Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Atomnissen, jeg tror du tar feil. Det er ikke østlendinger som tror at alle andre snakker dialekt. Det er oslofolk, eller en gruppa av fra Osloområdet som mener at alle andre snakker dialekt. Og grunnen er at vi føler at vår norsk er vanelig norsk som ligger nært skriftspråket. Finnmarkinger og særlig norsktalende samer er de folkegruppene som prater nærmest opp til bokmål her i landet. Da prater altså ikke de dialekt? hvorfor er kjøtt fra store dyr oftete mørere og seigere? Er ikke dette en selvmotsigelse? Mør og seig er vel antonymer? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hvorfor smaker kjøtt fra forskjellige typer dyr forskjellig? og hvorfor er kjøtt fra store dyr oftete mørere og seigere? Håper du er klar over at mør og seig er i forskjellig ende av skalaen? Et kjøttstykke kan på en måte ikke være begge deler samtidig Smaken på kjøttet kommer nok av flere ting, men mye er nok avhengig av kosten. Noen dyr spiser veldig karrig mat, mens spiser andre dyr, noen spiser fugler, innsekter, bær, noen tygger drøv, enkelte åtsler osv. En annen faktor en nok aktivitetsnivå, det avgjør muskeloppbygningen osv. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er vel jeg som blander uttrykkene her litt men kjøtte fra store dyr som okse er ofte veldig seigt, eller har det noe med hvordan man tilbereder kjøttet? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Simen1 Finnmarkinger og særlig norsktalende samer er de folkegruppene som prater nærmest opp til bokmål her i landet. Da prater altså ikke de dialekt? Der er det ingen automatikk. Om oslofolk hadde ment at finnmarkinger og norsktalende samer er de folkegruppene som prater nærmest opp til bokmål her i landet så hadde oslofolk sagt at finnmarkinger ikke prater dialekt. Og grunnen er at vi føler at vår norsk er vanelig norsk som ligger nært skriftspråket Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er selvfølgelig begge deler. Tilbereding(og lagring*) har mye å si samtidig som det er store forskjeller fra dyr til dyr, både mellom arter og individer innen en art. En gammel okse kan ofte være seig mens kalvekjøtt nærmest per definisjon er mørt. *Lagringen kalles gjerne mørning og er en kontrollert forråtnelsesprosess. Rådyr for eksempel mørnes gjerne 40 døgngrader før det er klar for tilbereding. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Der er det ingen automatikk. Om oslofolk hadde ment at finnmarkinger og norsktalende samer er de folkegruppene som prater nærmest opp til bokmål her i landet så hadde oslofolk sagt at finnmarkinger ikke prater dialekt. Hvorfor er det Osloværinger meninger som skal være utslagsgivende. De er jo i langt mindretall her i landet (~10-20%). Ellers så er det et faktum at finnmarkinger og særlig norsktalende samer prater nærmest opp til bokmål. Det er ikke et føle-spørsmål. Bokmål er rimelig fast definert og språkforskere har funnet ut at de prater fonetisk langt nærmere skrivemåten enn det osloværinger gjør. Hvis oslofolk føler de prater nærmere bokmål enn det de nevnte gruppene gjør så har de nok feil føling med hva skriftspråket bokmål egentlig er. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Simen1 Hvorfor er det Osloværinger meninger som skal være utslagsgivende. De er jo i langt mindretall her i landet (~10-20%). Snillingen. Jeg tror ikke vi svarer på det samme spørsmålet. Atomnissen skrev "Hvorfor omtaler østlendinger folk fra andre steder i landet som "en som prater dialekt"? " Dette var jeg uenig i og mente at østlendinger burde byttes ut med oslofolk eller i vertfall en gruppe fra Osloområdet. Spørsmålet kan for mitt innlegg derfor omskrives til "Hvorfor omtaler oslofolk fra andre steder i landet som "en som prater dialekt"? Da virker det for meg at Osloværingers meninger bør være utslagsgivende. Dette tror jeg du er enig i så jeg regner med at du har en annen tolkning enn meg på spørsmålet til atomnissen eller jeg ikke har formulert meg klart nok i innleggene mine. Simen1 Ellers så er det et faktum at finnmarkinger og særlig norsktalende samer prater nærmest opp til bokmål. Det er ikke et føle-spørsmål. Bokmål er rimelig fast definert og språkforskere har funnet ut at de prater fonetisk langt nærmere skrivemåten enn det osloværinger gjør. Hvis oslofolk føler de prater nærmere bokmål enn det de nevnte gruppene gjør så har de nok feil føling med hva skriftspråket bokmål egentlig er. Snillingen: Jeg ser egentlig ikke hvorfor det er relevant om oslofolk har en feil føling om hva skriftspråket bokmål er. Det gjør jo ikke mitt svar noe mer eller mindre riktig. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Et spørsmål på 2 måter: 1. Hvem var det som sa at natta var til å sove? 2. Hvor ble det sagt at natta var til å sove? