Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan har det seg at alle naturlover med eksponenter har rene hele tall?

Eksempelvis, hvorfor er E=m*C^2, og ikke E=m*C^(1,993), eller E=m*C^(2,1)?

Det virker som naturen alltid faller for hele tall når det kommer til eksponenter, noe jeg finner litt merkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som naturen alltid faller for hele tall når det kommer til eksponenter, noe jeg finner litt merkelig.

Eksponenter beskriver ofte dimensjoner blandt annet. Slik at m^2 er et kvadrat, og m^3 er en kube.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem oppfant diskusjon.no?

Martin L. Wirak startet Hardware.no i 1998, og Diskusjon.no ble i sin tid opprettet som et diskusjonsforum for Hardware. Jeg kan dog ikke garantere at det var Martins idé å opprette forumet, så spørsmålet ditt står fortsatt ubesvart.

Lenke til kommentar

Eksponenter beskriver ofte dimensjoner blandt annet. Slik at m^2 er et kvadrat, og m^3 er en kube.

jaha, ser ikke helt hvordan det svarer på spørsmålet mitt?

Jeg kan ikke se noen forståelse på noen sammenheng mellom et kvadrat og årsaken til at lysets hastighet skal kvadreres? Hvorfor skal den ikke den være opphøyd i 3, som en kube? eller noe midt i mellom som 2,5?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva er denne installasjonen i bildet under for noe? Og hvorfor har de en golfball utformet konstruksjon, samt mønster?

Jeg mistenker at det er en radarstasjon men er usikker, det kan også være værstasjon, romobservatorium, eller antenne for satellittkommunikasjon. Installasjonen er på Sotra Sør i Hordaland fylke.

post-217402-0-67857800-1335095477_thumb.jpg

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Det der er en militær radarstasjon så vidt meg bekjent. Om de drifter den vet eg ikke, men mener å huske at det er drift der.

Vil tippe Flesland flyplass også bruker en del av dette anlegget.

Tipper det mønsteret du lurer på har noe med den mekaniske styrken til globen, som igjen har til hensikt å beskytte/skjule radaren.

Mye hemmeligheter på disse militære installasjonene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Litt rart, jeg gikk tur på Ulriken med kamerater, og jeg la merke til den igjen, så jeg bestemte meg for å kjøre ut for å undersøke den, dagen etter med samme gjeng. Jeg kom frem og jeg kunne gå helt inntil bygningen, og jeg klatret opp på betongtaket og undersøkte golfball mønsteret på den største bygningen.

Installasjonen var ikke gjerdet inn, og det var heller ingen skilt som forbød ferdsel.

Lenke til kommentar

Fordi, som Filmzes er inne på, det er en størrelse med enheter. Man får ikke svaret i Joule om det opphøyes i 2.5, og det må man få om det skal være en formel for energi.

AtW

Hvorfor får man ikke svaret i Joule?

Hvis man f.eks. ser på gravitasjonskonstanten. Den har benevning (N*m^2)/(Kg^2): Hadde eksempelvis Kg hatt eksponenten 2,11 i alle funksjoner og benevninger, så ville matematikken fungert, men utregninger ville resultert i en annen verdi. Så hvorfor er den alltid ^2 fremfor alltid ^2,11?

Jeg har visst vanskeligheter for å forstå dette her...

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Se på E= mc^2 som nevnt, det er en formel som gir energien, enig? Enheten til energi er Joule, også enig regner jeg med? Joule er (kg*m^2)/ s^2 , om det hadde vært c^2,5 så hadde man fått kg m^2,5 /s^2,5 det er ikke energi. Da måtte man isåfall hatt en en tredje faktor som var opphøyd i 0,5 og som hadde enheten m/s. Med 2,11 så hadde det vært enda mer "usannsynlig."

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått ting riktig, så skiller en varmelampe/reflektorovn ut lys som varmer opp objekter i nærheten, snarere enn å varme opp lufta rundt. Derfor kan de godt plasseres høyt oppe på veggen. Jeg har sett at slike lamper på kafeer er dekket av en "netting". Reduserer dette effektiviteten på lampen?

GGEX3.jpg

Hvis vi sier at denne varmelampen har 1mm2 beskyttelse på hver 1cm2, taper man da 10% varme fordi beskyttelsen hindrer lyset å nå frem dit det er ønskelig?

Jeg aner ikke om jeg klarte å forklare dette på en god nok måte.

Noen som vet?

Lenke til kommentar

1) Lampens effektivitet er uendret. Varmestrålinga varmer bare opp nettingen isteden for andre objekter rundt lampa.

2) Man taper ikke varme, men man taper varmestråling(det du kaller lyset) utenfor nettingen. Like mye stråling går fra lampa, men en høyere prosentandel av varmestrålinga går til å varme opp nettingen som igjen varmer opp lufta i omgivelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...