Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om man sprayer en hengelås med flytendes nitro og kjøler den ned til -190C, kan man knuse den med en hammer da?

8883675[/snapback]

 

Du kan knuse dem fin. Hengelåser er vel egentlig bare et tegn på at de ikke vil ha uvedkommne inn. Viss du vil inn er hengelåser ikke noe hinder.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg flytter til Afrika, og en i familien min ønsker seg milliardformuen min kan han bare melde meg savnet og arve alt? Regner meg at staten er rimelig sikre før de utsteder døderklæringer uten å finne noe lik? Har man i utgangspunktet rett til å være savnet, slik som i USA?

 

Håper i det minste jeg hade fått velge mitt nye navn selv: "Jesus Rockefeller Rex".

8882324[/snapback]

Jeg tror politiet ikke gjør noe særlig med mindre det er skjellig mistanke til at det har skjedd noe kriminelt eller personen er død. F.eks en voksen person som blir meldt savnet kan ha dratt uanmeldt på helgetur eller lignende. Men blir man f.eks observert på skitur i bratt terreng og ikke kommer frem som avtalt og man vet det har gått et snøras i området så rykker de ut øyeblikkelig og organiserer leting. Men forsvinner man på merkelig vis, tar med seg toalettmappa, ryggsekken, en haug med penger osv så gjør de neppe noe mer enn å registrere personen savnet.

 

Er det lov å snakke i mobiltelefon uten handsfree på sykkel?

8883378[/snapback]

Jeg fant ikke noe om mobiltelefon i det hele tatt i veitrafikkloven, men siden sykkel blir sett på som kjøretøy* på lik linje med andre kjøretøy i veitrafikkloven så tror jeg det gjelder sykkel også. (* Med unntak av om man går/står ved siden av sykkelen). På teorikurset lærte jeg at syklister kan bli tatt for sykling med promille og miste lappen på lik linje med bilister som kjører med promille. Det har vist skjedd at syklister har mistet lappen på denne måten også, men jeg tror det er svært sjeldent.

 

Om man sprayer en hengelås med flytendes nitro og kjøler den ned til -190C, kan man knuse den med en hammer da?

8883675[/snapback]

Det kommer an på hvilket materiale som er brukt. Men de fleste typer stål blir sprø som glass når de blir så kalde. Hvis det er en av disse vanlige typene stål så knuser man det lett. Aluminium og titan og en del sterkt legerte stål (krom, vanadium, molybden, mangan, nikkel) mister ikke styrken på samme måte. Moderne låser består av flere materialer for å hindre ulike påkjenninger. Hvordan det? Planlegger du å bli sykkeltyv?

Lenke til kommentar

I vannpipetråden i helse kategorien ble det nevnt at aleminiumsfolie avgir gasser under varme. Jeg leste noen liker der men fatn ikke noe konkret så jeg spør her:

 

Avgir aleminiumsfolie gasser under varmeog hvor farlige er de/den gassene.

 

For du steker jo ting i alufolie, og det er jo et husholdnings produkt man bruker ved matlaging, så så farlig kan det ikke være.

 

 

@ spm over meg.

Jeg regner med det er ett av de dype, meningen med livet å sånt.

Men det mest snedige spm som har blitt besvart, hm det vet jeg ikke. Men tror nok at svaret finnes blandt innleggene til simen

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Så hvis jeg flytter til Afrika, og en i familien min ønsker seg milliardformuen min kan han bare melde meg savnet og arve alt? Regner meg at staten er rimelig sikre før de utsteder døderklæringer uten å finne noe lik? Har man i utgangspunktet rett til å være savnet, slik som i USA?

 

Håper i det minste jeg hade fått velge mitt nye navn selv: "Jesus Rockefeller Rex".

8882324[/snapback]

Jeg tror politiet ikke gjør noe særlig med mindre det er skjellig mistanke til at det har skjedd noe kriminelt eller personen er død. F.eks en voksen person som blir meldt savnet kan ha dratt uanmeldt på helgetur eller lignende. Men blir man f.eks observert på skitur i bratt terreng og ikke kommer frem som avtalt og man vet det har gått et snøras i området så rykker de ut øyeblikkelig og organiserer leting. Men forsvinner man på merkelig vis, tar med seg toalettmappa, ryggsekken, en haug med penger osv så gjør de neppe noe mer enn å registrere personen savnet.

 

Er det lov å snakke i mobiltelefon uten handsfree på sykkel?

8883378[/snapback]

Jeg fant ikke noe om mobiltelefon i det hele tatt i veitrafikkloven, men siden sykkel blir sett på som kjøretøy* på lik linje med andre kjøretøy i veitrafikkloven så tror jeg det gjelder sykkel også. (* Med unntak av om man går/står ved siden av sykkelen). På teorikurset lærte jeg at syklister kan bli tatt for sykling med promille og miste lappen på lik linje med bilister som kjører med promille. Det har vist skjedd at syklister har mistet lappen på denne måten også, men jeg tror det er svært sjeldent.

 

Om man sprayer en hengelås med flytendes nitro og kjøler den ned til -190C, kan man knuse den med en hammer da?

8883675[/snapback]

Det kommer an på hvilket materiale som er brukt. Men de fleste typer stål blir sprø som glass når de blir så kalde. Hvis det er en av disse vanlige typene stål så knuser man det lett. Aluminium og titan og en del sterkt legerte stål (krom, vanadium, molybden, mangan, nikkel) mister ikke styrken på samme måte. Moderne låser består av flere materialer for å hindre ulike påkjenninger. Hvordan det? Planlegger du å bli sykkeltyv?

8885041[/snapback]

Takker for svar - du er vel det nærmeste man kommer et levende leksikon. :p

 

Så i utgangspunktet har man lov til å være savnet, men hvis man burde visst at man var meldt savnet har man da plikt å melde i fra til myndighetene? Ser for meg at en person som tar ut alle pengene sine fra banken og plutselig "forsvinner" lager en del hodebry, og ikke minst papirarbeid, for politiet?

Lenke til kommentar

DiscoBoB: Om aluminiumsfolie: Hvis det er den typen som er ment for frysing så ligger det et lag plast på den ene siden. Det gjør det uegnettil steking og vannpiper og sånt. Men den sorten som er ment for steking er kun ren aluminium. Faktisk en veldig ren aluminiumslegering i 1xxx-serien om jeg ikke husker galt.

 

Aluminium brenner derimot opp og danner støv av aluminiumkosid:

 

2 Al + 3/2 O2 = Al2O3

 

Aluminiumoksid skal ikke være usunt å puste inn da det hverken er formet som fibre, eller er kjemisk reaktivt. Men det kan være ubehagelig siden det er støv som kan irritere luftveiene og lungene og fortette seg til slim. Al2O3 er et veldig vanlig mineral og en stor andel av stein og steinstøv er Al2O3. (Men steinstøv inneholder ofte mye annet rart som kan være farlig) Tørket leire er ofte en blanding mellom hovedsaklig aluminiumoksidstøv og kvarts-støv. (SiO2)

 

På aluminumsverk sto arbeidere å skuffet aluminiumoksid med spader i gamle dager (80-tallet og tidligere). Det var godkjent i henhold til arbeidsmiljøloven. Men det er ikke vanlig lengre på grunn av effektivisering. (Maskiner gjør jobben langt raskere og billigere) Likevel, ovnshallene er dekket med aluminiumoksidstøv over alt og arbeiderne omgås støvet hele dagen.

Lenke til kommentar
Hva er sunnest/værst av Coca Cola, Coca Cola Light og Coca Cola Zero?

8880795[/snapback]

 

Coca Cola er minst sunt, pga at den inneholder sukker. I en halvliter med cola er det 55 gram sukker. Det tilsvarer 220 kcal, som er omtrent det samme som i 2 brødskiver med syltetøy. Drikker du 1,5 liter, så har du bøttet nedpå 6 brødskiver. Desverre er dette energi som ikke varer så lenge, så du vil ofte føle deg sulten og slapp igjen etter nokså kort tid, noe som fører til at mange må spise noe i tillegg. Brusen er altså ofte energi "på toppen" av det man spiser. Allikevel har kroppen din tatt opp i seg energien og den vil omdannes til fett over tid, dersom du hver dag inntar for mye energi. Merk at om du klarer å balansere brusdrikkingen, så er det neppe farlig eller fetende.

 

Coca Cola Light og Zero inneholder, såvidt meg bekjent, ingen kalorier (1 kcal e.l.). Det vil si at du kan drikke det, uten at det gjør deg feit. Merk at noen påstår at disse brusene allikevel kan senke blodsukkernivået, noe som igjen gjør deg sulten og kan føre til at du spiser mer enn du trenger. Allikevel er de mye sunnere enn Coca Cola, da den har samme effekten pluss mye sukker.

 

Disse brusene, såvel som de fleste andre leskedrikker inneholder en god del syre. Dette betyr at alle sammen kan bryte ned og skade tennene dine. Om du ikke vil ha gebiss før du fyller 30, anbefales det derfor ikke at du drikker dem etter at du har pusset tennene om kvelden.

 

Konklusjon: Coca Cola Light og Zero er sunnest, men de er heller ikke helsekost. Drikk farris ;)

 

Oppfølgerspørsmål, hva er den høyeste boten man kan få for å kjøre for fort? (altså i tillegg til å miste førerkort/fengsel, jeg vil ha en pengesum).8883219[/snapback]
Når det gjeld forenkla forelegg er det 7800kr (kjelde). Sjå ogso: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#1

8883391[/snapback]

Men om du mister lappen og/eller får fengsel, er det nok mer. Jeg fikk 8000,- for noen år siden, da jeg mistet lappen.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
har universiteter "sommerferier"?

8886016[/snapback]

Ja. Studentene har ferie offisielt fra ca 15. juni til ca 20. august men tar ofte ferie tidligere: Etter siste eksamen som ofte er mellom 1. og 8. juni.

 

De ansatte (professorer, administrasjon, amanuensiser, forskere, laboratoriefolk osv) tar bare vanlig 4-ukers ferie og prøver ofte å legge feriene sånn at det alltid er noen på jobb. Med andre ord redusert bemanning.

Lenke til kommentar
har universiteter "sommerferier"?

8886016[/snapback]

Ja. Studentene har ferie offisielt fra ca 15. juni til ca 20. august men tar ofte ferie tidligere: Etter siste eksamen som ofte er mellom 1. og 8. juni.

 

De ansatte (professorer, administrasjon, amanuensiser, forskere, laboratoriefolk osv) tar bare vanlig 4-ukers ferie og prøver ofte å legge feriene sånn at det alltid er noen på jobb. Med andre ord redusert bemanning.

8886674[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det spørs hva man mener. Lesesal og bibliotek her på UiO er oppe hele sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...