Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den store treningstråden har vi en stor diskusjon. Derfor kommer jeg hit for å høre hva forumets klokeste hoder har å si om saken. Den ene siden i diskusjonen mener at de vanligvis forbrenner 1000 kcal på en time med trening. Den andre siden mener at man forbrenner mye mindre. Selv mener jeg at 1000 kcal på en time er urealistisk, i hvert fall på en time med styrketrening, for det er ikke den mest effektive treningsformen.

 

Hva mener dere? Hvor mye energi kan menneskekroppen forbrenne på en time med trening? Hvilken treningsform er den mest effektive? Hvor effektivt er styrketrening?

 

Jeg tipper man oppnår ca 1000 kcal per time om man er en god atlet på en slitsom sport, bruker ikke Tour de france ryttere omtrent 8000-10000 per dag? (minus 2000 kcal i grunnbehov, så er det kanskje omlag 1000 kcal per time sykling). Men det er jo snakk om maksimal aerob ytelse, som jeg vil tro er det som forbruker mest energi per time.

 

AtW

Jeg tok en test på tredemølle i fjor høst, ved 11km\t og 5% helling på mølla brukte jeg ca. 3.8liter oksygen i minuttet. Min vekt var ca. 83kg og en elendig løpsteknikk.

 

Werner and Sharon Hoeger's book "Principles and Labs for Fitness and Wellness" states that 1 L of oxygen consumed burns 5 calories. http://www.livestrong.com/article/309789-calories-burned-per-liter-of-oxygen-consumed/

 

Tilsier noe slikt som 1.1k kcal per time, idrettsutdøvere med dobbelt så høyt(nesten) oksygenopptak vil brenne tilsvarende mer under maks belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et noe dårlig spørsmål med tanke på manglende faktorer.

 

I sånne "Tivoli" Go Karts, slike som vanlige folk kan kjøre, hvor mye har vekt å si? Hvor mye tregere kjører man om er tyngre? (F.eks 60 kg og 90 kg)

 

De gokartene har vel 9 hester tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et noe dårlig spørsmål med tanke på manglende faktorer.

 

I sånne "Tivoli" Go Karts, slike som vanlige folk kan kjøre, hvor mye har vekt å si? Hvor mye tregere kjører man om er tyngre? (F.eks 60 kg og 90 kg)

 

De gokartene har vel 9 hester tror jeg.

Har vært med på gocart-lag i rundt 3 år, og de beste sjåførene der var så godt som alltid små, så vekt spiller nok definitivt inn. Det sier seg jo litt selv også, at jo lettere føreren er, jo fortere kommer gocarten opp i fart etter f.eks svinger.

Men, hvor mye det har å si? du tenker på i sekunder da?

Det blir vanskelig å si, men at det er godt merkbar forskjell er jeg ikke i tvil om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe lære om når et objekt går fra under vann til over vann? Det blir jo et slikt drag når man for eksempel løfter en plate opp til overflaten. Enkle formler for dette?

 

Og vil den styrken som må til for å bryte opp til overflaten være mindre om man tilsetter såpe? (Bryter overflatespenningen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wrong ...

 

At 2:40 p.m. in the afternoon of September 11, Secretary of Defense Donald Rumsfeld was issuing rapid orders to his aides to look for evidence of Iraqi involvement. According to notes taken by senior policy official Stephen Cambone, Rumsfeld asked for, "Best info fast. Judge whether good enough hit S.H." (Saddam Hussein) "at same time. Not only UBL" (Osama bin Laden)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/9/11#Military_operations_following_the_attacks

Lenke til kommentar

Dette blir et spørsmål som strengt tatt er utenfor mitt kunnskapsområde, men jeg prøver.

 

Slik jeg har forstått det, er farger bare refleksjon av stoff, som en kan se når det blir lyst på.

Betyr dette at det som utgjør en farge i et stoff, er sammensetningen av stoffet - altså hvor tett eller hvor mye hulrom det er mellom molekylene (eller atomene?)?

 

Er dette grunnen til at ting blir svart når vi brenner det? At alt trekker seg sammen, og derfor blir mer kompakt eller noe sånt?

 

Hvis jeg er helt på jordet, så er jeg åpen for å få en innføring, om noen sitter på kunnskapen.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier til slutt. Det er for at ikke den endelige designen til bilen blir avslørt før produsentene vil det. I dag er det noen produsenter som utnytter dette med spionfotografering til god, gratis PR - her eksemplifisert av Jaguars ny modell, F-type:

 

F-type-2_2186299k.jpg

 

Kamuflasjen består av digre f-er, mens det på siden står en søkestreng. Jaguar dro et lignende stunt med XF Sportbrake, og flere andre produsenter gjør lignende. Enkelte tar også bilder av bilene med kamo på, og bruker det som pressebilder.

Lenke til kommentar

Det er vel litt som når apple "lekker" ut random bilde av deres nye produkter, vanvittig gratisreklame..

 

Du trenger ikke være spes bil interresert engang for og skjønne at det er en ny bil som er ute og blir kjørt, derav oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Dette blir et spørsmål som strengt tatt er utenfor mitt kunnskapsområde, men jeg prøver.

 

Slik jeg har forstått det, er farger bare refleksjon av stoff, som en kan se når det blir lyst på.

Betyr dette at det som utgjør en farge i et stoff, er sammensetningen av stoffet - altså hvor tett eller hvor mye hulrom det er mellom molekylene (eller atomene?)?

 

Er dette grunnen til at ting blir svart når vi brenner det? At alt trekker seg sammen, og derfor blir mer kompakt eller noe sånt?

 

Hvis jeg er helt på jordet, så er jeg åpen for å få en innføring, om noen sitter på kunnskapen.. :)

Det er ikke avstanden mellom molekylene som avgjør fargen, men hvilke atomer (grunnstoff) stoffet består av. Det er atomene som absorberer fotonene. De fotonene som ikke absorberes sendes ut igjen og det er dette reflekslyset som gir stoffet dets farge.

 

Fotonene finnes i ulike utgaver, hver farge har sitt foton. Et sånt foton har en viss frekvens, og et bestemt atom kan kun absorbere visse frekvenser. Resten blir reflektert.

 

En blå gjenstand inneholder altså atomer som absorberer alle andre farger enn blått. En svart gjenstand absorberer omtrent alle fotonene og reflekter så godt som ingen fotoner, og vi oppfatter dette som svart.

 

I brent treverk er det ofte store rester av uforbrent karbon. Karbon gir en svart farge. Hvis aska brennes ytterligere (f.eks ved ekstra tilførsel av oksygen) så blir den grå. Dette er reststoffer, alt karbonet er borte. Det har bokstavelig talt gått opp i røyk, karbonet har reagert med oksygenet i lufta og forsvunnet opp i lufta som karbindioksid.

 

For å forklare hvordan atomer absorberer fotoner må vi inn i kvantemekanikken, nøkkelordet er såkalte kvantesprang. Når et atom absorberer energien i et foton, så flyttes et elektron opp et energinivå inne i atomet. Denne økte energien kan enten stråles ut som synlig lys ved en senere anleding (det er sånn såkalte selvlysende farger fungerer) eller energien kan stråles ut som usynlig (infrarød) varmestråling. Det er derfor svarte gjenstander ofte føles varmere enn gjenstander med andre farger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er vel litt som når apple "lekker" ut random bilde av deres nye produkter, vanvittig gratisreklame..

 

Du trenger ikke være spes bil interresert engang for og skjønne at det er en ny bil som er ute og blir kjørt, derav oppmerksomhet.

 

Det er en klar ulempe med å publisere bilder av biler som ikke er lansert enda, og det er at slike forhåndsvisninger ofte stopper salget av den utgående modellen, nybilkjøperne venter heller på den nye modellen. Når det gjelder Jaguars F-type, så erstatter ikke den en annen modell, så forhåndsvisningen øker interessen og får kanskje noen som vurderte å kjøpe en av konkurrentenes biler om å vente på F-typen.

 

Apples hemmelighetskremmeri, hvor selv forhandlerne ikke blir forhåndsinformert om kommende modeller, sørger for at selgerne legger full innsatts i å selge den gamle modellen helt til det nye produktet foreligger. Ofte opplever de som bestiller et Apple-produkt at bestillingen blir forsinket et par uker før en nylansering, og de er da noen av de første som mottar det nye produktet. Slike bestillingsforsinkelser er derfor ofte en god indikasjon på at Apple har tenkt å lansere et nytt produkt innen ei uke eller to.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor har fly den rare, doble hodetelefonutgangen?

Det er jo nesten ingen som har kompatible hodetelefoner.

Har sett at overganger selges enkelte steder...

Men hvorfor?

Kunne de ikke hatt stereo jack som alle mp3-spillere har?

Så kunne folk brukt den hodetelefonen de har fra før.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...