Kakofoni Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 I den store treningstråden har vi en stor diskusjon. Derfor kommer jeg hit for å høre hva forumets klokeste hoder har å si om saken. Den ene siden i diskusjonen mener at de vanligvis forbrenner 1000 kcal på en time med trening. Den andre siden mener at man forbrenner mye mindre. Selv mener jeg at 1000 kcal på en time er urealistisk, i hvert fall på en time med styrketrening, for det er ikke den mest effektive treningsformen. Hva mener dere? Hvor mye energi kan menneskekroppen forbrenne på en time med trening? Hvilken treningsform er den mest effektive? Hvor effektivt er styrketrening? http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent_of_task Hvis vi antar at en vanlig person forbrenner 2000 kcal per dag, og viss vi gjør den antakelsen at 2000 / 24 = 83,33 kcal per time ved hvile (= 1 MET) (jeg har ikke klart å finne ut hva som er en forutsigbar basal metabolic rate og det burde man egentlig vite for å si noe sikkert), så vil løping (= 8 MET) tilsvare 666,68 kcal per time.. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Det er vel helt og holdent avhengig av intensiteten, altså pulsen og farten man løper med? Jeg fant svaret i linken din. Endret 9. mai 2012 av Zarac Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Beta+ decay: Proton -> nøytron + positiv nøytrino + postron. Beta- decay: Nøytron -> proton + negativ nøytrino + elektron. Massen til et nøytron er større enn massen til et proton, så skjønner at Beta - decay går an. Men hvordan har det seg at et proton kan lage et nøytron? Har på følelsen av at E=m*c^2 har noe med saken å gjøre. Et fritt proton kan aldri henfall til et nøytron, men på grunn av bindingsenergien i en kjerne kan det i noen tilfeller være energimessig gunstig at et proton henfaller til et nøytron og det er derfor beta+ henfall skjer. Grunnen til at dette kan være energimessig gunstig er at hvis det er at elektromagnetiske og sterke kjernekrefter trekker virker i motsatt retning i kjernen - sterke krefter binder sammen og EM prøver å få protonene fra hverandre. Den sterke kraften mellom proton-proton og proton-nøytron er omtrent lik, derfor vil det kunne være gunstig å omforme et proton til et nøytron. Å forstå hvorfor det ikke alltid er gunstig krever en langt mer detaljert forklaring. PS: Siden nøytrinoer er elektrisk nøytrale snakker vi ikke om positive og negative nøytrinoer, men om nøytrino og anti-nøytrino. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 "Er det begrensninger, da?" I følge den store filosofen Harry Callaghan.....ja ! Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Er det riktig å si at det er null penger i verden? Eller tenker jeg feil nå? (Likevekt) Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Null penger i verden? Hvordan tenker du? Hørtes litt filosofisk ut. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det er vel det hvis man skal tenke som Fransiskanermunken Luca Pacioli Dobbelt bokholderi Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Null penger i verden? Hvordan tenker du? Hørtes litt filosofisk ut. Ehm, er ikke sikker xD Bare følte at den tanken burde jobbes litt med. stich_it er vel inne på noe. At det finnes like mye pluss som negativt, ergo 0. Men blir fort feil også. Penger måles i verdi. Hvis jeg skaper en ting, så har jeg skapt en verdi. Går ikke an å skape en ting som har negativ verdi? Edit: Ut i fra dette spørsmålet, så er det 46.513 billioner USD i verden. Usikker på om dette er i pengetall eller verdisetting av alt. Endret 10. mai 2012 av Nerowulf Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det finnes vel noe sånt som 10 ganger mer gjeld i verden enn penger/kontoverdier. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Men nå stusset jeg litt på dette siden jeg tenkte penger som i fysisk gjenstand - men ja, tanken din blir litt "filosofisk" for min del å tenke selv om den er spennende . Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) En oppfølger til 1000 kcal-debatten: Er det mulig å regne ut kcalforbruket ut fra puls for eksempel? Hadde vært deilig å kunne regne meg fram til en konstant faktor som jeg kan gange kcal-tallene fra pulsklokken (som garantert er for høy) med så jeg får sånn cirka riktige kcal-tall. Endret 10. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det finnes vel noe sånt som 10 ganger mer gjeld i verden enn penger/kontoverdier. Kilde? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det finnes vel noe sånt som 10 ganger mer gjeld i verden enn penger/kontoverdier. Penger er gjeld. Lenke til kommentar
siggii Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 I det norske pengesystemet er den henger den fysiske størrelsen på mynten/seddelen sammen med verdien, f.eks er en tier mindre enn en 20-kroning, som er der største mynten både i verdi og størrelse. 100-lappen er større enn 50-lappen, men mindre enn 200,- seddelen. Logisk. Bortsett ifra femmeren, som er større enn 10-eren. Noen som vet hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg gjetter bare. Men det er ingen helhetlig tanke bak myntene. det er viktigere at f.eks. blinde og svaksynte kjenner forskjell, enn at man er så veldig konsekvent. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hva er den største seddelen noen gang trykket i Norge? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hva er den største seddelen noen gang trykket i Norge? 1000 kr http://no.wikipedia.org/wiki/Norske_pengesedler Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Kjedelig. Hadde håpet Norges Bank en gang hadde trykket en "100.000-seddel" eller noe sånt for moro skyld. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 En ting jeg lenge har lurt på... Når man har diaré, er rådet å drikke masse vann for å kompensere for all væsken som forlater kroppen. Men gjør ikke det problemet verre? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 I det norske pengesystemet er den henger den fysiske størrelsen på mynten/seddelen sammen med verdien, f.eks er en tier mindre enn en 20-kroning, som er der største mynten både i verdi og størrelse. 100-lappen er større enn 50-lappen, men mindre enn 200,- seddelen. Logisk. Bortsett ifra femmeren, som er større enn 10-eren. Noen som vet hvorfor? For en million år siden lærte jeg i snedige ting du lurer på at dette skyldes tilgjengelighet for blinde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå