Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er aldri (kan ikke huske å ha sett det i hvert fall) "GMT+01:00 Oslo" å finne i lister over tidssoner? Tenker på når man registrerer seg på nettsider som krever å vite hvilken tidssone du bor i.

Fordi Oslo er en relativt liten by og relativt ukjent i verdenssammenheng. Og de fleste nordmenn vet at vi er i samme tidssone som feks København.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hjelper ikke om du er i forkledning , kameraet kan identifisere deg bare på hvordan du går.......

Lenke til kommentar

takk for at du orker å svare på et lit dumt spørsmål fra meg .

Men det jeg hadde tankene var at bare et lag spilte slik jeg ga i eksemplene.

ville det da vær mulig å anta sånn ca plassering av det ene lager , avhenge hvordan de andre spiller

La oss si handball der vunnet gir 2 poeng og det er 13 lag i serien

og

1 divisjon i fotball , 3 poeng for seier og 16 lag i serien

vill dette være for mange variabler å ta hensyn til ?

Hvis man tar en stor nok ekte liga kan man anta at et fiktivt lag har poeng som du skisserte uten at det påvirker de andre lagene i stor grad.

For enkelhetsskyld tar jeg Premier League i fjor som eksempelliga [http://en.wikipedia....remier_League]. Med 38 kamper blir det 19 hjemmekamper og 19 bortekamper på vårt lag.

1: uavgjort på alle hjemmekampene, tap borte

19 poeng og en desidert sisteplass. West Ham United var laget med færrest poeng i fjor med 33 poeng.

2: uavgjort både hjemme og borte

38 poeng og nest sist.

3: vunnet alle hjemme , tap borte

57 poeng og 7. plass

4: vunnet hjemme , uavgjort borte

76 poeng og 2. plass

redigert:

Hvis man vil ha en skikkelig analyse bør man se på flere serier og flere idretter, men det gir en pekepinn på en enkel metode.

Den største utfordringen vil jo være å vite hvilken plass hver poengsum gir

Lenke til kommentar

Lurer på noe angående nikotin. (i bruk som røyk/snus)

Leser at dette er skadelig på de små arteriolene som regulerer blodgjennomstrømning i mange vev. Men er denne skaden permanent, mener å ha lest en plass at nikotinet forlater kroppen innen 1 time, men at noe blir omgjort til noe annet (husker ikke hva).

Men: Muskulaturen i blodåreveggen og reduserer blodgjennomstrømningen og øker blodtrykket i arteriene.

Er dette permanente skader?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer overføring og beholdning av digitale penger i banker?

Som å flytte tall i et Excel-regneark, omtrent.

Og kunne ikke egentlig en bank med noen enkle tastetrykk ha økt sin pengebeholdning til hva de ville? Og hvem kontrollerer evt. at de ikke jukser med slikt?

Finanstilsynet. Revisorene. Eierne. Bankstrukturen. Paper trail.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og kunne ikke egentlig en bank med noen enkle tastetrykk ha økt sin pengebeholdning til hva de ville? Og hvem kontrollerer evt. at de ikke jukser med slikt?

Innad i ett land er det jo greit nok, men la meg stille ett spørsmål som er litt mer kinkig.

Jeg er diktator i en bananrepublikk, jeg får sentralbanken til å påstå at de plutselig har 100 millioner flere dollar på konto enn de har fra før. Landet mitt affiseres ikke av inflasjonen sden det er dollar, og jeg er med ett rik. Hva stopper meg? Handles det ikke dollar med ustabile stater?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om du tar deg 1 snus da, hvor lenge vil kroppen sitte igjen med rester fra den? 11 år :p?

Kroppen er fri for nikotin i løpet av drøye 4 timer, hvordan én snus har effekt på kroppen blir vanskelig å vite.

Er forøvrig vanskelig å ta én snus.

Lenke til kommentar

Som å flytte tall i et Excel-regneark, omtrent.

Finanstilsynet. Revisorene. Eierne. Bankstrukturen. Paper trail.

Mener du noe av dette var noe svar på det jeg spurte om?

Når det flyttes penger mellom banker må begge parter sikre sine interesser og den mottagende banken må være sikker på at den mottar pengene og myndigheter, el. må være sikker på at pengene "slettes" fra den banken som sender ut pengene, ol.

Å skrive "som å flytte tall i excel" er jo så intetsigende og urellevant som det går an å få blitt.

Og hvordan følger Finanstilsynet, ol med på at bankene senker og hever beholdningen sin i alle transaksjoner? Det sier seg jo selv at det må være noen automatiske og sikre systemer på plass. Og hva hvis Namibias største bank har felles interesser med de namibiske myndigheter og det namibiske Finanstilsyn og sammen vil utføre en liten oppjustering av sin beholdning? Hvilke internasjonale organer sjekker det? Og hvilke digitale systemer overvåker det?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...