johome Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Toppfarten kommer helt an på diameteren på hovedrotoren samt turtallet dens + relativ vind. Grunnen til at helikoptre gjerne ikke har en maksfart høyere enn 400-430km/t er at ettersom hovedrotoren går rundt vil bladene på den ene siden gå raskere enn selve helikopteret og nærmer seg da det transsoniske området og MACH 1 lenge før selve helikopteret. Jeg har forstått det slik at nesten all fremdrift ved store hastigheter, blir gjort av de to korte rotorene som befinner seg på vingene. Er ikke det da realistisk å tro at helikopteret da "nesten" vil oppføre seg som et widerøe fly ? Før hastighets testene i våres , mente Euorocopter at de kunne klare en topphastighet på ca 500 km/t med X3 ( vet ikke om de faktisk klarte det ) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvor kan en kjøpe sprøyte med metalspiss / vanlig sprøyte? Har lett litt rundt i ulike vanlige butikker og ikke funnet noe. Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, men finner ikke et sted so selger sprøyter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Når en bil bremser, forskyver tyngdepunktet seg fremover. Derfor bør de bremsene være sterkest. Trykket på forhjulene, og dermed veigrep og bremsekraft øker jo hardere man bremser, så lenge man ikke låser hjulene eller noe går i stykker. Hvis bakbremsene var sterkest, ville tyngdepunktet fremdeles flyttet seg fremover, og bremsekraften ville blitt svakere jo hardere man bremset. Risikoen for låste hjul ville vært enorm, og det er slikt som forårsaker skrens. Hvor kan en kjøpe sprøyte med metalspiss / vanlig sprøyte? Har lett litt rundt i ulike vanlige butikker og ikke funnet noe. Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, men finner ikke et sted so selger sprøyter. Sprøyter og spisser får du på apotek. Endret 18. juli 2012 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Toppfarten kommer helt an på diameteren på hovedrotoren samt turtallet dens + relativ vind. Grunnen til at helikoptre gjerne ikke har en maksfart høyere enn 400-430km/t er at ettersom hovedrotoren går rundt vil bladene på den ene siden gå raskere enn selve helikopteret og nærmer seg da det transsoniske området og MACH 1 lenge før selve helikopteret. Jeg har forstått det slik at nesten all fremdrift ved store hastigheter, blir gjort av de to korte rotorene som befinner seg på vingene. Er ikke det da realistisk å tro at helikopteret da "nesten" vil oppføre seg som et widerøe fly ? Før hastighets testene i våres , mente Euorocopter at de kunne klare en topphastighet på ca 500 km/t med X3 ( vet ikke om de faktisk klarte det ) Det stemmer, men hovedrotoren på toppen vil fortsatt gå rundt og dermed være begrensningen. Det blir spennende å se utviklingen videre! Jeg vet ikke jeg dimensjoner eller videre spesifikasjoner på det helikoptret så det jeg skrev jeg i stad var generelt om helikoptre og begrensningene dems. Endret 18. juli 2012 av CFM Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, ??? 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, ??? Hva da? Hørtes ganske fett ut spør du meg. Lenke til kommentar
johome Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Toppfarten kommer helt an på diameteren på hovedrotoren samt turtallet dens + relativ vind. Grunnen til at helikoptre gjerne ikke har en maksfart høyere enn 400-430km/t er at ettersom hovedrotoren går rundt vil bladene på den ene siden gå raskere enn selve helikopteret og nærmer seg da det transsoniske området og MACH 1 lenge før selve helikopteret. Jeg har forstått det slik at nesten all fremdrift ved store hastigheter, blir gjort av de to korte rotorene som befinner seg på vingene. Er ikke det da realistisk å tro at helikopteret da "nesten" vil oppføre seg som et widerøe fly ? Før hastighets testene i våres , mente Euorocopter at de kunne klare en topphastighet på ca 500 km/t med X3 ( vet ikke om de faktisk klarte det ) Det stemmer, men hovedrotoren på toppen vil fortsatt gå rundt og dermed være begrensningen. Hvis hovedrotoren er begrensingen , så undrer jeg litt på hvordan dette merkelige helikopteret - Sikorsky X2 , med sine to kontraroterende rotorer ( + 1 bak ) klarer 480 km/t ? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Make a Vodka Watermelon En fin liten guide for de som vil bli snytfulle. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, ??? Veldig enkel og grei måte å drikke på, man kan ha ganske mye sprit i en vannmelon før smaken blir sterk. Tror jeg hadde i rundt 0,5 liter sprit i en halv vannmelon uten at sprit-smaken var så alt for merkbar. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Hadde en half flaske vodka i en vannmelon, og delte den venn. Ble mer mett enn noe særtlig effekt. Så da gikk vi over på 60 prosenten heller (som virket noe bedre, men den ble blandet godt ut) Blir nok lettere med sprøyter ja. Endret 18. juli 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Hvor kan en kjøpe sprøyte med metalspiss / vanlig sprøyte? Har lett litt rundt i ulike vanlige butikker og ikke funnet noe. Tenkt å fylle vannmelon og jordbær med sprit, men finner ikke et sted so selger sprøyter. DealExtreme: Her er noen forskjellige størrelser: http://s.dealextreme...edical+Syringes Spissene er også forskjellig tykkelse på de forskjellige størrelsene så det er bare å kjøpe noen forskjellige også finne ut hvilken som passer best (for de er jo ihvertfall ikke dyre, husk at det er gratis frakt på allt på DX) Jeg bruker noen sånne til å putte loddepasta på kretskort. Funker bra. Men tror ikke jeg ville ha stolt på disse til det de egentlig er til (selv om de kommer pakket i en forseglet "steril" pose) da det tross allt er et "Kina produkt". Men til alt annet enn medisinsk bruk er de vel kjempebra. Endret 18. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Toppfarten kommer helt an på diameteren på hovedrotoren samt turtallet dens + relativ vind. Grunnen til at helikoptre gjerne ikke har en maksfart høyere enn 400-430km/t er at ettersom hovedrotoren går rundt vil bladene på den ene siden gå raskere enn selve helikopteret og nærmer seg da det transsoniske området og MACH 1 lenge før selve helikopteret. Jeg har forstått det slik at nesten all fremdrift ved store hastigheter, blir gjort av de to korte rotorene som befinner seg på vingene. Er ikke det da realistisk å tro at helikopteret da "nesten" vil oppføre seg som et widerøe fly ? Før hastighets testene i våres , mente Euorocopter at de kunne klare en topphastighet på ca 500 km/t med X3 ( vet ikke om de faktisk klarte det ) Det stemmer, men hovedrotoren på toppen vil fortsatt gå rundt og dermed være begrensningen. Hvis hovedrotoren er begrensingen , så undrer jeg litt på hvordan dette merkelige helikopteret - Sikorsky X2 , med sine to kontraroterende rotorer ( + 1 bak ) klarer 480 km/t ? Fordi med de to kontra roterende rotorene så kan man antakelig greie seg med mindre diameter på rotorene og dermed også mindre tupphastighet som igjen gjør at man kan fly fortere før tuppene bryter lydmuren (som er det som er hindringen for hvor fort et helikopter kan fly) Endret 18. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvorfor roterer ikke annenhver motor på fly hver sin vei? AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvorfor roterer ikke annenhver motor på fly hver sin vei? AtW Dyrere å produsere to forskjellige motorer vil jeg anta, også har det nok ikke noe særlig gevinst i forhold til kostnaden. Ihvertfall ikke på turbofan motorer som brukes i dag. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hvorfor roterer ikke annenhver motor på fly hver sin vei? AtW Så de kan bytte motorer om hverandre noe som gir økt fleksibilitet for flyselskapene når de må overhale motorene. Dessuten klarer vingene og halen fint kompansere for momentet fra motorene. Det var andre boller under første og andre verdenskrig når jagerflyene fikk kraftige stempelmotorer før de tenkte på momentet til motoren og propellen... Gav man full gass uten å følge med så kunne man få seg en overraskelse. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Det var andre boller under første og andre verdenskrig når jagerflyene fikk kraftige stempelmotorer før de tenkte på momentet til motoren og propellen... Gav man full gass uten å følge med så kunne man få seg en overraskelse. Har hørt noen ganger om noen f4u Corsair fly som har havnet på "ryggen" på rullebanen etter litt ivrig gasspådrag under WW2. Men vet ikke hvor sant det er. Endret 18. juli 2012 av flesvik Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Det er nok ikke så langt unna sannheten i hvertfall. I tillegg til vridningsmomentet fra motor og propell så vil også luftstrømmen fra propellen rotere rundt flykroppen på vei bakover og treffe halen og presse den til sien. På noen småfly (f. Eks SAAB Safir) så er halen litt vridd for å motvirke dette. Endret 18. juli 2012 av CFM Lenke til kommentar
Looke Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Hva er det høyeste man kan hoppe i fritt fall og lande i vann ? Også kom jeg til å tenke på xxx 2 der han fyren hopper fra en bro også skyter han på vannoverflaten med en granatkaster rett før han landet i vannet for å bryte overflaten på vannet, hva om du har et vann som er typ 100 meter dypt også har du en boblemaskin på bunn som lager bobler i vannet, Vil man ikke da kunne hoppe fra helt syke høyder ut i vannet ? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 jeg har fått høre at bremsene på en bil må være kraftigere foran en bak eller så oppstår det skrens hvis man ser bort fra tyngden ( som på mange biler er tyngre foran en bak) så viker det lite logisk da kraftige brems foran nettopp skulle tilsi at bakenden vil slå ut og det vil da oppstå en skrens. jeg trodde at det var meningen at bremsen skulle ta like mye foran som bak men en kompensasjon i forhold til vektfordelingen mellom foran og bak på bilen Derfor stusser jeg lit på denne påstanden. Det høres så lite logisk ut hva er det som er korrekt her ? Som du har fått svart på tidligere, så flytter all vekten seg framover når man bremser, og derfor har fremhjulene mest veigrep og mest bremseeffekt. har du sett en bakhjulsdrevet bil som burner? Dette går ganske fint med omså en liten motor da fremhjulene bremser hardt å holder bilen stillestående, mens bakhjulene bremser lite i forhold, og motoren kan snurre hjulene så røyken fyker. Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Løsningen på problemet med for store rotorer er vel kanskje å bare kvitte seg med de. Bell Boeing V-22 Osprey bruker to relativt korte tiltrotorer : Den har en topphastighet på over 500 km/t Nå er det vel bare det Amerikanske forsvaret som bruker det foreløpig. Husker jeg ikke feil, så har det Norske forsvaret visst sin interresse for V-22 ( kanske ikke samme bruksområde , men hvorfor skal de tviholde på NH-90 , som aldri ser ut til å bli leveringsklar ? ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå