Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Sir i amerikansk filmproduksjon er ikke det samme som en engelsk 'Sir'-tittel. I USA blir sir brukt mere som en høflig (eventuelt underdanig) måte å henvende seg til overordnede autoritetspersoner. Typisk i millitør sammenheng, i politiet, til lærer/rektor osv.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe fiber, litt protein og ganske mye karbohydrat i bananer.

De inneholder også kalium som er godt for fyllesyke, siden kalium er godt for leveren.

Red.: Mener vel på at bananer er sunne selv om de har høyt sukkerinnhold dog.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Hva gjør at noen stammer?

Er vel at de blir nervøse.

Nope ;)

"Jeg stammer ikke fordi jeg er nervøs, jeg er nervøs fordi jeg stammer" var det en smarting som sa.

Stamming kommer av et eller annet feil i talesystemet vårt, og er nærmest en gåte mtp. behandling.

Finnes sikkert mange ulike behandlingsmetoder, men mange(eller alle?) har en kortsiktig effekt, slik at en må finne andre alternative metoder.

edit:

Sjekk forøvrig ut øverste link i signaturen min om du vil leser mer om stamming.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man ikke skal se på fargen rød i lengre tid. Er dette sant? Gjelder dette med andre fager også?

Jeg har ikke hørt det og kan ikke se noen grunn til at det skal være sant. F.eks finnes det røde solbriller, røde nattbriller osv uten at det står noen advarsler mot fargen. Rød påvirker øyet akkurat som de andre fargene bare at de fanges opp av tapper i øyet beregnet for rød farge. Jeg kan ikke tenke meg til hvorfor det skulle være noe fare forbundet med det.

Hvit farge er sammensatt av alle fargene inkludert rødt. Hvis rødt hadde vært farlig ville også hvitt vært det.

I hvilken sammenheng har du hørt det?

Hva er dette? Dette finnes i gatemiljøet nede på bakken.

Det er en kapasitiv sensor for is. Dersom det legger seg is oppå den så endres kapistansen mellom de to metalldelene. Dette registreres av en regulator som slår av og på varmekablene etter behov. I tillegg er det nok innebygget en temperatursensor, men den er neppe synlig. Temperatursensoren gir ytterligere informasjon om det er behov for å slå av eller på varmekablene. Fortausvarme er ofte basert på elektrisk oppvarming men det begynner å bli litt vanligere med vannbåren varme nå.

Lenke til kommentar
Rød påvirker øyet akkurat som de andre fargene bare at de fanges opp av tapper i øyet beregnet for rød farge.

...samt at rødfargen gjør at øyet er bedre vant med mørket.

Eksempel:

Hvis du bytter til røde lys om kvelden, vil du lettere kunne se i mørket hvis du går ut, enn om du hadde hatt hvite lys i huset.

Derfor de har røde lys i ubåter om natten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...