Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En del hypotetisk sikkerhetsutstyr på fly vil være svært dyrt, og svært lite nyttig. For eksempel vil gigantiske fallskjermer som nevnt redde nesten ingen menneskeliv, koste en formue og være lite pålitelige ved uløsning. I tillegg vil de ta veldig mye plass og veie noen tonn. Det betyr at flyet blir tyngre og mindre aerodynamisk, og kostnadene blir store. Mye penger brukt, få liv reddet. Da er det bedre å bruke den samme summen på å bygge fly som sjeldnere går i stykker. Det handler om å få mest mulig sikkerhet for pengene, ikke å bruke penger på flest mulige sikkerhetstiltak.

Lenke til kommentar

hvis man tar utgangspunktet i Microsoft sin flysimulator( en eldre utgave som jeg brukte lit før ) som skal være rimelig realistisk ( Det er derfor jeg bruker det her) så kan man reservere motoren for å bremse ned hastigheten.

når dette svikter så må man ty til noe annet

 

Da kunne slik bremseskjermer ha vært et alternativ

Det kommer selvsagt an på hvor man plaserer dem hen

 

Når flyet blir bremset av betongklosser fordi det havner utenfor rullebanen ( som det har vær noen tilfeller av ) , vil ikke dette bli en veldig stor belastning for de om bord ?

Lenke til kommentar

hvis man tar utgangspunktet i Microsoft sin flysimulator( en eldre utgave som jeg brukte lit før ) som skal være rimelig realistisk ( Det er derfor jeg bruker det her) så kan man reservere motoren for å bremse ned hastigheten.

når dette svikter så må man ty til noe annet

 

Da kunne slik bremseskjermer ha vært et alternativ

Det kommer selvsagt an på hvor man plaserer dem hen

 

Når flyet blir bremset av betongklosser fordi det havner utenfor rullebanen ( som det har vær noen tilfeller av ) , vil ikke dette bli en veldig stor belastning for de om bord ?

 

Man bruker neppe noe særlig under 100 meter på å bremse ned fra 150 km/t det er jo en viss belastning såklart, men helt akseptabelt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er det planerte sikkerhetssoner rundt rullebaner. Ideen er at landskapet rundt rullebanen i seg selv skal bidra til å bremse ned fly som havner utenfor rullebanen. Betongblokkene (EMAS-systemet) som er nevnt over her er en alternativ løsning der det ikke er mulig å lage til store nok sikkerhetssoner på annet vis, som på Kjevik der landskapsvern gjør det praktisk umulig å bygge stor nok sikkerhetsområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flyet bremses ikke av betongklosser, men av svakt betongunderlag som ikke klarer vekten av flyet.

Prøv å sykle på stranden, så kjenner du igjen følelsen.

 

De lager enden av rullebanen av svak, porøs betong.

Fly vil kjøre seg fast.

 

 

cropped.502x167c.jpeg

jeg har sett noe lignede i bruk.på tv

det var noen som eksperimenterte med det i en eller anen sammenheng

Lenke til kommentar

Hvis man blander det "badesalt"-greiene de har i USA og Krokodil (farlig stoff fra Russland som "spiser opp kroppen din, bilde er relatert), vil du da få det nærmeste du kommer en zombie?

NB: sterkt bilde (noen kan føle seg støtt)

 

waxw.jpg

 

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Hvis man blander det "badesalt"-greiene de har i USA og Krokodil (farlig stoff fra Russland som "spiser opp kroppen din, bilde er relatert), vil du da få det nærmeste du kommer en zombie?

NB: sterkt bilde (noen kan føle seg støtt)

 

waxw.jpg

 

Det virker slik, ja.

Lenke til kommentar

Bilde 2 der er fake, bein er kritt-hvitt, ikke gulnet slik det blir når der har vært under jorden en stund.

Mistenker at andre også muligens er det...

 

Men detvar kanskje ikke poenget med bildene heller.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som har litt nærmere kjennskap til Eorocopter X3 , og hvilke hastigheter den er god for.

 

 

CDPH-2603-188-1.jpg

 

 

 

Jeg vet fra før av , at den tidligere har oppnådd hastigheter på ca 430 km/t.

Og da gikk motorene bare på ca 80 % av max.

 

De har i vinter/våren drevet med nye hastighetstester.

Og det med en oppgradert versjon.

Har ikke klart å finne ut hvilke hastigheter den nye versjonen er god for.

 

 

Eurocopter X3 er etter hva jeg har forstått en konseptversjon.

Den endelig versjonen vil sannsynligvis hete noe annet ( X4 ? )

Med plass til 20 - 25 personer er den jo meget interressant ( SAR etc. )

Lenke til kommentar

NorskSpråkråd er vel de som har bestemt dette. Ulike land har ulike retningslinjer på hvordan språket skal utvikle seg, og hva en ska gjøre med låneord. I norge er vel konsensus at ordene skal gradvis fornorskes i skrivestil. Med dette inngår det at bokstaver som er lite brukt fjernes.

Island er enda mer konservative(Stjernetyder), mens danmark er mer liberale (Cykel)

Lenke til kommentar

Språk blir ikke først og fremst vedtatt. Når de bokstavene sjelden er i bruk på norsk er nok noe av grunnen at de føles eksotiske. Dessuten er språk økonomisk - det man ville brukt disse bokstavene til er stort sett å representere lyder vi helt fint kan representere med andre bokstaver - hvorfor skrive "chocolade" når man kan skrive "sjokolade"? Vi trenger dem rett og slett sjelden, og de har havnet i glemmeboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...