Überadri Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Såvidt jeg har skjønt var det det som hendte i Zimbambwe Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Såvidt jeg har skjønt var det det som hendte i Zimbambwe I Zimbabwe trykte sentralbanken opp store mengder av landets egen valuta. Det er helt legitimt, og ikke det det er snakk om her. Jeg er ganske sikker på at "virtuelle" penger er knyttet opp mot fysiske penger på et vis, men jeg vet ikke i hvilken grad man faktisk sender kontanter rundt mellom bankene. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg er ganske sikker på at "virtuelle" penger er knyttet opp mot fysiske penger på et vis, men jeg vet ikke i hvilken grad man faktisk sender kontanter rundt mellom bankene. I 2010 var kun 6,7% av Norges betalingsmidler fysiske penger, resten var kun tall. I 2001 var 11,6% av betalingsmidlene fysiske sedler og mynter. Det betyr altså at hvis alle i Norge plutselig ville ta ut alle pengene sine i kontanter, så ville det ikke være på langt nær nok kontanter. http://www.norges-bank.no/pages/86333/sedler_mynter_statistikk_2010.pdf 1 Lenke til kommentar
;_; Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvorfor kan ikke flyselskap ha bonusordninger (type Eurobonus) innenlands, mens dagligvarebutikker og bensinstasjoner kan (trumf, coop har også noe greier osv.)? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Fordi noen fikk fordeler andre ikke fikk. Det går ikke an i wannabesosialist Norge.... Og fordi det var konkurranse hemmende. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvorfor kan ikke flyselskap ha bonusordninger (type Eurobonus) innenlands, mens dagligvarebutikker og bensinstasjoner kan (trumf, coop har også noe greier osv.)? Det norske flymarkedet er lite og konkurransesituasjonen er svært sårbar. SAS er et stort nettverksselskap og ville fått en urettferdig fordel over Norwegian hvis de kunne ha bonus. Noe som i verste fall kunne ført til at Norwegian drives ut av innenriksmarkedet og vi er tilbake til SAS-monopolet. Men nå skal man begynne å tillate bonus igjen, men kun på de sterkest trafikkerte rutene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvorfor kan ikke flyselskap ha bonusordninger (type Eurobonus) innenlands, mens dagligvarebutikker og bensinstasjoner kan (trumf, coop har også noe greier osv.)? Det norske flymarkedet er lite og konkurransesituasjonen er svært sårbar. SAS er et stort nettverksselskap og ville fått en urettferdig fordel over Norwegian hvis de kunne ha bonus. Noe som i verste fall kunne ført til at Norwegian drives ut av innenriksmarkedet og vi er tilbake til SAS-monopolet. Men nå skal man begynne å tillate bonus igjen, men kun på de sterkest trafikkerte rutene. Det er nå lit rart at Norwegian har et solid overskudd til tross lav pris mens SAS har et stort underskudd og så ønsker de tilby bonuser Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvordan er det rart? Ingen vil vel fly med SAS; om det er billigere billetter å finne. Har ikke fullstendig forståelse for hvordan bonusordninen skal kunne hjelpe SAS, Norwegian burde vel kunne finne på noe liknende, da de så langt har vist seg å tilpasse seg til markedet. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvordan er det rart? Ingen vil vel fly med SAS; om det er billigere billetter å finne. Har ikke fullstendig forståelse for hvordan bonusordninen skal kunne hjelpe SAS, Norwegian burde vel kunne finne på noe liknende, da de så langt har vist seg å tilpasse seg til markedet. Med en bonusordning kaprer de det profesjonelle markedet kontra generelt lavere priser som mer henvender seg til privatperson markedet som ikke reiser like ofte. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Har ikke SAS et greit grep om business-markedet uansett? Tror aldri jeg har fløyet med Norwegian i profesjonell sammenheng - innenlands og utenlands. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hvorfor kan ikke flyselskap ha bonusordninger (type Eurobonus) innenlands, mens dagligvarebutikker og bensinstasjoner kan (trumf, coop har også noe greier osv.)? Det norske flymarkedet er lite og konkurransesituasjonen er svært sårbar. SAS er et stort nettverksselskap og ville fått en urettferdig fordel over Norwegian hvis de kunne ha bonus. Noe som i verste fall kunne ført til at Norwegian drives ut av innenriksmarkedet og vi er tilbake til SAS-monopolet. Men nå skal man begynne å tillate bonus igjen, men kun på de sterkest trafikkerte rutene. Det er nå lit rart at Norwegian har et solid overskudd til tross lav pris mens SAS har et stort underskudd og så ønsker de tilby bonuser Som vanlig har du null peiling. Sas Norge går stort sett bra. Sas internasjonal taper masse penger. Dessuten, hvis eg får bonus for hver flyreise jobben betaler for meg så kommer eg aldri til å fly norvegian. Og for meg er det mye bedre ned bonus i Sas, siden da kan eg fly gratis i hele verden.norvegian sine poeng vil ikke være like fleksible. Endret 9. mai 2012 av Jotun 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Har ikke SAS et greit grep om business-markedet uansett? Tror aldri jeg har fløyet med Norwegian i profesjonell sammenheng - innenlands og utenlands. Jeg har flydd med begge selskapene i både nåværende jobb og forrige jobb. Bedriften kjøper bilett der det er billigst og passer best med reisen. Jeg vet at mange andre bedrifter og det offentlige har samme praksis. Mitt inntrykk, basert på folk jeg kjenner, er at SAS har mistet grepet om bedriftene og må konkurrere på pris også om de kundene. Det er sikkert bedrifter som har en annen praksis, men jeg har inntrykk av at de blir stadig færre. Endret 9. mai 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Har ikke SAS et greit grep om business-markedet uansett? Tror aldri jeg har fløyet med Norwegian i profesjonell sammenheng - innenlands og utenlands. Jeg har flydd med begge selskapene i både nåværende jobb og forrige jobb. Bedriften kjøper bilett der det er billigst og passer best med reisen. Jeg vet at mange andre bedrifter og det offentlige har samme praksis. Mitt inntrykk, basert på folk jeg kjenner, er at SAS har mistet grepet om bedriftene og må konkurrere på pris også om de kundene. Det er sikkert bedrifter som har en annen praksis, men jeg har inntrykk av at de blir stadig færre. Ja, slik er det i mine bedrift også, med noen unntak, i praksis bestemmer vi nemlig ting til en viss grad selv. Er prisforskjeleln liten gidder jeg ikek å reise med norwegian. Å slippe å miste kostbar tid pga dårlig fleksibilitet har også en verdi. AtW 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Okei, skal ikke paastaa aa ha flydd saa fantastisk mye i jobbsammenheng, det har vel bare passet bra med SAS naar jeg har vaert paa farten. (Har riktignok flydd Wideroe* to ganger ogsaa, men paa de rutene har ikke Norwegian tilbud ...) Naa hadde jeg et godt og snedig spoersmaal, men jeg glemte det. Hvorfor har jeg saa daarlig korttidshukommelse? (Og naa ser jeg at en del av ordene med norske bokstaver ser helt latterlig ut, beklager - britisk tastatur :/) (Wideroee*) Endret 9. mai 2012 av OML/Skavold Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Du skreiv dessuten Widerøe feil på den måten. Skal være Wideroee 3 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Beta+ decay: Proton -> nøytron + positiv nøytrino + postron. Beta- decay: Nøytron -> proton + negativ nøytrino + elektron. Massen til et nøytron er større enn massen til et proton, så skjønner at Beta - decay går an. Men hvordan har det seg at et proton kan lage et nøytron? Har på følelsen av at E=m*c^2 har noe med saken å gjøre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Noen som vet hva som er en offisiell eller kvasioffisiell rekord i høydehopp uten begrensninger? Altså der det er lov å ta i begge med bein, bruke flikk-flakk i tilløp osv. Ingen av de begrensingene som gjelder i vanlig høydehopp som sportsgren. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Er det begrensninger, da? Jeg skulle mene teknikken de bruker i dag er den mest effektive så langt. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Man må satse på én fot. Jeg så et innslag en gang, tror det var på Sporten på NRK, der noen norske turnere prøvde seg på det som hadde vært ny verdensrekord i høyde om det hadde vært godkjent. De slo flikk-flakk og hadde ikke store problemer med å komme over. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Er det begrensninger, da? Jeg skulle mene teknikken de bruker i dag er den mest effektive så langt. Man kan bare løpe i tilløpet, satsen er en fot, og saltoer o.l er ikke lov, såvidt meg bekjent. Jeg tror man kunne kommet endel høyere om det ikek var slike begrensninger. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå