Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på baseoil / baseolje og vanlig olje?

 

Er det drill water som oppbevares i mud tanker, eller er det noe annet?

 

Hva er brine?

 

Jeg vet ikke hva "drill water" er i denne sammenhegen, kan du forklare hva det er? Mud-tanker oppbevarer jo mud, som brukes til å å fjerne skrot når man borer, kjøling og å opprettholde trykket (pluss endel mer, men det er vel hovedfunksjonene). Om det er det samme som "drill water", så er svare ja, om det ikke er det samme som "drill water" så er det noe annet :)

 

Brine er bare (veldig) salt vann.

 

AtW

Etter som jeg har hørt så brukes drilling water når riggen skal bore etter olje. Jeg vet ikke helt hvordan de bruker det, dog.

 

Kanskje et dumt spørsmål, men "mud" det er vel sånn "gjørme", grums eller skitt, ikke sant?

 

Mud brukes også når man borer. Mulig drilling water er en annen betegnelse på mud/drilling mud. Men ja, mud betyr egentlig gjørme/slam.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan foregår destillasjon av saltvann?

Er det slik at man først koker saltvannet til det fordamper og går over fra væske til gass, for deretter å avkjøle gassen til den får en faseovergang til væske?

 

Vannet fordamper, mens saltet fordamper ikke. Vanndampen fra fordampet saltvann er ferskvann.

 

Når så mye vann har fordampet at saltvannet har blitt konsentrert saltlake, så vil ytterlige vannfordamping føre til at det skilles ut saltkrystaller.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg prøver å bestille billetter hos Bergen Kino via tlf. Får beskjed om at jeg skal taste inn nummeret på filmen, hvor i pokker finner jeg det nummeret?

 

Ny rekord i å bomme på temaet til denne tråden?

 

Oi, haha. Ser ut som jeg har gått meg litt vill ja. :ph34r:

Lenke til kommentar

Hvorfor blir katter og hunder max 20 år mens vi mennesker blir 80+ ?

 

Prøvde å finne noe, men dette er bare spekulasjoner og ingen fasit. Dette er et emne forskere fortsatt er usikre på.

 

Noen mener det har med fenotypisk platisitet å gjøre, og artens gener....

 

http://www.scienceda...80104172538.htm

 

... en annen snakker her om at antall hjerteslag hos dyr, til slutt ender med å være ca like mange. At hvis man ser på et dyrs puls satt opp mot levealderen så skal det visstnok ikke være så stor forskjell. M.a.o kan det være fordi hunder har høyere puls enn mennesker? (har de det forresten?)

 

http://guru.sol.no/question/naturvitenskap/hvorfor-har-noen-dyr-lengre-gjennomsnittlig-levealder-enn-andre

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar

Noen her som har litt nærmere kjennskap til Eorocopter X3 , og hvilke hastigheter den er god for.

 

Jeg vet fra før av , at den tidligere har oppnådd hastigheter på ca 430 km/t.

Og da gikk motorene bare på ca 80 % av max.

 

De har i vinter/våren drevet med nye hastighetstester.

Og det med en oppgradert versjon.

Har ikke klart å finne ut hvilke hastigheter den nye versjonen er god for.

 

 

Eurocopter X3 er etter hva jeg har forstått en konseptversjon.

Den endelig versjonen vil sannsynligvis hete noe annet ( X4 ? )

Med plass til 20 - 25 personer er den jo meget interressant ( SAR etc. )

 

Toppfarten kommer helt an på diameteren på hovedrotoren samt turtallet dens + relativ vind. Grunnen til at helikoptre gjerne ikke har en maksfart høyere enn 400-430km/t er at ettersom hovedrotoren går rundt vil bladene på den ene siden gå raskere enn selve helikopteret og nærmer seg da det transsoniske området og MACH 1 lenge før selve helikopteret. Når det nærmer seg MACH 1 vil det bli kraftige vibrasjoner på grunn av sjokkbølgene som oppstår langs forkant av tuppene på rotorbladene. (Det er derfor f. eks EH-101 har sånne rare tupper for å motvirke dette litt). :)

 

(Det er også derfor de nye flyene til Widerøe har bananformede propeller - lengre blader, og samme diameter.) :)

 

 

Store fly bremser ved hjelp av flaps bak på motoren som til en viss grad snur luftstrømmen i tillegg til vanlig hjulbrems. Det holder lenge.

 

Hovedbremsene til fly sitter på hjulene på understellet under vingen. Det er ikke hjulbrems på neseunderstellet.

Motorbrems brukes veldig sjeldent av enkle grunner: Støy, bruker med drivstoff, blåser FOD (Foreign Object Damage, f. eks sand og grus) foran motoren som suges inn igjen og lager mer slitasje.

 

Som du ser her er bremsene rimelig kraftige. Og dette er bare på en liten 737. :)

http://www.b737.org.uk/brakepin.htm

 

 

Det stemmer ikke. Vingeklaffene (flaps) sitter ikke bak motoren, men bak på vingene. Oppgaven deres er å gi flyet større løft ved å øke vingeflaten når det flyr i lav hastighet, altså ved take-off og landing. Når flyet nærmer seg marsjhastighet behøves ikke vingeklaffene lenger og tas da inn for å redusere luftmotstand.

 

Oppå vingene sitter det såkalte bremseklaffer (spoilers). Oppgaven deres er å bremse ned flyet etter touch-down ved å øke luftmotstanden.

 

På bildet under (lånt fra Rafael Lopes) kan både vingeklaffer og bremseklaffer sees. Vingeklaffene er helt bakerst og peker nedover fra vingene, mens bremseklaffene er litt lengre fram og peker oppover.

post-51689-0-61447400-1341771618_thumb.jpg

 

Det stemmer.

 

På vanlige passasjerfly brukes som reger Fowler flap på bakkant av vingen (Boeing 737 har "triple slotted fowler flap"), Slats på forsiden og på Krueger flap på forsiden nærmest kroppen (mellom motoren og skroget).

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har fått høre at bremsene på en bil må være kraftigere foran en bak eller så oppstår det skrens

hvis man ser bort fra tyngden ( som på mange biler er tyngre foran en bak) så viker det lite logisk da kraftige brems foran nettopp skulle tilsi at bakenden vil slå ut og det vil da oppstå en skrens.

 

jeg trodde at det var meningen at bremsen skulle ta like mye foran som bak men en kompensasjon i forhold til vektfordelingen mellom foran og bak på bilen

 

Derfor stusser jeg lit på denne påstanden.

Det høres så lite logisk ut

 

hva er det som er korrekt her ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...