Bytex Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 De fleste filmer og serier bruker det såkalte MOFOS, altså et OS som ikke eksisterer, men bare er en fin rekke flashy animasjoner som er skreddersydd til scenen de vises i. Swordfish er et prakteksempel på MOFOS, der han bruker 5 dager på å lage flott 3D-grafikk til superviruset sitt på en pc som har hele 5 (!!!!) skjermer og derfor er den mest kraftige PC'n i verden. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Du kan lese mer om Hollywood OS her: http://c2.com/cgi/wiki?HollywoodOs 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Kan bassen fra anlegget på russetreffet 4500 meter i luftlinje unna huset mitt bære helt til huset mitt? Jeg kan høre noe dunk-dunk-musikk i det fjerne, nemlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Ja. Jeg hører tydelig bassen fra to konsertsteder som ligger ca 5 og 8 km unna her og har en åsrygg i mellom meg og stedene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Kan bassen fra anlegget på russetreffet 4500 meter i luftlinje unna huset mitt bære helt til huset mitt? Jeg kan høre noe dunk-dunk-musikk i det fjerne, nemlig. Det kan det, men på slike avstander er atmosfæriske forhold og vindretning svært viktig for hvor godt lyden bærer. AtW Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Huffameg, jeg synes synd på ørene til dem som er der borte .Vet noen med hvilket forhold lydstyrken taper seg over avstand? 1/r^2? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Huffameg, jeg synes synd på ørene til dem som er der borte .Vet noen med hvilket forhold lydstyrken taper seg over avstand? 1/r^2? I prinsippet 6 dB per dobling i avstand om man er langt nok unna til å se på kilden som ett punkt. (dvs propsjonalt med 1/r^2 som du sier), men som nevnt, på de avstandene så er det ekstremt stor feilmargin på en slik tilnærming. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Stemmer det virkelig lyden blir ledet av vinden ? Det høres litt rart ut , siden lyd ikke består av noe fast eller flytende stoff ( jeg regner støv partikler o.l også som fast stoff her ) Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) @Simen1 og @ATWindsor Takker så mye for svar. Endret 2. mai 2012 av Dohvakiin Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Stemmer det virkelig lyden blir ledet av vinden ? Det høres litt rart ut , siden lyd ikke består av noe fast eller flytende stoff ( jeg regner støv partikler o.l også som fast stoff her ) Lyd trenger ett medium for å utbrede seg, feks i verdensrommet vil ikke lyd spre seg, i motsetning til lys. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Stemmer det virkelig lyden blir ledet av vinden ? Det høres litt rart ut , siden lyd ikke består av noe fast eller flytende stoff ( jeg regner støv partikler o.l også som fast stoff her ) Lyd trenger ett medium for å utbrede seg, feks i verdensrommet vil ikke lyd spre seg, i motsetning til lys. AtW Hva regner du som et medium her ? det er påstander om at lyden høres på lengre avstand når det er vind som jeg undres lit over Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 En gass, en væske eller ett fast stoff. Lyd høres ikke nødvendigvis på lengre avstand når det er vind, men det gjør gjerne det når det er "medvind", dvs vind fra kilde til mottaker. AtW Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Er det kun turbomatede dieselmotor som kan gå amok? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Er det kun turbomatede dieselmotor som kan gå amok? Nei, i prinsippet kan alle eldre dieselmotorer løpe løpsk. Selv enkelte selvsugende tøff-tøff-tøff-snekkemotorer var kjent for å kunne gå opp i turtall og desintegrere. Moderne dieselmotorer (og bensinmotorer) har en elektronisk styrt begrensing av drivstoffpådraget som gjør at motoren aldri får mer drivstoff enn den klarer å forbrenne. Dermed hindres også motoren å gå ukontrollert opp i turtall. At motoren i videoen får mer drivstoff enn det den kan forbrenne vises på den svarte røyken fra eksosrørene. Fra en moderne motor der drivstoffbegrensingen er i orden vil man aldri få svart eksos. For å stoppe en bensinmotor er det nok å kutte tenningen, da stopper den av seg selv. Men på en dieselmotor er det ingen tenning å slå av, drivstoffet selvtenner på grunn av den høye kompresjonen i sylindrene. Man må enten kutte drivstofftilførselen så nært motoren som mulig eller bremse ned motoren (det fantes en slik motorbrems på snekkemotorene). Eller gjøre som vedkommende i videoen, blokkere luftinnsuget og dermed kvele motoren. Det siste alternativet er å flykte fra området (hoppe i sjøen), for en dieselmotor som løper løpsk vil fortsette å gå opp i turtall til den i praksis desintegrerer (rives i filler og går fullstendig i oppløsning). Denne sluttfasen minner om en eksplosjon. Her er en gammel sugediesel som løper løpsk, men som kveles av en sindig gammel mekaniker: http://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY Endret 3. mai 2012 av SeaLion Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Hva er en pastellversjon av et maleri? Quote fra VG: "Det er Nationalmuseet som har den første utgaven av «Skrik», mens det solgte maleriet er en pastellversjon som inntil nå har vært i forretningsmannen Petter Olsens og hans families eie i over 70 år." Vil det si at kjøperen av maleriet faktisk ikke eier originalmaleriet, men en "pastellversjon", hva enn det betyr? Endret 3. mai 2012 av T.O.E Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det er fire originaler. Alle fire har stort sett samme motiv og er malt av Edwart Munch med litt forskjellig uttrykk. Den ene originalen ble malt med pastellfarger. Det er denne originalen som er solgt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 I norge har vi telefonkatalogen.no, 1881,1980, 180 og sikkert mange flere. Hvorfor finner jeg ikke noen engelsk telefonbok på nettet som lar meg søke opp et nummer? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 En gass, en væske eller ett fast stoff. Lyd høres ikke nødvendigvis på lengre avstand når det er vind, men det gjør gjerne det når det er "medvind", dvs vind fra kilde til mottaker. AtW Hva mener du med "medvind" her ? jeg kan forstå at lyd høres bedre når det er ingen støy mellom kilden og der du er. jeg vet også at vind gjerne fører med seg litt støy som egentlig vil dempe for lydkilden Hvordan i al verden får man da lyden til høres bedre når man har vind i riktig retning ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 En gass, en væske eller ett fast stoff. Lyd høres ikke nødvendigvis på lengre avstand når det er vind, men det gjør gjerne det når det er "medvind", dvs vind fra kilde til mottaker. AtW Hva mener du med "medvind" her ? jeg kan forstå at lyd høres bedre når det er ingen støy mellom kilden og der du er. jeg vet også at vind gjerne fører med seg litt støy som egentlig vil dempe for lydkilden Hvordan i al verden får man da lyden til høres bedre når man har vind i riktig retning ? Jeg mener akkurat det jeg skriver, vind fra kilde til mottaker. Lyden føres bedre fordi når det er medvind, så vil vinden gå fortere lengre opp fra bakken, noe som fører til at lyden som går oppover bøyer seg ned mot bakken igjen. Det finnes ett par tegninger av det tidligere i tråden, en paint-tegning av meg, og en fin tegning fra en annen bruker. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 En gass, en væske eller ett fast stoff. Lyd høres ikke nødvendigvis på lengre avstand når det er vind, men det gjør gjerne det når det er "medvind", dvs vind fra kilde til mottaker. AtW Hva mener du med "medvind" her ? jeg kan forstå at lyd høres bedre når det er ingen støy mellom kilden og der du er. jeg vet også at vind gjerne fører med seg litt støy som egentlig vil dempe for lydkilden Hvordan i al verden får man da lyden til høres bedre når man har vind i riktig retning ? Jeg mener akkurat det jeg skriver, vind fra kilde til mottaker. Lyden føres bedre fordi når det er medvind, så vil vinden gå fortere lengre opp fra bakken, noe som fører til at lyden som går oppover bøyer seg ned mot bakken igjen. Det finnes ett par tegninger av det tidligere i tråden, en paint-tegning av meg, og en fin tegning fra en annen bruker. AtW Du for det til høres ut som lyden er noe fast eller flytende som blir ført med vinden Det virker merkelig Slik jeg har forstått det så er de mindre forstyrrende støy som skal gi mere hørbar lyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå