Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på noe om lungekapasitet. Hvordan er dette systemet satt opp, egentlig? Jeg testet lungekapasiteten min for 1 år siden, og fikk en kapasitet på 120%. Er 100% "gjennomsnittet"?

Hvor stor lungekapasitet har toppidrettsutøvere? Regner med det er en viss sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg lenge har lurt på...

Når man har diaré, er rådet å drikke masse vann for å kompensere for all væsken som forlater kroppen.

Men gjør ikke det problemet verre?

Vil jeg ikke tro. Alvorlig diare er jo ikke så vanlig her til lands, men hvis man får det er det jo relativt farlig om man ikke har mulighet til å kjøre på med væske. Kolera feks forårsaker jo diaree og oppkast. Folk har dødd på under to timer etter første symptom.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

For en million år siden lærte jeg i snedige ting du lurer på at dette skyldes tilgjengelighet for blinde.

Joda, det forstår jeg også. Men det er jo et mønster i størrelseordenen, bortsett ifra at femmeren "ødelegger". Kan det ha noe med at enkroningen og femmeren har sitt eget "system, da begge har hull? At kronestykket er minst, og femmeren størst, også begynner "rekka" igjen på liten tier og stor 20-kr, og så igjen på liten 50-lapp osv.

Ellers kan det rett og slett, som noen sa, hende at jeg ser etter et system i noe som ikke har et system.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For en million år siden lærte jeg i snedige ting du lurer på at dette skyldes tilgjengelighet for blinde.

Joda, det forstår jeg også. Men det er jo et mønster i størrelseordenen, bortsett ifra at femmeren "ødelegger". Kan det ha noe med at enkroningen og femmeren har sitt eget "system, da begge har hull? At kronestykket er minst, og femmeren størst, også begynner "rekka" igjen på liten tier og stor 20-kr, og så igjen på liten 50-lapp osv.

Ellers kan det rett og slett, som noen sa, hende at jeg ser etter et system i noe som ikke har et system.

Om du leter lenge nok kan du finne ett system i alt...

At lappene blir større jo mer verdt de er kan nok være med vilje, for at blinde skal kunne kjenne forskjell, forskjellig farge på dem er nok for at vi som ser enkelt skal kunne se forskjell.

Mynter har også både forskjellig form og farge, 10 og 20 har samme farge og utforming, 1 og 5 har samme farge og utforming. Tipper lik farge har mer med produksjon av mynt enn noe system, det er jo billigere å kjøpe 2 typer metall i store kvanta enn halvparten av 4 typer.

Hullet i midten kan ha noe med vekt å gjøre også, man prøver å holde en annen vekt og størrelse enn billig, utenlands valutta. Hadde f.eks norsk 20-kroning hatt samme størrelse og vekt som en svensk 50-øring kunne man fort fått ett problem, ett hull i den norske eller svense kunne løst vekt-problematikken.

Så er det så klart det med å kunne gjenkjenne penger med hendene, men det er nok ikke det store problemet så lenge de har forskjellig størrelse og evt. også andre kjennetegn som riller i kantene og hull...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr ikonet? Er det farlig? Iblant popper det opp når jeg handler på nett, og spesielt når jeg er i betalingsprosessen.

Hadde jeg sett det ikonet under en betalingsprossess ville jeg abrutt det ganske raskt. Du har ingen garanti for at det er nettopp butikken du kommuniserer med . Det betyr usignert serfikat, betyr ikke at https kke fungerer men at butikken ikke har betalt for lisens. Vanlig å se på diverse foraer o.l. med https, hadde dog forventet at en butikk tok seg bryet med registrering.

Endret av Vizla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan henger det da sammen at man kan lege noe som er mindre en det .

mikroskopet går ned i noen tidels mikrometer mens dråpestørrelsen på en skriver er helt ned 1 pico liter.

( jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan man gjør det om til areal)

det må de bli langt under disse mikrometrene hvis man skal se den etter at de er plassert på papiret

Lenke til kommentar

Optiske mikroskop kan vise detaljer ned til ca 0,5 mikrometer.

1 pikoliter dråper har en diameter på ca 10 mikrometer og gir en prikk på ca 15 mikrometer i diameter.

Et menneskelig hårstrå er ca 100 mikrometer i diameter.

Blekkskrivere fungerer ikke sånn at 1 dråpe = 1 piksel. Blekkskrivere har bare 4-7 ulikt fargede blekkpatroner og kan dermed bare lage 8 ulike farger (inkludert hvit) med enkeltdråper. Derfor bruker de mange dråper per piksel. Det gir mer nøyaktig fargesammensetning selv om dråpene plasseres ved siden av hverandre og ikke oppå hverandre på papiret. Når man studerer blekkutskrifter med forstørrelsesglass eller lupe kan man skimte prikkene fra hverandre, men med det blotte øyet kan man ikke se at en piksel er satt sammen av mange fargede prikker. Dette er også noe av grunnen til at man ikke har tydelig firkantede piksler på gode blekkutskrifter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varme er energi. Varmer man opp en gass tilfører man molekylene energi slik at de beveger seg raskere og de trenger et større volum ved samme trykk (V=T/p). Volumet øker og tyngdetettheten minker slik at gassen stiger.

Hva mener du med at varmen sprer seg utover like mye i alle retninger? Varm gass vil bli avkjølt av omgivelsene akkurat som et varmt rundstykke blir avkjølt på kjøkkenbenken. Varme går alltid fra høyere til lavere temperatur (den utjevnes), men med en treghet som gjør at gassen stiger (volumøkning).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...