Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Prøv å høyreklikke på prikken til venstre for trådnavnet i "mine innlegg".

Kopier lenkeadressen.

For denne tråden blir det http://www.diskusjon...view=getnewpost

Jeg er ikke internettekspert, men jeg tipper det blir sånn.

Jeg bruker bare "mine innlegg".

Uansett, linken er getnewpost, så du får se de innleggene som er skrevet siden sist, ikke det siste innlegget.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å høyreklikke på prikken til venstre for trådnavnet i "mine innlegg".

Kopier lenkeadressen.

For denne tråden blir det http://www.diskusjon...view=getnewpost

Jeg er ikke internettekspert, men jeg tipper det blir sånn.

Jeg bruker bare "mine innlegg".

Takk, kan du poste her så jeg ikke har siste innlegg? :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=702200&st=10680

Lenke til kommentar

Men jeg har prøvd det, og det har faktisk fungert. Enten så fungerer det eller så er det bare placébo.

"Jeg prøvde det og det funket" sier oss egentlig veldig lite. Det kan være flere grunner til at det tilsynelatende funket:

• Placebo-effekten.
  • Man ble bedre av seg selv uavhengig av medisinen. De fleste sykdommer går jo over etter en tid uavhengig av medisinering.
  • "Regression towards the mean", dvs de fleste sykdommer går i svinginger, og da kan en bedring tolkes som om det er takket være medisinen selv om det egentlig bare var sykdommen som ble litt bedre.
  • Man har en tendens til å huske bedre ting som passer med ens forventninger. Dvs man kan ha prøvd cola 10 ganger uten at det funker, men man husker kun den ene gangen det faktisk "funket".

Skal man ha virkelig bevis på at en eller annen type medisin må man nesten ty til vitenskapen og se hva man har funnet ut gjennom forskning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer et hologram? Eller mer spesifikt, hvordan får man lyset til å reflektere/skape reflektasjonsillusjonen fra et punkt i lufta?

*Fjernet youtube-filmer*

For det har seg slik at e.g. 2Pac ser ekte ut i ihvertfall flere forskjellige vinkler samtidig, om ikke alle. Det kan sees ettersom publikumsvideoer også ligger på youtube.

2Pac ser like ekte ut fra siden som han hadde gjort på ett vanlig lerret, altså, ikke så veldig bra.

2Pac er ikke mer avansert enn prosjektoren du kanskje har hjemme.

Over scenen er det en prosjektor, som lyser ned på ett speil som igjen reflekteres opp til ett gjennomsiktig lerret som er vinklet 45 grader mot publikum. Med andre ord, "hologrammet" er kun en en prosjektor og ett lerret...

Snoop Dog står bak dette lerretet.

Her ser du 2Pac fra litt vinkling, litt flatere enn vanlig...

post-27317-0-32643200-1335769469_thumb.jpg

Den første filmen er nok bare greenscreen, som Simen1 sier.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hvordan legges togskinner?

Saken var: Fikk sjansen til å gå bortover et stykke av dem for noen dager siden, og la merke til at jeg så ingen form for sammensveising eller sammenkobling, og gikk ca 2-3 km.

Fra wikipedia

Skinnene ble tidligere levert i lengder på rundt 10 meter. Senere har skinnelengden økt, og man begynte å sveise noen lengder sammen, til man i dag sveiser skinner sammen i lengder på flere kilometre

http://no.wikipedia....ki/Jernbanespor

Skinnene skal også være ganske jevn, så eventuelle sveiser vil jeg tro er slipt ned for å minske slitasje.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hvordan legges togskinner?

Saken var: Fikk sjansen til å gå bortover et stykke av dem for noen dager siden, og la merke til at jeg så ingen form for sammensveising eller sammenkobling, og gikk ca 2-3 km.

Sveising av togskinner er ganske heftig. Se på denne videoen fra Sverige:

Tror de gjør det på denne måte her i landet også. Det ble i alle fall demonstrert på et tv-program der man skulle tippe yrkene til ulike folk for noen år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror de gjør det på denne måte her i landet også. Det ble i alle fall demonstrert på et tv-program der man skulle tippe yrkene til ulike folk for noen år siden.

Her snakker vi to muligheter. Stian B. Simonsen ELLER Tande P! Håper du tenker på førstnevntes program :p

Må si det der såg veldig manuelt ut og egentlig litt ineffektivt.... Men tror de holdt på slik når de la bybanen i Bergen også.

Men må da finnes mer "automatiske måter?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

jeg har forstått det slik at man lager 3D hologrammer ved at man først plaserer en figur i en "boks" og så filmer den samtidig som den blir prosjekter tilbake. hvis man da tar bort figuren så vil den likevel vises i "boksent"

hvordan er det mulig?

hvorfor forsvinner ikke bildet etterhvert ?

Lenke til kommentar

jeg vet bare at det var noe jeg så på Discovery channel for en stund siden

man tok et objekt , plasserte det i en boks , filmet det .

Når man tok vekk det fysiske objektet så så det fortsatt ut som det var der i boksen

Dessverre så finner jeg lite om det på nettet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg vet bare at det var noe jeg så på Discovery channel for en stund siden

man tok et objekt , plasserte det i en boks , filmet det .

Når man tok vekk det fysiske objektet så så det fortsatt ut som det var der i boksen

Dessverre så finner jeg lit om det på nettet

Redigering kalles nok det, godt mulig objektet er lagt på bildet i real-time, men ser ikke at personene som fysisk ser objektet med egne øyne kan se det. Så langt har ikke teknologien kommet enda...

Lenke til kommentar

Det jeg så i det programmet var ganske nøyaktig at det. plasserte en ting i en slags kasse.

satte på noe lys og de kunne man betrakte det fra alle vinkler.

Det pussige her var at selv om man tokk vek den fysiske gjenstanden så var den inne i boksen likevel.

jeg vet ikke hvilke mekanismer man brukte og selvfølgelig heller ikke hva det heter .

Det tenkte kanskje dere viste noe om ,Men det er kanskje for vanskelig ?

Lenke til kommentar

Programmet het "hvordan gjør man det " eller "how it works ?"

inne i boksen var bildet forøvrig i svart og grønt.

Det er ikke enkelt å finne noe når man ikke vet hva man skal søke etter

Å være sarkastisk fra en moderator her høre ingen steder hen for da holder du vitenskapen for narr

Lenke til kommentar

Programmet het "hvordan gjør man det " eller "how it works ?"

inne i boksen var bildet forøvrig i svart og grønt.

Det er ikke enkelt å finne noe når man ikke vet hva man skal søke etter

Å være sarkastisk fra en moderator her høre ingen steder hen for da holder du vitenskapen for narr

At Simen1 har beholdt sin humor, følelser og personlighet få han ta på sin kappe :p

Det er desverre en ganske kjent sak du og din hukommelse/forståelse av Discovery sine programmer ikke alltid er den beste.

Men, tror jeg har funnet "hologrammet" ditt, men det er bare klistremerker som gjør at det ser slik ut.

Ca samme teknologi som 3d-filmer bruker i dag...

Samme greia som du antagelig har på minibank-kortet ditt

http://www.youtube.com/watch?v=HqEwQuzcafI

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...