Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I vinter har man vær vant med at det har vært kaldt.

Enkelte ganger har det dog vær ganske mild f.eks 5-10°C føltes ganske varm

Nå som væren kommer og temperaturen har gått opp så virker det likevel som det er ganske kald om morgenen.

Rundt 10°C føles som langt lavere selv om jeg ikke kjenner noe vind.

Hva kommer det av ?

Lenke til kommentar

Å drikke kaffe rett før man søvner er faktisk en metode for å oppnå noe som heter lucid dreaming. Dette oppnås ved at sinnet ditt våkner, mens kroppen fortsatt sover. Selvfølgelig vil ikke dette alltid skje, noen ganger fortsetter du kanskje å sove til tross for kaffen, andre ganger våkner du fullstendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å drikke kaffe rett før man søvner er faktisk en metode for å oppnå noe som heter lucid dreaming. Dette oppnås ved at sinnet ditt våkner, mens kroppen fortsatt sover. Selvfølgelig vil ikke dette alltid skje, noen ganger fortsetter du kanskje å sove til tross for kaffen, andre ganger våkner du fullstendig.

Spm nr 1: Er dette dokumentert? Husker jeg har forsøkt å undersøke en del tidligere om drømming, men klarte ikke å finne så mye interessant forskning jeg klarte å stole på.

Spm nr 2: Er man godt uthvilt om morgenen dersom "sinnet" våkner rett etter kroppen sovner, mens kroppen sover hele natten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor var verdens første universitet? For mange år siden hørte jeg av min gamle lærer at det var Afrika som hadde de første universitetene i verden.

Det første universitetet rent språklig var kanskje Universitet i Bologna, fra 1088. Ifølge wikipedias kilder er det der ordet stammer fra. Enda tidligere har man læresenteret i Taxila, Pakistan, ødelagt i femte århundre, hvor man kunne lære seg jakting, medisin, rett/juss og militærkunnskap. Nalanda i India er også fascinerende. Hvis du vil være enda mer tøyelig med universitetsdefinisjonen kan du gå helt tilbake til Platons akademi. Men resten tror jeg jeg må overlate til en historiker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hviss du er i ørkenen og det er 40 grader eller varmere, er det best om det er vindstille? Om du kjører bil, vil du lukke vinduene? Tenk på varmluftsovn.

Siden vi svetter vil vi ha en del kjølende effekt av vind selv om lufttemperaturen er lik kroppstemperaturen. Man vil også få noe kjølende effekt av vind over kroppstemperatur, men når temperaturen passerer en viss grense så vil vind gå over fra å være kjølende til å være oppvarmende. Grenseverdien avhenger av luftfuktigheta, men i normale tørre ørken-omgivelser vil vind virke oppvarmende fra ca 45-47 grader og oppover. I fuktig badstu vil vind virke oppvarmende, men da må man selvsagt lage vind med en vifte eller lignende. Du kan prøve å blåse hardt på et lite punkt på armen din neste gang du tar badstu og se hva som skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk narkose i går og mens de koblet opp utstyret så hadde de to sånne fancy maskiner som presser narkosesprøyta slik at jeg får riktig mengde i forhold til vekt og alder. Men det jeg lurer på er den slangen mellom kanyla og sprøyta, er den tom eller er den fyllt med samme stoff for at det ikke kommer luft i systemet? (Det rakk jeg ikke spørre om ettersom jeg sluknet rimelig fort... :p )

Og hvorfor kan man ikke ha på seg noe metall på kroppen? Jeg fikk ikke ha på forlovelsesringen, den la de bare på operasjonsbordet like ved og satt den på igjen når de var ferdige...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Angående metall så er det nok bare en sikkerhetsrutine i tilfelle komplikasjoner. Da skal det være lett å sende deg til MR uten å bruke unødvendig tid på fjerning av metall. Det koster så utrolig lite innsats for å redusere den lille risikoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...