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Atomnissen, jeg tror du tar feil. Det er ikke østlendinger som tror at alle andre snakker dialekt. Det er oslofolk, eller en gruppa av fra Osloområdet som mener at alle andre snakker dialekt. Og grunnen er at vi føler at vår norsk er vanelig norsk som ligger nært skriftspråket. Noen som uttaler maur som "mævver" og sau som "sævv" snakker absolutt dialektisk. "Au" er en diftong-lyd (en slags vokallyd), akkurat som ei, øy, oi osv. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Et spørsmål på 2 måter: 1. Hvem var det som sa at natta var til å sove? 2. Hvor ble det sagt at natta var til å sove? Hvis du hadde levd en god del århundrer tilbake i tid ville du funnet det mer naturlig å sove om natta, hva ellers skal du gjøre når alt er bekmørkt og man ikke hadde særlig mulighet til kunstig belysning som gatelys og lamper? (Dette er egentlig ikke et svar på spørsmålet, bare en kommentar) Endret 18. oktober 2007 av IQ Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) SeaLion Noen som uttaler maur som "mævver" og sau som "sævv" snakker absolutt dialektisk. "Au" er en diftong-lyd (en slags vokallyd), akkurat som ei, øy, oi osv. Snillingen Og oslofolk sier jei i stedet for jeg og ful i stedet for fugl. Men hva er poenget med å kommentere posten min. Jeg har aldri nektet for at oslofolk har en dialekt. Uten at det har noe å si så synes jeg ikke ekspemplene dine er noe gode siden det finnes så mange unntak. De færreste av mine venner og bekjente sier "mævver" eller "sævv". Ellers snå kan man sikkert diskutere det å "snakke dialektisk". Dialektisk refererer vel vanlig til dialektikk(som i Hegel og Marx og ikke dialekt som i Ivar Aasen. Uten at jeg fulgte godt nok med i norstimen til å dømme noen Endret 18. oktober 2007 av Snillingen Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Atomnissen, jeg tror du tar feil. Det er ikke østlendinger som tror at alle andre snakker dialekt. Det er oslofolk, eller en gruppa av fra Osloområdet som mener at alle andre snakker dialekt. Og grunnen er at vi føler at vår norsk er vanelig norsk som ligger nært skriftspråket. Ellers så er det kanskje litt spesielt å kalle noe østlandsdialet. Det er jo ganske stor forskjell. Beklager, der dro jeg nok mange over en kam. Det gjelder nok særlig dem som er fra "penere" strøk i Oslo, samt vestsiden av Oslofjorden, og store deler av Vestfold samt Buskerud. Denne dialekten de har der, er såpass nær skriftspråket, at folkene anser andre tonefall og ord for å være dialekt. Det stemmer jo det, men for en person fra f.eks. Sogndal, oppfattes en østlending som en med annerledes tonefall, ord og uttrykk. Det er dialektforskjell, ikke slik at noen snakker rent mens andre snakker dialekt. Svært nedlatende holdning. En annen nedlatende holdning er "kommunenorge". Hele Norge består av kommuner. Du kan ikke bo på fastlandsnorge uten å bo i en kommune. Oslo er også en kommune, men politikerne på stortinget liker veldig godt å snakke om distrikene som "kommunenorge". Lenke til kommentar
GeO Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Beklager, der dro jeg nok mange over en kam. Det gjelder nok særlig dem som er fra "penere" strøk i Oslo, samt vestsiden av Oslofjorden, og store deler av Vestfold samt Buskerud. Denne dialekten de har der, er såpass nær skriftspråket, at folkene anser andre tonefall og ord for å være dialekt. Det stemmer jo det, men for en person fra f.eks. Sogndal, oppfattes en østlending som en med annerledes tonefall, ord og uttrykk. Det er dialektforskjell, ikke slik at noen snakker rent mens andre snakker dialekt. Svært nedlatende holdning. Her er jeg enig. Det er vel så å si ingen i Norge som har rent bokmål som sin dialekt? I så fall må man bortimot bo på Oslos vestkant, tenker jeg. Eller, det er klart - det finnes jo en del valgfrie former i dagens bokmål, så man kan nok få inn en del folks dialekter under bokmåldefinisjonen, men direkte mange er det vel ikke likevel? Tilsvarende kan man jo ofte høre folk si at en eller annen person "snakker nynorsk" (i betydning "har nynorsk som sin dialekt"). Det er det vel heller ingen som gjør, etter hva jeg kan forstå, siden nynorsk per definisjon er basert på en slags klipp-og-lim fra forskjellige dialekter. At noen nyhetsopplesere på TV snakker bokmål eller nynorsk er jo så, men det er ikke dialekten deres, det heller - de velger å bruke en av de to norske hovedmålformene når de snakker på TV. Sylfest Lomheim gjør jo f.eks. et poeng av å veksle mellom nynorsk og sognemål. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hvorfor mener folk at nordlendinger banner mer? gjør de det da? hvorfor mener folk at trøndere brenner så mye sprit? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hvorfor mener folk at nordlendinger banner mer? gjør de det da? Nei, det kommer an på miljøet du er i, hvem du er sammens med. Er du sammen med folk som aldri banner og ser på det som noe stygt så blir du ikke å banne og snakke stygt i samme grad. Broren min og jeg banner på samme måte når vi blir sur, det er egentlig utrolig hvor lik vi er i kommentarer og oppførsel. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg får hele tida kommentarer på jobb om at jeg banner altfor lite til å være nordlending. De så liksom for seg at alle nordlendinger banner så mye og lenge at de glemmer hva de banner for til slutt. Det er bare ikke naturlig for meg å rive av meg lange strofer hele tida. Endret 18. oktober 2007 av Bytex Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 hvorfor mener folk at nordlendinger banner mer? gjør de det da? Jeg har inntrykk av at det en markant forskjell ja. (Jeg har bodd i Tromsø og Trondheim og har hatt en god del venner fra rundt om kring i landet opp gjennom studietiden osv). Ennå større blir forskjellen om man sammenligner folk fra distriktene i Troms, gjerne kyststrøk med mange fiskere med f.eks byer på østlandet og religiøse områder på sørlandet. Jeg er overbevist om at det er store regionale forskjeller i mengden og type banning. hvorfor mener folk at trøndere brenner så mye sprit? Trøndelag er kjent for mye hjemmebrenning, mange beslag og mange dommer på hjemmebrenning. Jeg har inntrykk av at hjemmebrent er mer vanlig på de fleste fester og nachspiel der enn andre steder i landet. Noen steder i landet er det nærmest sett på som uhørt å ha med seg hjemmebrent på fest eller nachspiel. I Trondheim blir man "venn med alle" om man er den som har med hjemmebrenten. Kulturforskjeller. Bytex: En passende dag får gi kollegaene en oppvisning i banning så de blir mettet på det. Bare si du har høy terskel for å bli forbanna. Evt. spill av vaskemaskin-opptaket. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Ennå større blir forskjellen om man sammenligner folk fra distriktene i Troms, gjerne kyststrøk med mange fiskere med f.eks byer på østlandet og religiøse områder på sørlandet. Jeg er overbevist om at det er store regionale forskjeller i mengden og type banning.Vil bare få bekreftet dette. Jeg er fra et kyststrøk, med mange fiskere, og jeg har svært lett for å ty til banneord for å forsterke meningen av det jeg sier. Eksempel kan være "Vi fekk satan så mykkje fesk" og "Det va fettmykkje fesk på bruke i går". Banner ikke så ofte sånn helt uten videre da. Men når jeg plages med ting jeg skal reparere eller lage, spesielt tekniske ting her munne ofte åpen Trøndelag er kjent for mye hjemmebrenning, mange beslag og mange dommer på hjemmebrenning. Jeg har inntrykk av at hjemmebrent er mer vanlig på de fleste fester og nachspiel der enn andre steder i landet. Noen steder i landet er det nærmest sett på som uhørt å ha med seg hjemmebrent på fest eller nachspiel. I Trondheim blir man "venn med alle" om man er den som har med hjemmebrenten. Kulturforskjeller.Hjemmebrent er veldig vanlig på fester for min del i allefall her i Tromsø, har vel mest med folka jeg fester sammen med. Det siste året har det vært mindre da, tilgangen har sunket dramatisk takket være politiet. Har man med hjemmebrent blir man "venn med alle" her også egentlig. Det vil si, det gjelder vel stort sett alt med alkohol i. Jævlig irriterende egentlig, så sinnsykt mange som drar på fest uten noe å drikke selv, kun for å snylte på andre. Jævlig surt også, siden jeg spanderer bort mesteparten av gangene også >.< Utnyttig av oljeressursene med CO2-rensing skjer ved at det bores, pumpes opp olje, fraktes til land, forbrennes, CO2 fraktes tilbake til oljefeltet og pumpes ned. Et komplisert kretsløp med mye frakt. http://www.tu.no/multimedia/archive/00045/CO2-h_ndtering_Sleip_45586d.jpg Hvorfor ikke gjøre det litt mer effektivt og sende ned mange små oljekraftverk inn i oljereservoarene, med luftslange til overflaten og strømkabel til land? Da sparer man mye frakt og pumping. Oljen blir til CO2 allerede i oljereservoaret. Oksygen pumpes ned mens strømkabler frakter energi til land. En annen idè kunne jo vært å hatt kraftverk på havbunnen som gjør det samme som du sier, eller eventuelt på selve plattformen. Virker egentlig som en ganske god idè, såfremst man ikke er så alt for langt fra fastlandet. Dette forutsetter jo selvfølgelig at strømnettet blir bygget ut i det aktuelle området på land. Endret 18. oktober 2007 av Zappza Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg lurer på hva som gjør at man våkner før vekkerklokken på morgenen. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg lurer på hva som gjør at man våkner før vekkerklokken på morgenen. Underbevisstheten din vet at du skal stå opp på det tidspunktet, og hvis den biologiske klokken din er godt stemt så vet kroppen din sånn cirka hva klokken er og gjør seg klar til å våkne og tilslutt våkne helt på det tidspunktet. Noen ganger er den litt feilstilt, sånn at du våkner litt før. Sånn jeg tror det er i allefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå