StormEagle Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Er det noen mekanisk grunn til at elektriske biler (Smart, og lignende) ser, vel... stygge ut? De minner jo nesten ikke om biler i forhold til vanlige. De fleste er vell designet i plast, for å være lettere Det er vel ingen grunn til at de skal se stygge ut. Denne er også lagd i plast (karbonfiber): I likhet med alle andre superbiler Dessuten så er vel faktisk de fleste elbiler lagd på tradisjonell måte med stemplede metallplater akkurat som de fleste andre vanlige biler. Hva ville skjedd når det begynner å lette? Drivkraften til flyet er uavhengig av underlaget, så eksempelet vist ville aldri fungert. Selvsagt ville det ha fungert. flyet ville ha lettet akkurat som om det hadde stått på en vanlig rullebane... for som du selv skriver så er drivkraften uavhengig av underlaget eller hjulene. Endret 1. mai 2012 av flesvik 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Hva ville skjedd når det begynner å lette? Drivkraften til flyet er uavhengig av underlaget, så eksempelet vist ville aldri fungert. Jo, det ville fungert. Flyet vil begynne å bevege seg relativt til bakken, kjøre over kanten på rullebåndet (hvis ikke det er et ekstremt langt rullebånd da) og fortsette å ta av som vanlig. EDIT: Eller hvis du mener at det ikke ville fungert for å holde flyet på bakken, er jeg enig med deg. Endret 1. mai 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Er det noen mekanisk grunn til at elektriske biler (Smart, og lignende) ser, vel... stygge ut? De minner jo nesten ikke om biler i forhold til vanlige. De fleste er vell designet i plast, for å være lettere Det er vel ingen grunn til at de skal se stygge ut. Denne er også lagd i plast (karbonfiber): I likhet med alle andre superbiler Dessuten så er vel faktisk de fleste elbiler lagd på tradisjonell måte med stemplede metallplater akkurat som de fleste andre vanlige biler. Hva ville skjedd når det begynner å lette? Drivkraften til flyet er uavhengig av underlaget, så eksempelet vist ville aldri fungert. Selvsagt ville det ha fungert. flyet ville ha lettet akkurat som om det hadde stått på en vanlig rullebane... for som du selv skriver så er drivkraften uavhengig av underlaget eller hjulene. er det ikke mer vanlig med karbon da? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Det som kalles "kullfiber" eller bare "karbon" i bilkarosserier er en kompositt. Det er en herdeplast (epoksy) forsterket med kullfiber, omtrent slik armeringsjern brukes i betong. En annen kompositt som brukes i biler og båter er en annen herdeplast (polyester) forsterket med glassfiber. Dette siste kalles ofte bare "glassfiber", men egentlig heter materialet "glassfiberarmert polyester". Det som mange kaller "karbon" er altså egentlig kullfiberarmert epoksy. Kull og karbon er bare to ulike navn på det samme grunnstoffet. Dette grunnstoffet finnes i ulike molekylstrukturer, som f.eks grafitt (som brukes i skrivekjernen i blyanter) eller diamant. Trekull og koks er andre varianter av dette grunnstoffet. Betong med innstøpte armeringsjern regnes også som et komposittmateriale. Faktisk kan man også kalle vanlig treverk for et komposittmateriale, for det består jo av fibre (cellulose) og et bindestoff (harpiks). Det er kombinasjonen av fibre (kullfiber/glassfiber) og bindestoffet (plast) som gir fiberarmert plast egenskaper som gjør at det egner seg å lage plater i biler og båter. Kullfiberarmert epoksy er både lettere og sterkere enn stålplater, men også ganske mye dyrere. Derfor lages de fleste billigbiler fortsatt i stål, bare i de dyreste og råeste sportsbilene lønner det seg å benytte kullfiberarmert epoksyplast. Uten herdeplasten er kullfibermattene omtrent som et tekstil, de kan krølles/brettes og klippes med vanlig saks. Men innstøpt i herdeplast blir kombinasjonen altså svært sterk. Endret 1. mai 2012 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 jeg lurte nå på om det er riktig å si at trevirke er koppsitt materielle siden det er et naturlig stoff jeg oppfatter komposittmateriala som en kombinasjon at komponenter som ikke naturlig vill gå sammen Lenke til kommentar
KKake Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Er det noen mekanisk grunn til at elektriske biler (Smart, og lignende) ser, vel... stygge ut? De minner jo nesten ikke om biler i forhold til vanlige. Dette er en elbil. Dette også: Så elbiler må ikke se ut slik som f. eks Buddy og Think gjør. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Men hvorfor ser de ut som Think, Smart osv. i det hele tatt? Dersom det ikke en noen grunn til det så blir det for meg som å si "Joda, vi kunne lagd en sykkel med et normalt sete, men vi har valgt å plassere en piggete dildo på den i stedetfor." 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 For det første er vekt unormalt viktig for elbiler, viktigere enn for bensinbiler, i tillegg har de fordeler og ulemper som harmonerer godt med fordelene og ulempene med små biler, ihvertfall de tidligere modellene. AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Vil nå si at de fleste el-biler ikke ser ut som type Think osv.... Peugeot har bla. laget el-bil(er) som ser ut som en helt vanlig bil. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Tradisjonelle elbiler brukte/bruker vanlige blybatterier, altså slike som brukes som startbatterier i vanlige biler. Disse er forholdsvis store og svært tunge (bly er tungt). Batteripakken i en sånn elbil veier flere hundre kg og tar stor plass. Og selv om bilen er liten, så er energitettheten i denne typen batterier så lav at rekkevidden sjelden er særlig mer enn 15 km. Dess større bilen er dess kortere blir rekkevidden, alternativt må man fylle halve bilen med blybatterier, og da er jo hele poenget med større bil borte. Elbiler med denne typen batterier lages derfor små og lette, f.eks Think og Buddy. De lekre (og svindyre) elbilene som f.eks Tesla Roadster bruker samme typen batterier som brukes i mobiltelefoner og bærbare datamaskiner. Disse batteriene har mye større energitetthet, men de koster også det hvite ut av øynene. Disse elbilene er det få som har råd til. Nå kommer det dog en mellomtype elbiler med batterier som er litt billigere. Disse leveres av etablerte bilfabrikker, en av disse er Nissan Leaf, som nå faktisk brukes som taxi i Trondheim og andre byer. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Aprops elbiler: Vanlige bensin- og dieselbiler kan faktisk også brukes som en slags elbil, i nødstilfeller. Forutsetningen er at bilen har manuell girkasse. La oss f.eks si at du får motorstopp på en jernbaneovergang. Og du vet at toget kommer snart. Da setter du bilen i gir, slipper ut kløtsjen og vrir på starteren. Dermed kjører bilen framover (eller bakover hvis du satte giret i revers) og da er det den elektriske startmotoren som beveger bilen. Man kan kjøre en vanlig bil flere titals meter hvis startbatteriet er noenlunde fulladet og i orden. Og har man fått bilen inn på trygg grunn har man god tid til å tilkalle slepebil eller annen assistanse. Endret 1. mai 2012 av SeaLion 5 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Takk Lion! Har alltid lurt på hva eg skal gjør hvis det skjer.... Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Eksponenter er greit å forstå når eksponenten er positiv. 3^3 er det samme som 3*3*3. Men jeg har ikke forstått meg på hva en negativ eksponent egentlig betyr? 3^(-3) = 0,037..... Jo høyere negativ eksponent, jo nærmere blir svaret 0. Hva betyr en negativ eksponent?/Hva gjør den med grunntallet? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Eller sagt med litt flere tegn 3^(-3) = 1/(3^3) = 1/27 ~= 0,037 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hvorfor blir det ofte brukt kjendiser i reklamer? F.eks Pepsi reklamer (Beckham og andre spillere) Hårvoks og til og med hodetelefoner. Er vi mennesker mer motaklige for reklamer hvis kjendiser spiller i dem? Finnes det noe forskning/statistikk? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Alle vet at kjendiser er kvalitetsbevisste. Hvis Paris Hilton spiserBurger King, MÅ det jo være bra. Sånne storheter tar ikke til takke med hva som helst. 9 av 10 filmstjerner bruker Lux såpe. Jeg bryr meg ikke om hva kjendisene bruker, men det er tydelig at det finnes folk som tror det er et tegn på kvalitet, og kjøper det de ser i reklamene. Tenkt over at samtlige datamaskiner på TV og film er Mac? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Man er vel mer mottakelig når det er noen man har en relasjon til som fronter budskapet (produktet). Selv om man ikke kjenner Beckhan personlig vet man hvem han er. Litt samme tingen med at de fleste nordmenn blir trist når man hører at Alexander Dale Oen er død, mens man reagerer langt fra så sterkt om en random person ble drept av en bombe i Afghanistan. Endret 1. mai 2012 av KjellV Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 (endret) Tenkt over at samtlige datamaskiner på TV og film er Mac? Bortsett fra at skurkene og terroristene bruker en døll PC. Apple betaler faktisk ganske mye for såkalte produktplasseringer i filmer og serier. I komiserien Seinfeld står det f.eks alltid en Mac i et hjørne av stua, men vi ser aldri at den er slått på eller blir brukt. Den bare er der. For å plante datavirussmitte i datamaskinen til de utenomjordiske i filmen Independence Day måtte man dog bruke en maskin som garantert var kompatibel med alt, en bærbar Mac (det ble faktisk nevnt som et avgjørende poeng i filmen). Apple påstår faktisk at de ikke betalte noe for dette poenget, men det er nok ingen som tror dem, for maken til produktreklame i en film har vel neppe noen andre fått verken før eller senere. Endret 1. mai 2012 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå