A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Hva koster det å chartre et fly? F.eks hvis 50 personer skal reise sammen fra A til B 2000 km luftlinje og alternativet er mange flybytter rutefly som til sammen blir både mye lengre og mye mer tidkrevende. Jeg leste for en tid siden at rundturkostnaden for et 50-seters fly Lofoten-Oslo er 80.000 kroner. (Dvs det det koster for flyselskapet å fly en slik rute.) En vei er det litt over 900 km i luftlinje. Så da koster det vel litt mer enn 80.000 for en vei 2.000 km. Kanskje 100-120.000, når man tar med avanse til flyselskapet? Fortsatt ganske rimelig, om alternativet er masser av flybytter med rutefly. Det er viktig å leie fly i rett størrelse. Tilsvarende kostnad for en 186-seters jet ville vært nærmere 200.000 kr. Endret 4. mai 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Tror ikke du kan se det på den måten, det er egne selskaper som leier ut charterfly til folk og bedrifter allerede. De opererer nok med helt egne priser + avanse og slikt. Du kan ikke ringe SAS og chartre et av flyene i flåten deres for en ferietur med fotballaget. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Tror ikke du kan se det på den måten, det er egne selskaper som leier ut charterfly til folk og bedrifter allerede. De opererer nok med helt egne priser + avanse og slikt. Du kan ikke ringe SAS og chartre et av flyene i flåten deres for en ferietur med fotballaget. http://www.sas.no/Ch...Ad-hoc-charter/ EDIT: Mer aktuell om man er ~50 personer: http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=478&I=3282 Endret 4. mai 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Tusen takk for linkene. Vi blir nok ca 30-50 hvis vi velger dette. Jeg har sendt Widerøe en epost så får vi se om det er priser vi kan leve med. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 I en gammel episode CSI oppstår en situasjon hvor en lastebil blir sabotert ved hjelp av kloroform i hjulet (sprøytet inn gjennom ventilen). Hjulet blir svekket innvendig, og eksploderer. Har dette bakgrunn i virkeligheten? Svekker kloroform gummi? MythBusters fikk til å sprenge et hjul, men de fikk det til ved å tappe ut luften for så å kjøre hjulet på en testbenk. Jeg kan ikke huske at de brukte kloroform. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Chloroform reagerer med gummi ja, så det er absolutt mulig. Les mer her: http://www.chemicalland21.com/industrialchem/organic/CHLOROFORM.htm "It will attack some forms of plastics, rubber and coatings." 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 er det noen som har ider hvordan han gjorde de andre triksene ? - gå på vannet i Themsen Også lett: Det er en pleksiglass plate rett under vannflaten som han går på. jeg er ikke så sikker på det , fordi denne gangen padlet en kaijak eller kano rett forbi han der han hadde gått,det er også en del annen trafikk rundt han ( jeg har sett programmene på TVN og TV3 hvor de avslører en del triks ) Lenke til kommentar
eXa Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 En kajakk stikker ikke mange cm ned i vannet så dem kan lett flyte over plattformen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 En kajakk stikker ikke mange cm ned i vannet så dem kan lett flyte over plattformen. men ville ikke noen få cm vann skape bølger med den minste bevegelse ? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) er det noen som har ider hvordan han gjorde de andre triksene ? - gå på vannet i Themsen Også lett: Det er en pleksiglass plate rett under vannflaten som han går på. jeg er ikke så sikker på det , fordi denne gangen padlet en kaijak eller kano rett forbi han der han hadde gått,det er også en del annen trafikk rundt han ( jeg har sett programmene på TVN og TV3 hvor de avslører en del triks ) Jo det er det han gjør. Dette er blitt gjort 1000 ganger av masser av forskjellige illusjonister og hver eneste gang bruker de samme metode. En kayak er som regel over 5 meter lang og over 50 cm bred. la oss da for enkelhets skyld regne ut hvor langt ned i vannet en rektangulær boks med disse målene stikker med en person på 75 kg (1 m^3 vann = 1000 kg): 5 [m] * 0,5 [m] = 2,5 [m^2] (75 [kg] / 1000 [kg/m^3]) / 2,5 [m^2] = 0,03 [m] = 3 [cm] vann Men siden en kyak ikke er rektangulær og ikke hele kayakens lengde er under vann så kan vi si at den stikker 4-5 cm ned i vannet. så ser du på klippet og ser at hele joggeskoene hans er dekket av vann. en joggesko er ca 12 - 15 cm høy (skjekket på mine egene). Kayaken har dermed plenty med vann å padle over. Legg også merke til at de nesten ikke stikker årene nedi vannet i det heletatt når de kommer over der han har gått = dette er ikke noen tilfeldige kayak padlere, dette er noen medhjelpere som er plassert der for at trikset skal virke mer troverdig for slike som deg. Hvorfor i all verden skal du kverulere på slike åpenbare fakta? Endret 4. mai 2012 av flesvik 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg anser nødnumrene for å være "hellige". Men når burde man egentlig ringe disse, og da spesielt 113 -- jeg tenker man kanskje ikke egentlig trenger å ha en åpen sprekk i hodet før ambulansen kommer og henter deg? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 [...]når burde man egentlig ringe disse, og da spesielt 113[...] Å ringe 113 er ikke det samme som å bestille ambulanse... Har ringt 113 flere genger enn jeg kan telle og bare to ganger har det resultert i at det kom en ambulanse (og en gang helikopter). Hvis du er usikker skal du ringe, AMK greier raskt å proritere ditt problem riktig i forhold til de andre de har. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 [...]når burde man egentlig ringe disse, og da spesielt 113[...] Å ringe 113 er ikke det samme som å bestille ambulanse... Har ringt 113 flere genger enn jeg kan telle og bare to ganger har det resultert i at det kom en ambulanse (og en gang helikopter). Hvis du er usikker skal du ringe, AMK greier raskt å proritere ditt problem riktig i forhold til de andre de har. Det kommer vell ann på problemet, og om de har ledige ambulanser, har alltid kommet ambulanse til meg Lenke til kommentar
Fish Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Er det lovlig å bruke kostymer på f.eks. et kjøpesenter? Mtp. sikkerhetskameraer og at det ikke går an å identifisere deg.. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Med tanke på elektronskall/energinivåer i atomer/molekyler, hvordan fungerer mekanismen for atomer å sende ut hvitt lys? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 kan noen like til forklaringen på hvorfor lyden høres bedre når det blåser ? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) kan noen like til forklaringen på hvorfor lyden høres bedre når det blåser ? Jeg mener akkurat det jeg skriver, vind fra kilde til mottaker. Lyden føres bedre fordi når det er medvind, så vil vinden gå fortere lengre opp fra bakken, noe som fører til at lyden som går oppover bøyer seg ned mot bakken igjen. Det finnes ett par tegninger av det tidligere i tråden, en paint-tegning av meg, og en fin tegning fra en annen bruker. AtW Hvorfor skal vi hjelpe deg med dette? AtW skrev at det finnes tidligere i tråden. Det en vanlig forumbruker gjør i en slik situasjon er å bruke søkefunksjonen. Hva med å gjøre en liten innsats selv? Endret 5. mai 2012 av rankine 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 kan noen like til forklaringen på hvorfor lyden høres bedre når det blåser ? Jeg mener akkurat det jeg skriver, vind fra kilde til mottaker. Lyden føres bedre fordi når det er medvind, så vil vinden gå fortere lengre opp fra bakken, noe som fører til at lyden som går oppover bøyer seg ned mot bakken igjen. Det finnes ett par tegninger av det tidligere i tråden, en paint-tegning av meg, og en fin tegning fra en annen bruker. AtW Hvorfor skal vi hjelpe deg med dette? AtW skrev at det finnes tidligere i tråden. Det en vanlig forumbruker gjør i en slik situasjon er å bruke søkefunksjonen. Hva med å gjøre en liten innsats selv? fordi jeg vet ikke hvilke søke ord jeg skal bruke , samtidig som søkefunksjonen funger veldig dårlig Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Greit, du gidder ikke å finne det fram selv. Det er helt fair, men jeg orker ikke å gjøre jobben for deg. AtW Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Protip: https://www.google.com/search?q=inurl:https://www.diskusjon.no/index.php%3Fshowtopic%3D779072+vind+OR+bl%C3%A5ser+lyd&hl=en&safe=off&qscrl=1&prmd=imvns&filter=0&biw=1600&bih=1109 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå