skikk og ingen ting ? Man trenger ikke å kjøpe mange sett blader før man heller kunne ha kjøpt maskin. En barbermaskin ( som varer i flere år ) koster da mindre en disse høvle bladene etter noen år eksempel barbermaskin fra 500 kr barberblader 200 KR. Det kalles loss leader marketing, og er vanlig i flere varegrupper. Man selger startpakken grisebillig, og så er kunden "fanget", og må kjøpe påfyll til blodpris. Skrivere er et annet typisk eksempel, der man gjerne kan få en ny maskin til mindre enn det koster å fylle den opp med blekk. Mindre ekstreme varianter er nesten standard overalt nå - man tjener lite eller ingenting på å selge "hovedvaren", men håver inn på mer eller mindre nødvendig tilbehør. jeg tro ikke du var helt med her . Har sett Gilette barberblader til en pris rundt 200 kr for et sett . hvor legge det skulle holde husker jeg ikke selv kjøpte jeg meg en opplad-bar barbermaskin for 500 kr for en del år siden ( minst 5 år siden) nå er riktig nok batteriene kaputt , men jeg kan forsatt bruke den på vanlig strøm jeg har også bytte kniver 3 ganger. Det har kostet meg ca 1500 kr på alle disse årene skulle jeg ha bruk barberhøvel fra gilette så hadde det koste meg atskillelig mere Her er det faktisk ikke snakk om noen form for kampanje . hvorfor er Gilette så grådige ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Jeg beklager, Elgen, men jeg tviler sterkt på at du har skjønt noe som har gått alle autoingeniører til dags dato hus forbi. jeg tro ikke du var helt med her .Har sett Gilette barberblader til en pris rundt 200 kr for et sett . hvor legge det skulle holde husker jeg ikke Jo, jeg var helt med. Grunnen til at barberbladene selges så dyrt, er at de har fanget deg med en billig startpakke. Det er ikke snakk om noen kampanje, dette prisnivået er rimelig konstant. Høvel med noen blader koster gjerne 150 spenn, mens en pakke med bare bladene koster 200. Engangshøvler har ingen slik felle, og må derfor ligge på et mer naturlig prisnivå. Barbermaskin er noe dritt, så at de er billige er ikke noe rart. Endret 19. juli 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det er ikke bremsingen som gjør at du kastes av, det er om sykkelen i seg selv velter. Du kastes ikke av, bremser du uten å tenke deg om kan du få ett kraftig ubehag i testiklene, men det er vel det Det er ikke at du bremser foran som gjør at sykkelen dykker, det er selve hastighetsendringen, jo fortere du bremser jo mer dykker den, den dykker om du kun bremser bak også. AtW 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 I filmer som Godzilla o.l. ser man at ørten tusen soldater skyter på monsteret med absolutt alt de har av kuler og Stalin-orgel uten at det gir udyret en skramme. Hvor realistisk er dette? Jeg ville trodd at den mengden kuler og krutt som brukes i sånne filmer skulle være nok til å ta ut det aller meste. Dersom forskere hadde klart å gjenskape en av de største dinosaurene som har levd, ville det vært noe vanskelig for menneskeheten å beskytte seg mot den? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Godzilla er ikke bare en stor dinosaur, det er en dinosaur som har fått superkrefter av radioaktiv stråling. Tror ikke brontosaurer var utstyrt med atomvåpenlunger. Endret 19. juli 2012 av Lord Britishface 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hadde man fått tyngden på baktjulene så hadde også vår letter å styr når det var glatt Hvordan i alle dager skal du få til det da? Hvorfor tror du man går opp på forhjulet når man bremser hardt og opp på bakhjulet når man akselererer hardt? Dette handler om masse og akselerasjon. Google det... man styrer alltid med forhjulene . hadde bremsene på bakhjulene tatt hard mens forhjulene ikke hadde bremset så hard så kunne de ikke låse seg , samtidig er det tvilsomt at man vill ha fått den samme bukkingen ved hard bremsing. Det igjen gjør at det er lettere å styre Det kan dog hende at bremsestrekningen blir noe lengre Man fikk jo også lit lengre bremsestrekning når man gikk over til ABS men det ble likevel mye sikrere Her mener jeg at hvis man kan unngå å bukke fremover så vil også bakhjulet ta bedre ved oppbremsing Uansett det er farlig hvis fremhjulet stopper for brått Det er bare snakk om utnytte fysikken på en lit annen måte en dem man gjør i dag Et fenomen som som jeg oppdaget en gang er at føret ( eller underlaget) bestemme om fremhulene eller bakhjulene bremser best riktignok på en trådsykkel mens jeg var mindre Jeg gidder ikke noe som utvikler seg til enda en tråd opprettet av en mod pga deg. Så jeg nøyer meg med å skrive at det du skriver er bare tull. Og avslutter det der. jeg har ihvertfall tenk gjennom dette og ser det nok på en litt annen måte en deg poenget er uansett at det ikke alltid er beste bremse hardest på forhjulene. så avslutter jeg med å si at forskningen ikke er kommet lenger på dettet feltet Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 ☐ Godzilla ☐ Realisme Velg en. Godzilla er ingen dinosaur. Han er et supermonster, og slike tåler det filmskaperne trenger at de tåler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 så avslutter jeg med å si at forskningen ikke er kommet lenger på dettet feltet Hahaha, dette er jo det vittigste utsagnet jeg har sett på lang tid i tråden. Tro du meg når jeg sier at forskningen på enkel mekanikk har vært langt framme ganske lenge AtW 6 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har ihvertfall tenk gjennom dette og ser det nok på en litt annen måte en deg ja du ser vel på dette med samme sinn som når du kom frem til denne henger mot sykkel teorien din poenget er uansett at det ikke alltid er beste bremse hardest på forhjulene. Poenget er at fysikken rundt dette gjør at dette er ikke noe du bestemmer. man har mest bremsekraft forran fordi vekten vil legge seg "over" forhjulet/akselen. det er derfor biler dipper ned med nesa når de bremser. så avslutter jeg med å si at forskningen ikke er kommet lenger på dettet feltet forskningen er vel rimelig ferdig med dette. men de har jo ikke forsket på ditt syn, ei heller i en verden med dine regler for fysikk så ja akkurat fra den vinkelen er det nok mye igjen. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg beklager, Elgen, men jeg tviler sterkt på at du har skjønt noe som har gått alle autoingeniører til dags dato hus forbi. jeg tro ikke du var helt med her .Har sett Gilette barberblader til en pris rundt 200 kr for et sett . hvor legge det skulle holde husker jeg ikke Jo, jeg var helt med. Grunnen til at barberbladene selges så dyrt, er at de har fanget deg med en billig startpakke. Det er ikke snakk om noen kampanje, dette prisnivået er rimelig konstant. Høvel med noen blader koster gjerne 150 spenn, mens en pakke med bare bladene koster 200. Engangshøvler har ingen slik felle, og må derfor ligge på et mer naturlig prisnivå. Barbermaskin er noe dritt, så at de er billige er ikke noe rart. 150 kr for et sett med høvel og skum er ikke billig. At maskin er drit er jeg ikke ening i . Det er enklere og går som oftest raskere også man får heller ikke blader som er ukvasse ved langt skjegg og man skjærer seg heller ikke Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har ihvertfall tenk gjennom dette og ser det nok på en litt annen måte en deg ja du ser vel på dette med samme sinn som når du kom frem til denne henger mot sykkel teorien din poenget er uansett at det ikke alltid er beste bremse hardest på forhjulene. Poenget er at fysikken rundt dette gjør at dette er ikke noe du bestemmer. man har mest bremsekraft forran fordi vekten vil legge seg "over" forhjulet/akselen. det er derfor biler dipper ned med nesa når de bremser. så avslutter jeg med å si at forskningen ikke er kommet lenger på dettet feltet forskningen er vel rimelig ferdig med dette. men de har jo ikke forsket på ditt syn, ei heller i en verden med dine regler for fysikk så ja akkurat fra den vinkelen er det nok mye igjen. Tja , man tro man er kommet til slutten og så finner man plutselig at man kan ta det et skritt lengre jeg ville bare fremme det faktum at hvis forhjulene låses så mister man styringen , men hvis bakhjulene gjør de så har man forsatt styrtingen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det er riktig at det er vanskeligere når framhjulet låses (ikke at det er noen suksess å sving med låst bakhjul over tid heller), men man kan faktisk regulere bremsestyrken. Vet du hva man gjør når forhjulet låser seg på en MC? Man slipper litt opp på bremsen. AtW Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Tja , man tro man er kommet til slutten og så finner man plutselig at man kan ta det et skritt lengre jeg ville bare fremme det faktum at hvis forhjulene låses så mister man styringen , men hvis bakhjulene gjør de så har man forsatt styrtingen. ett lite skritt frem vil ikke endre på fundamentale naturlover. Endret 19. juli 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 For erfarne motorsyklister er det ingen krise om forhjulet låser seg litt. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Ei heller for motorsykkler med ABS bremser. Som forøvrig kan redde uerfarne sjåfører fra å glippe på forhjulet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det er riktig at det er vanskeligere når framhjulet låses (ikke at det er noen suksess å sving med låst bakhjul over tid heller), men man kan faktisk regulere bremsestyrken. Vet du hva man gjør når forhjulet låser seg på en MC? Man slipper litt opp på bremsen. AtW og det mener du funger når det er skikkelig glatt og man allerede er i ferd med havne utenfor veien ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det er riktig at det er vanskeligere når framhjulet låses (ikke at det er noen suksess å sving med låst bakhjul over tid heller), men man kan faktisk regulere bremsestyrken. Vet du hva man gjør når forhjulet låser seg på en MC? Man slipper litt opp på bremsen. AtW og det mener du funger når det er skikkelig glatt og man allerede er i ferd med havne utenfor veien ? Ja, det fungerer å slippe opp bremsen, da får man bedre grep, er man helt på kanten av veien, så må man svinge, og det går eller ikke går. Har man for høy fart i en sving så er det ingenting man kan gjøre som hindrer å komme utenfor. Er det like før du går i grøfta, og målet ditt er å hindre det, så bør man ikke bremse i det hele tatt. AtW Lenke til kommentar
Simonhauan Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvorfor koster barberblader ( de som er utbyttbar) så vanvittig mye mens engangs høvler ( skaft og blad ) får man for skikk og ingen ting ? Man trenger ikke å kjøpe mange sett blader før man heller kunne ha kjøpt maskin. En barbermaskin ( som varer i flere år ) koster da mindre en disse høvle bladene etter noen år eksempel barbermaskin fra 500 kr barberblader 200 KR. Det er flere faktorer som spiller inn på hvorfor utbyttbare barberblader koster mye mer enn engangshøvler. For det første selger bedriften barberhøvel-kitet (håndtak og barberblader) for en pris som er lavere enn det koster å produsere selve kitet og bladene. For å kunne tjene penger på dette er de nødt til å selge barberblad-pakker( du kan kalle det for reservedeler) for en mye høyere pris for at bedriften skal kunne gå med overskudd. Det er litt som å for eksempel selge en bil. Det er ikke selve salget av bilen som bilprodusenten tjener penger på, men heller det å ta godt betalt for feks. verkstedtimer og reservedeler til bilen. For det andre er det forskjell på kvaliteten mellom de utskiftbare barberhøvlene og engangshøvlene. Gilette som produserer utskiftbare barberhøvler har en høyere standard på sine barberblader enn feks. Bic's engangshøver når det kommer til materialer, presisjon og komfort. Jeg vil tro det ligger mer prestisje i Gilette's barberblader enn Bic's barberhøvler. For det tredje vil jeg si at Gilette er en merkevare som har et "godt feste" i barberhøvel-markedet. Noe som antageligvis gjør at de tar seg godt betalt for deres produkt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Nå gjør det også slik at man ikke har så mange alternativer også. ved å stadig "forbedre " barberopplevelsen . om jeg er interessert i kjøpe t "blad" som inneholder 3 blader så får jeg ikke lov jeg må kjøpe noe som inneholder 5 blader kvalitet eller ikke , prestisje og merke vare til tross det er noe galt et sted når et sett på 5 blader koster 200 kr og en pose med 10 engangs høvler koster 20 kr samtidig som man ikke finner noe mellom dette. samme ligning med bil er nok lit på kanten her . Det er ikke fabrikken eller produsenten som tjener penger gjennom verkstedet: Her er det verkstedet som tjener penger som slet ikke trenger å ha så mye kontant med produsenten annet en bestilling av deler. jeg vil heller sammenligne det med skriver produsenten som tar seg betalt for skriverblekket Endret 19. juli 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå