Bruker-33331 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Ah, nå forstår jeg. Tusen takk Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 En del hypotetisk sikkerhetsutstyr på fly vil være svært dyrt, og svært lite nyttig. For eksempel vil gigantiske fallskjermer som nevnt redde nesten ingen menneskeliv, koste en formue og være lite pålitelige ved uløsning. I tillegg vil de ta veldig mye plass og veie noen tonn. Det betyr at flyet blir tyngre og mindre aerodynamisk, og kostnadene blir store. Mye penger brukt, få liv reddet. Da er det bedre å bruke den samme summen på å bygge fly som sjeldnere går i stykker. Det handler om å få mest mulig sikkerhet for pengene, ikke å bruke penger på flest mulige sikkerhetstiltak. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Moderatormelding Diskusjonen om zombieapokalypsen er skilt ut i egen tråd. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 hvis man tar utgangspunktet i Microsoft sin flysimulator( en eldre utgave som jeg brukte lit før ) som skal være rimelig realistisk ( Det er derfor jeg bruker det her) så kan man reservere motoren for å bremse ned hastigheten. når dette svikter så må man ty til noe annet Da kunne slik bremseskjermer ha vært et alternativ Det kommer selvsagt an på hvor man plaserer dem hen Når flyet blir bremset av betongklosser fordi det havner utenfor rullebanen ( som det har vær noen tilfeller av ) , vil ikke dette bli en veldig stor belastning for de om bord ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Flyet bremses ikke av betongklosser, men av svakt betongunderlag som ikke klarer vekten av flyet. Prøv å sykle på stranden, så kjenner du igjen følelsen. De lager enden av rullebanen av svak, porøs betong. Fly vil kjøre seg fast. Endret 9. juli 2012 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 hvis man tar utgangspunktet i Microsoft sin flysimulator( en eldre utgave som jeg brukte lit før ) som skal være rimelig realistisk ( Det er derfor jeg bruker det her) så kan man reservere motoren for å bremse ned hastigheten. når dette svikter så må man ty til noe annet Da kunne slik bremseskjermer ha vært et alternativ Det kommer selvsagt an på hvor man plaserer dem hen Når flyet blir bremset av betongklosser fordi det havner utenfor rullebanen ( som det har vær noen tilfeller av ) , vil ikke dette bli en veldig stor belastning for de om bord ? Man bruker neppe noe særlig under 100 meter på å bremse ned fra 150 km/t det er jo en viss belastning såklart, men helt akseptabelt. AtW 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er det planerte sikkerhetssoner rundt rullebaner. Ideen er at landskapet rundt rullebanen i seg selv skal bidra til å bremse ned fly som havner utenfor rullebanen. Betongblokkene (EMAS-systemet) som er nevnt over her er en alternativ løsning der det ikke er mulig å lage til store nok sikkerhetssoner på annet vis, som på Kjevik der landskapsvern gjør det praktisk umulig å bygge stor nok sikkerhetsområde. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Flyet bremses ikke av betongklosser, men av svakt betongunderlag som ikke klarer vekten av flyet. Prøv å sykle på stranden, så kjenner du igjen følelsen. De lager enden av rullebanen av svak, porøs betong. Fly vil kjøre seg fast. jeg har sett noe lignede i bruk.på tv det var noen som eksperimenterte med det i en eller anen sammenheng Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jau. På kjevik bygger de dette, så de er nok ferdige å eksperimentere. 1 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Hvis man blander det "badesalt"-greiene de har i USA og Krokodil (farlig stoff fra Russland som "spiser opp kroppen din, bilde er relatert), vil du da få det nærmeste du kommer en zombie? NB: sterkt bilde (noen kan føle seg støtt) Endret 9. juli 2012 av Astralnoise Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hvis man blander det "badesalt"-greiene de har i USA og Krokodil (farlig stoff fra Russland som "spiser opp kroppen din, bilde er relatert), vil du da få det nærmeste du kommer en zombie? NB: sterkt bilde (noen kan føle seg støtt) Det virker slik, ja. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Bilde 2 der er fake, bein er kritt-hvitt, ikke gulnet slik det blir når der har vært under jorden en stund. Mistenker at andre også muligens er det... Men detvar kanskje ikke poenget med bildene heller. Endret 9. juli 2012 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Noen her som har litt nærmere kjennskap til Eorocopter X3 , og hvilke hastigheter den er god for. Jeg vet fra før av , at den tidligere har oppnådd hastigheter på ca 430 km/t. Og da gikk motorene bare på ca 80 % av max. De har i vinter/våren drevet med nye hastighetstester. Og det med en oppgradert versjon. Har ikke klart å finne ut hvilke hastigheter den nye versjonen er god for. Eurocopter X3 er etter hva jeg har forstått en konseptversjon. Den endelig versjonen vil sannsynligvis hete noe annet ( X4 ? ) Med plass til 20 - 25 personer er den jo meget interressant ( SAR etc. ) Lenke til kommentar
Looke Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hvorfor har England et eget fotballag i VM og EM og sånn, men i OL så er det hele Storbritania som en nasjon ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Hva heter leddet i stigen som er her? Endret 11. juli 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Hvem bestemte at bokstavene C, Q, W, X og Z ikke skal brukes i det norske språk? De finnes stort sett i ord vi har adoptert fra andre språk, men brukes ikke ofte. Eksempel: Endret 11. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 NorskSpråkråd er vel de som har bestemt dette. Ulike land har ulike retningslinjer på hvordan språket skal utvikle seg, og hva en ska gjøre med låneord. I norge er vel konsensus at ordene skal gradvis fornorskes i skrivestil. Med dette inngår det at bokstaver som er lite brukt fjernes. Island er enda mer konservative(Stjernetyder), mens danmark er mer liberale (Cykel) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Det henger nok igjen fra lenge før språkrådet ble opprettet. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Hva heter leddet i stigen som er her? Det eneste jeg finner som ligner kalles en pivot hinge på engelsk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Språk blir ikke først og fremst vedtatt. Når de bokstavene sjelden er i bruk på norsk er nok noe av grunnen at de føles eksotiske. Dessuten er språk økonomisk - det man ville brukt disse bokstavene til er stort sett å representere lyder vi helt fint kan representere med andre bokstaver - hvorfor skrive "chocolade" når man kan skrive "sjokolade"? Vi trenger dem rett og slett sjelden, og de har havnet i glemmeboka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå