stich_it Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Men merkelig nok så trives kona best med å bruke standard mach 3 blader og Venus skaft. Jeg har gått over til sånne super quad ultra glide med doble Webber forgassere og turbo injection 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Kona påstår ihvertfall at formen på selve bladelen (altså den som man bytter ut) er mindre behaglig å bruke på "mannehøvler", aner ikke i hvor stor grad dog. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Så vidt jeg har fått med meg har venus-høvelen større avlastende overflate. Dette antar jeg jevner ut trykket mer og minsker sjansen for kutt, men det er fremdeles ikke noen essensiell forskjell på kvinne- og mannehøvler. Det har nok mest med at bransjen insisterer på at vi trenger hvert vårt produkt. Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Så vidt jeg har fått med meg har venus-høvelen større avlastende overflate. Dette antar jeg jevner ut trykket mer og minsker sjansen for kutt, men det er fremdeles ikke noen essensiell forskjell på kvinne- og mannehøvler. Det har nok mest med at bransjen insisterer på at vi trenger hvert vårt produkt. Betyr det at mannefjes skal ha kutt, mens kvinnebein ikke bør ha det? Er ikke huden vanligvis tykkere og hardere på bein enn i fjes? (Dette er spørsmål som bare er gjeldende hvis man ser bort fra understellsbehandling) Jeg skal teste dameblader i fjeset etterpå, og se om det er forskjell! Upp till granskning! Halve fjeset med damehøvel, og andre halvdel med herrehøvel! 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Nei, men jeg ser for meg at damene "maler" med litt bredere strøk når de barberer leggene, mens ansiktsbarbering gjøres med presisjon. Dermed er ikke behovet for ekstra sikkerhet like kritisk der oppe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Spørsmål: Når man besøker noen i fengsel, er det sånn som på film, med et besøksrom man må bruke, eller får man være med litt rundt og titte? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Sannsynligvis, siden Bic klarer å produsere unisex-høvler. Og de engangs høvlene der suger forresten big time. Fikk utlevert noen slike en gang i felten i forsvaret og ikke barberskum (bare vann). Og kutt var uunngåelig. Endret 19. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Spørsmål: Når man besøker noen i fengsel, er det sånn som på film, med et besøksrom man må bruke, eller får man være med litt rundt og titte? Nå har jeg aldri besøkt noen i fengsel, og hvorvidt man kan være med rundt og titte KAN vel tenkes å variere. Jeg prøvde å søke, og fant dette: http://www.kriminalomsorgen.no/index.php?id=432974 Alle innsatte skal i utgangspunktet kunne motta besøk av pårørende og venner i fengslet, så lenge det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Som regel gjennomføres besøk i egne rom innrettet for dette formålet. Fengselet skal legge til rette for at besøk av barn skal foregå på en mest mulig skånsom måte. Det står "som regel", hva det innebærer vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Nei, men jeg ser for meg at damene "maler" med litt bredere strøk når de barberer leggene, mens ansiktsbarbering gjøres med presisjon. Dermed er ikke behovet for ekstra sikkerhet like kritisk der oppe. Dette er nok veldig individuelt. Så ett program hvor de bl.a. viste ett test senter til en av produsentene, der ble det gitt noen eksempler på hvordan forskjellige menn barberte ansiktet. En brukte lange drag, fra toppen av ene kinnet til det andre, mens en annen bruke 1200 små drag. For min egen del så varierer lengden på dragene etter hvilken del av ansiktet og halsen jeg tar. Men en legg er jo ganske mye lengre enn ett ansikt, så lengre drag der er kanskje mer "naturlig". Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har fått høre at bremsene på en bil må være kraftigere foran en bak eller så oppstår det skrens hvis man ser bort fra tyngden ( som på mange biler er tyngre foran en bak) så viker det lite logisk da kraftige brems foran nettopp skulle tilsi at bakenden vil slå ut og det vil da oppstå en skrens. jeg trodde at det var meningen at bremsen skulle ta like mye foran som bak men en kompensasjon i forhold til vektfordelingen mellom foran og bak på bilen Derfor stusser jeg lit på denne påstanden. Det høres så lite logisk ut hva er det som er korrekt her ? Som du har fått svart på tidligere, så flytter all vekten seg framover når man bremser, og derfor har fremhjulene mest veigrep og mest bremseeffekt. har du sett en bakhjulsdrevet bil som burner? Dette går ganske fint med omså en liten motor da fremhjulene bremser hardt å holder bilen stillestående, mens bakhjulene bremser lite i forhold, og motoren kan snurre hjulene så røyken fyker. Men hvorfor oppstår det slik bare med store kjøretøy ? Man har jo ikke den samme effekten på en sykkel. og skulle forhjulene låse seg fordi de bremser så hard så mister man styringen. Her hadde det paset best at bakhjulene bremset hardest. At man får denne bukkingen når man bremser kommer jo av bremsen nettopp tar hardt Det er derfor at jeg forsatt stusser lit over det Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det oppstår ikke bare med store kjøretøy, med en motorsykkel med kompetent oppsett så vil man veldig raskt få i praksis absolutt all vekt på framhjulet, og det er bare framhjulet som bremser. Jeg vil tippe bremselengden er den mangedobbelte om man bruker kun bakbremsen kontra kun frambrems. AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) jeg har fått høre at bremsene på en bil må være kraftigere foran en bak eller så oppstår det skrens hvis man ser bort fra tyngden ( som på mange biler er tyngre foran en bak) så viker det lite logisk da kraftige brems foran nettopp skulle tilsi at bakenden vil slå ut og det vil da oppstå en skrens. jeg trodde at det var meningen at bremsen skulle ta like mye foran som bak men en kompensasjon i forhold til vektfordelingen mellom foran og bak på bilen Derfor stusser jeg lit på denne påstanden. Det høres så lite logisk ut hva er det som er korrekt her ? Som du har fått svart på tidligere, så flytter all vekten seg framover når man bremser, og derfor har fremhjulene mest veigrep og mest bremseeffekt. har du sett en bakhjulsdrevet bil som burner? Dette går ganske fint med omså en liten motor da fremhjulene bremser hardt å holder bilen stillestående, mens bakhjulene bremser lite i forhold, og motoren kan snurre hjulene så røyken fyker. Men hvorfor oppstår det slik bare med store kjøretøy ? Man har jo ikke den samme effekten på en sykkel. og skulle forhjulene låse seg fordi de bremser så hard så mister man styringen. Her hadde det paset best at bakhjulene bremset hardest. At man får denne bukkingen når man bremser kommer jo av bremsen nettopp tar hardt Det er derfor at jeg forsatt stusser lit over det Det oppstår ikke bare på store kjøretøy Her er f.eks en motorsykkel: Legg merke til vektforflytningen fremover. Også ser du på størrelsen på bremseskiven foran og bremseskiven bak. Hvorfor tror du den foran er så mye større? Og foran er det ofte også 2 store bremseskiver på begge sider av hjulet på en MC, mens bak er det bare 1 liten en. Endret 19. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvorfor koster barberblader ( de som er utbyttbar) så vanvittig mye mens engangs høvler ( skaft og blad ) får man for skikk og ingen ting ? Man trenger ikke å kjøpe mange sett blader før man heller kunne ha kjøpt maskin. En barbermaskin ( som varer i flere år ) koster da mindre en disse høvle bladene etter noen år eksempel barbermaskin fra 500 kr barberblader 200 KR. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Faktisk ser man jo ikke skiven engang på det bildet, og en annen ting som ikke kommer klart fram er at selv om skiven foran er myye større, så har man fortsatt to skiver foran, og kun en bak. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har fått høre at bremsene på en bil må være kraftigere foran en bak eller så oppstår det skrens hvis man ser bort fra tyngden ( som på mange biler er tyngre foran en bak) så viker det lite logisk da kraftige brems foran nettopp skulle tilsi at bakenden vil slå ut og det vil da oppstå en skrens. jeg trodde at det var meningen at bremsen skulle ta like mye foran som bak men en kompensasjon i forhold til vektfordelingen mellom foran og bak på bilen Derfor stusser jeg lit på denne påstanden. Det høres så lite logisk ut hva er det som er korrekt her ? Som du har fått svart på tidligere, så flytter all vekten seg framover når man bremser, og derfor har fremhjulene mest veigrep og mest bremseeffekt. har du sett en bakhjulsdrevet bil som burner? Dette går ganske fint med omså en liten motor da fremhjulene bremser hardt å holder bilen stillestående, mens bakhjulene bremser lite i forhold, og motoren kan snurre hjulene så røyken fyker. Men hvorfor oppstår det slik bare med store kjøretøy ? Man har jo ikke den samme effekten på en sykkel. og skulle forhjulene låse seg fordi de bremser så hard så mister man styringen. Her hadde det paset best at bakhjulene bremset hardest. At man får denne bukkingen når man bremser kommer jo av bremsen nettopp tar hardt Det er derfor at jeg forsatt stusser lit over det Det oppstår ikke bare på store kjøretøy Her er f.eks en motorsykkel: Legg merke til vektforflytningen fremover. Også ser du på størrelsen på bremseskiven foran og bremseskiven bak. Hvorfor tror du den foran er så mye større? Fordi bremsen skal ta hardere , men da får man også mer vekt å stopp. poenget mit var hvorfor bremsen bare fokuserer på vekten fremme. Hadde man fått tyngden på baktjulene så hadde også vår letter å styr når det var glatt jeg har sett motorsykler bremse. har kan man ikke bremse for hard da man risikerer å bli kastet av. bremser man også på bankhule så stopper man raskere. jeg skal ikke krangle men ser at hvis man kan få til å bremse hardere på bakhjulene så har man bedre styring på kjøretøyet Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hadde man fått tyngden på baktjulene så hadde også vår letter å styr når det var glatt Hvordan i alle dager skal du få til det da? Hvorfor tror du man går opp på forhjulet når man bremser hardt og opp på bakhjulet når man akselererer hardt? Dette handler om masse og akselerasjon. Google det... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Hvorfor koster barberblader ( de som er utbyttbar) så vanvittig mye mens engangs høvler ( skaft og blad ) får man for skikk og ingen ting ? Man trenger ikke å kjøpe mange sett blader før man heller kunne ha kjøpt maskin. En barbermaskin ( som varer i flere år ) koster da mindre en disse høvle bladene etter noen år eksempel barbermaskin fra 500 kr barberblader 200 KR. Det kalles loss leader marketing, og er vanlig i flere varegrupper. Man selger startpakken grisebillig, og så er kunden "fanget", og må kjøpe påfyll til blodpris. Skrivere er et annet typisk eksempel, der man gjerne kan få en ny maskin til mindre enn det koster å fylle den opp med blekk. Mindre ekstreme varianter er nesten standard overalt nå - man tjener lite eller ingenting på å selge "hovedvaren", men håver inn på mer eller mindre nødvendig tilbehør. Endret 19. juli 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har sett motorsykler bremse. har kan man ikke bremse for hard da man risikerer å bli kastet av. bremser man også på bankhule så stopper man raskere. jeg skal ikke krangle men ser at hvis man kan få til å bremse hardere på bakhjulene så har man bedre styring på kjøretøyet Du blir ikke kastet av en MC om du bremser hardt, man kan risikere at MCen velter om man låser hjul, og om man virkelig vil, så kan du få MCen så langt på framhjulet at den "tar salto", men det er ikke noe som skjer om du ikke prøver hardt. Man kan ikke bremse noe hardere på bakhjulet en det som er mulig i dag, bremser man hardt så skal det helt ufattelig lite bremsing til før du låser bakhjulet, det er mer enn nok kapasitet på bakbremsen til at man ikke får nytte av mer. Det er faktisk ganske vanlig å justere den så den bremser mindre, så du ikke skal låse bakhjulet så lett. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hadde man fått tyngden på baktjulene så hadde også vår letter å styr når det var glatt Hvordan i alle dager skal du få til det da? Hvorfor tror du man går opp på forhjulet når man bremser hardt og opp på bakhjulet når man akselererer hardt? Dette handler om masse og akselerasjon. Google det... man styrer alltid med forhjulene . hadde bremsene på bakhjulene tatt hard mens forhjulene ikke hadde bremset så hard så kunne de ikke låse seg , samtidig er det tvilsomt at man vill ha fått den samme bukkingen ved hard bremsing. Det igjen gjør at det er lettere å styre Det kan dog hende at bremsestrekningen blir noe lengre Man fikk jo også lit lengre bremsestrekning når man gikk over til ABS men det ble likevel mye sikrere Her mener jeg at hvis man kan unngå å bukke fremover så vil også bakhjulet ta bedre ved oppbremsing Uansett det er farlig hvis fremhjulet stopper for brått Det er bare snakk om utnytte fysikken på en lit annen måte en dem man gjør i dag Et fenomen som som jeg oppdaget en gang er at føret ( eller underlaget) bestemme om fremhulene eller bakhjulene bremser best riktignok på en trådsykkel mens jeg var mindre Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 jeg har sett motorsykler bremse. har kan man ikke bremse for hard da man risikerer å bli kastet av. bremser man også på bankhule så stopper man raskere. jeg skal ikke krangle men ser at hvis man kan få til å bremse hardere på bakhjulene så har man bedre styring på kjøretøyet Du blir ikke kastet av en MC om du bremser hardt, man kan risikere at MCen velter om man låser hjul, og om man virkelig vil, så kan du få MCen så langt på framhjulet at den "tar salto", men det er ikke noe som skjer om du ikke prøver hardt. Man kan ikke bremse noe hardere på bakhjulet en det som er mulig i dag, bremser man hardt så skal det helt ufattelig lite bremsing til før du låser bakhjulet, det er mer enn nok kapasitet på bakbremsen til at man ikke får nytte av mer. Det er faktisk ganske vanlig å justere den så den bremser mindre, så du ikke skal låse bakhjulet så lett. AtW man behøver da ikke bli kaste fremover om sykkelen stopper brått , man kan , som du skriver like god bli kastet av sideveis ( det du kaller for ramle av) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå