Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan noen like til forklaringen på hvorfor lyden høres bedre når det blåser ?

Jeg mener akkurat det jeg skriver, vind fra kilde til mottaker. Lyden føres bedre fordi når det er medvind, så vil vinden gå fortere lengre opp fra bakken, noe som fører til at lyden som går oppover bøyer seg ned mot bakken igjen. Det finnes ett par tegninger av det tidligere i tråden, en paint-tegning av meg, og en fin tegning fra en annen bruker.

AtW

Hvorfor skal vi hjelpe deg med dette? AtW skrev at det finnes tidligere i tråden. Det en vanlig forumbruker gjør i en slik situasjon er å bruke søkefunksjonen. Hva med å gjøre en liten innsats selv?

fordi jeg vet ikke hvilke søke ord jeg skal bruke , samtidig som søkefunksjonen funger veldig dårlig

Så derfor gidder du ikke en gang prøve? Hvor godt søkefunksjonen fungerer skal jeg ikke si mye om, men jeg prøvde nå og den fungerte utmerket, jeg fant bildene på 20 sekunder. Du vet ikke hva du skal søke på? Du klarer ikke komme på noen nøkkelord om det du lurer på? Feks "vind"? Eller "lyd"? Visste du at man kan søke på begge ordene samtidig?

Lenke til kommentar

Jeg anser nødnumrene for å være "hellige". Men når burde man egentlig ringe disse, og da spesielt 113 -- jeg tenker man kanskje ikke egentlig trenger å ha en åpen sprekk i hodet før ambulansen kommer og henter deg?

Som de over sier: Er du i tvil, ring. Man kan spare verdifull tid på denne tankegangen. Og AMK folka bruker ikke lange tida på å avgjøre om det er reelt hast eller ei.

Lenke til kommentar

44 resultater , ingen av dem finner det jeg er på jakt etter

hvis jeg bruker søke funksjonen her på forumet så ble resultatet tilsynelatende delt opp over flere sider men det er bare den første som viser en liste , de resterende er blanke.

det jeg får frem liker ikke til riktig post

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

44 resultater , ingen av dem finner det jeg er på jakt etter

hvis jeg bruker søke funksjonen her på forumet så ble resultatet tilsynelatende delt opp over flere sider men det er bare den første som viser en liste , de resterende er blanke.

det jeg får frem liker ikke til riktig post

Et tips for alle Internet sider hvor søkefunksjonen er dårlig er å bruke google istedenfor. Google er en veldig bra søkemotor og her er noen tips for å bedre treffsikkerheten til google:

http://support.googl...n&answer=136861

Og hvis du skal f.eks søke på diskusjon.no på google så skriver du site:diskusjon.no på slutten av søket ditt for å bare få opp resultater fra denne siden.

Dette er et eksempel på hvordan du kunne ha søkt på dette:

lydbølger vind "Snedige ting du lurer på" site:diskusjon.no

På denne måten søker du kunn på diskusjon.no og du søker kun der hvor det står den nøyektige frasen "Snedige ting du lurer på" og du søker på der hvor det står vind OG lydbølger (AND eller & funksjonen er default i google slik som det står på linken over her)

Og resultatet:

https://www.google.n...iw=1599&bih=795

Som du ser treffer den på første linken!

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med tanke på elektronskall/energinivåer i atomer/molekyler, hvordan fungerer mekanismen for atomer å sende ut hvitt lys?

For å forklare utsending av hvitt lys er ikke elektronskall og energinivåer spesielt interessant. Hvitt lys sendes ut som termisk stråling, dvs det er akselerasjon av ladninger knyttet til den tilfeldige bevegelsen elektronene som skyldes stoffets temperatur. Dette kan f.eks. være i form av elektroner som beveger seg fritt som i et plasma, kvasifritt som i et metall, eller gjennom gittervibrasjoner i en isolator. Resultatet av bevegelsen er såkalt svart legeme-stråling som inneholder et kontinuerlig spektrum, men der det meste av energien sendes ut i et bølgelengdeområde som kun er avhengig av temperauren til legemet. Hvis dette bølgelengdeområdet er sentrert nær sentrum av det bølgelengdeområdet vi kan se oppfatter vi lyset som hvitt.

Redigert:

Det er også mulig å gi inntrykk av hvitt lys ved å blande monokromatisk lys, f.eks. blå+rød+grønn.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Hvilke hovedsteder i verden er minst sett i forhold til byer i samme land?

Hovedsteder pleier normalt sett å være landets største, og i alle fall på topp tre. Islamabad i Pakistan er Pakistans tiende største by. Til sammenligning vil det være som om Skien skulle vært hovedstad i Norge.

I forhold til innbyggertall bor det 1.152 mill i Islamabad, 0,65 % av landets totale innbyggertall (est. 177 100 000). Til sammenligning bor 12,3% av Norges befolkning i Oslo og 12,7% av Storbritannias befolkning bor i London.

Det som også overrasker meg litt er at Kina, som er ufattelig svært og verdens mest befolkede land, kommer over Pakistan på listen. 1,47% av Kinas Befolkning bor i Beijing....

Lenke til kommentar

Hovedsteder pleier normalt sett å være landets største, og i alle fall på topp tre. Islamabad i Pakistan er Pakistans tiende største by. Til sammenligning vil det være som om Skien skulle vært hovedstad i Norge.

I forhold til innbyggertall bor det 1.152 mill i Islamabad, 0,65 % av landets totale innbyggertall (est. 177 100 000). Til sammenligning bor 12,3% av Norges befolkning i Oslo og 12,7% av Storbritannias befolkning bor i London.

Det som også overrasker meg litt er at Kina, som er ufattelig svært og verdens mest befolkede land, kommer over Pakistan på listen. 1,47% av Kinas Befolkning bor i Beijing....

India kommer ihvertfall langt opp, da kun 0,021% av landets innbyggertall bor i New Dehli.

Lenke til kommentar

I Canberra, hovedstaden i Australia, bor kun 0,015% av landets innbyggere

(358 222 av 22 896 244). Canberra er Australias 8. største by.

Redigering: Kommafeil, rett verdi skal være 1,5%. :blush:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

India kommer ihvertfall langt opp, da kun 0,021% av landets innbyggertall bor i New Dehli.

Spørsmålet er om Ned Delhi ikke er på grensen til "juks" i så måte.... Jeg har gjort en timinutters research og har funnet ut følgende: I Delhi storbyområde bor det omlag 13 millioner mennesker. Her fant man en tomt man kunne anlegge en ny Hovedstad, laget en bygrense og begynte å bygge. Ja, det bor kanskje 250-300 000 i Selve New Dehli, men det bor jo 13 millioner i storkommunen. Det vil være som at man lar Frogner (Oslo), Laksevåg (Bergen), Hillevåg (Stavanger) eller Tiller (Trondheim) bli hovedstad, når kommunen kynisk sett er mye større....

Lenke til kommentar

I hovedstaden i USA, Washington D.C., bor det 617 996. Byen er den 24. største byen i USA og har bare 0,002% av landets 313 478 000 innbyggere.

Redigering: Kommafeil, rett verdi skal være 0,2%. :blush:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om Ned Delhi ikke er på grensen til "juks" i så måte.... Jeg har gjort en timinutters research og har funnet ut følgende: I Delhi storbyområde bor det omlag 13 millioner mennesker. Her fant man en tomt man kunne anlegge en ny Hovedstad, laget en bygrense og begynte å bygge. Ja, det bor kanskje 250-300 000 i Selve New Dehli, men det bor jo 13 millioner i storkommunen. Det vil være som at man lar Frogner (Oslo), Laksevåg (Bergen), Hillevåg (Stavanger) eller Tiller (Trondheim) bli hovedstad, når kommunen kynisk sett er mye større....

Ja, ser poenget, men nå er byens "offisielle" innbyggertall det enkleste å bruke som utgangspunkt. Skal man bruke hele storbyområdet blir det mer komplisert. Hvordan definerer man "storbyområde"? Det er flere ulike definisjoner, og ulike bystørrelser som kommer ut fra de ulike definisjonene. Og da risikerer man å sammenligne byer på ulikt grunnlag da de ulike bystørrelsene kan ha blitt målt på ulikt måte. Å bruke den "offisielle" bystørrelsen gir en mer rettferdig sammenligning mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Med tanke på elektronskall/energinivåer i atomer/molekyler, hvordan fungerer mekanismen for atomer å sende ut hvitt lys?

For å forklare utsending av hvitt lys er ikke elektronskall og energinivåer spesielt interessant. Hvitt lys sendes ut som termisk stråling, dvs det er akselerasjon av ladninger knyttet til den tilfeldige bevegelsen elektronene som skyldes stoffets temperatur. Dette kan f.eks. være i form av elektroner som beveger seg fritt som i et plasma, kvasifritt som i et metall, eller gjennom gittervibrasjoner i en isolator. Resultatet av bevegelsen er såkalt svart legeme-stråling som inneholder et kontinuerlig spektrum, men der det meste av energien sendes ut i et bølgelengdeområde som kun er avhengig av temperauren til legemet. Hvis dette bølgelengdeområdet er sentrert nær sentrum av det bølgelengdeområdet vi kan se oppfatter vi lyset som hvitt.

Redigert:

Det er også mulig å gi inntrykk av hvitt lys ved å blande monokromatisk lys, f.eks. blå+rød+grønn.

Takk for en flott forklaring, men det er nok den uinteressante forklaringen med elektronskall/energinivåer jeg er interessert i :p Hvordan kan hvitt lys forklares mtp. elektronskall/energinivåer, og hvorfor mener du det er uinteressant å se på det på den måten?

Bonusspørsmål: Rate of reaction i vår kjemi har benevning mol^-2 dm^6 s^-1. Jeg skjønner per sekund, men blir forvirret av mol^-2 dm^6?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Ja, ser poenget, men nå er byens "offisielle" innbyggertall det enkleste å bruke som utgangspunkt. Skal man bruke hele storbyområdet blir det mer komplisert. Hvordan definerer man "storbyområde"? Det er flere ulike definisjoner, og ulike bystørrelser som kommer ut fra de ulike definisjonene. Og da risikerer man å sammenligne byer på ulikt grunnlag da de ulike bystørrelsene kan ha blitt målt på ulikt måte. Å bruke den "offisielle" bystørrelsen gir en mer rettferdig sammenligning mener nå jeg.

Jeg er helt enig, men skulle jeg laget en omfattende analyse, hadde jeg lagt til en fotnote ved New Delhi, fordi forskjellen på 300 000 og 13 000 000 er mye større enn hva jeg oppfatter som normalt utenfor bygrensen. Uten at jeg kjenner til byen vil jeg anta det er mer sentralt å bo utenfor kommunegrensen til New Delhi, enn innenfor...

Man kan være så patriotisk man bare vil, men det er ikke mer sentralt å bo i Lillestrøm enn på Grønland..

Lenke til kommentar

Hvordan henger dette sammen?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8121684

Artikkelen advarer mot innhold av glyfosat i øl, da det blir brukt som sprøytemiddel i landbruket.

Samtidig sier wikipedia dette:

Glyfosat dreper planter ved å blokkere for enzymet 5-enolpyruvylshikimat-3-fosfat syntase (EPSPS). Det virker ved å katalysere reaksjonen mellom shikimat-3-fosfat (S3P) og fosfoenolpyruvat, så det dannes 5-enolpyruvyl-shikimat-3-fosfat (ESP). ESP blir deretter defosforylert, så der oppstår chorismat, som er en avgjørende forutsetning for plantenes oppbygning av de aromatiske aminosyrer fenylalanin, tyrosin og tryptofan.[4][5] Disse aminosyrer brukes som byggestener i peptidkjedene og til dannelse av sekundære stoffskifteprodukter som f.eks. folater, ubikinoner og naftokinoner. Shikimsyre-processen finnes ikke hos dyrene, som skaffer seg aromatiske aminosyrer gjennom føden.

Hvorfor brukes det da glyfosat i produksjonen av bygg? Vil ikke det drepe plantene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...