Abigor Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Når jeg skrur vannet på krana så strømmer det vann ut. Hvordan lager man et slikt trykk for en hel by med hundretusener av kraner og dusjer? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Det gjør man vha pumper og fallhøyde. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hvis tuten er lik, vil man kunne høre hvor mye tomrom det er i en flaske , om man blåse på tuten? Lyden blir jo gjerne litt lysere\mørkere alt ettersom hvor mye innhold det er i flasken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Det gjør man vha pumper og fallhøyde. og magasiner og strupeventiler. Som et lite appropo kan jeg legge til at man kan oppleve ganske stor trykkforskjell mellom nederste og øverste etasje i boligblokker. Det er bare i spesielt høye bygg det benyttes pumper for å tilpasse trykket til høyden på bygget. Akurat antall etasjer og praksis på det aner jeg ikke. Hvis tuten er lik, vil man kunne høre hvor mye tomrom det er i en flaske , om man blåse på tuten? Resonansfrekvensen, tonen, forteller noe om avstanden fra tuten til overflaten og sier ikke noe særlig om bredde eller volum. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Hvorfor er folk med Insomnia ikke normale? Endret 18. april 2012 av del_diablo Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Fordi vi alle er resultat av ørtogførti tilfeldigheter. Mennesker er ikke samlebåndsprodukter. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 oppfatter katter musikk slik vi gjør eller er det bare stygge lyder for dem? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 oppfatter katter musikk slik vi gjør eller er det bare stygge lyder for dem? Det er nok ikke gjort noe særlig forskning på området. Det er gjort litt på andre dyr som hund og andre husdyr og på aper. Aper som har valget mellom å være i to rom hvor det spilles musikk i det ene, foretrekker rommet uten musikk. Det er også komplett umulig å lære aper å holde takten, så mye tyder på at vi er den eneste nålevende primatarten som har interesse av musikk. Kakaduer (en papegøyeart) viser masse musikalitet og danser ofte i takt med musikk. Kyr melker visstnok bedre til klassisk musikk enn til rock. Hunder uler muligens til musikk fordi musikken oppfattes som flokklyder, slik ulingen fungerer for ulver. Noen få kattevideoer på nettet kan tyde på at noen katter kan ha sans for musikk, men hvordan de oppfatter den er nok umulig å si. http://www.forskning.no/artikler/2011/november/305874 http://www.youtube.com/watch?v=TZ860P4iTaM 2 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hva var verst av slavetiden og holocaust? Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Slavetiden varte over en mye lenger periode og de fleste var slaver live ut. Holocaust var mye kortere, men folk døde utrulig mye fortere og i et stort antall. Hadde jeg overlevd Holocaust ville jeg heller vært med der enn vært slave hele livet, men hadde jeg ikke overlevd ville jeg heller vært slave. Er det sant det folk klager på att utlendinger som ikke er i jobb får bedre statlig støtte i form av penger og bo støte en det nordmenn som ikke har eller ikke kan jobbe får? Eller er det bare tull? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Vel, har vært mange artikler om at det lønner seg å ikke jobbe, kontra det å ha en 100% stilling på Kiwi.... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Slavetiden varte over en mye lenger periode og de fleste var slaver live ut. Holocaust var mye kortere, men folk døde utrulig mye fortere og i et stort antall. Hadde jeg overlevd Holocaust ville jeg heller vært med der enn vært slave hele livet, men hadde jeg ikke overlevd ville jeg heller vært slave. Virker som du tar litt lett på det å overleve holocaust. Det var svært mange som ikke overlevde, og av de som overlevde ble mange psykisk ødelagt for livet. De du ser på intervjuer på TV osv er de sterke, det betyr ikke at alle som overlevde holocaust klarte seg like godt som dem. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Slavetiden varte over en mye lenger periode og de fleste var slaver live ut. Holocaust var mye kortere, men folk døde utrulig mye fortere og i et stort antall. Hadde jeg overlevd Holocaust ville jeg heller vært med der enn vært slave hele livet, men hadde jeg ikke overlevd ville jeg heller vært slave. Virker som du tar litt lett på det å overleve holocaust. Det var svært mange som ikke overlevde, og av de som overlevde ble mange psykisk ødelagt for livet. De du ser på intervjuer på TV osv er de sterke, det betyr ikke at alle som overlevde holocaust klarte seg like godt som dem. Tar ikke lett på det, men om jeg hadde overlevd det ville jeg heller vært gjennom det en å vært en slave resten av livet. Kan like lett snu på det og si at det virker som om du tar lett på det å leve som slave resten av livet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg tror jeg hadde foretrukket å ende i dusjen på Birkenau enn å gjennomleve noen av delene. Slutten på Elie Wiesels Natten gir et godt bilde på hvordan det føltes å ha overlevd Holocaust, når han finner et speil for første gang siden han forlot ghettoen: From the depths of the mirror, a corpse gazed back at me. The look in his eyes, as they stared into mine, has never left me. I alt jeg har vært borti av Holocaust-skildringer er noe som går igjen at de som slapp fra det med livet i behold, likevel kun delvis overlevde. Slavetiden er det vanskeligere å si noe om. Noen hadde det nok like ille som jødene, mens andre fikk bedre behandling. Forskjellen er at der det var i en slaveeiers interesse å holde trivselsnivået på et visst minimum, skulle jødene rett og slett utryddes. Endret 19. april 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Men hvis slavetiden og holocaust var nesten like ille, hvorfor er ordet "neger/nigger" mer kontroversielt å bruke enn jøde? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Fordi jøder er de. Det er jo som å kalle en same for en same. Mens en nigger er en nedsettende betegnelse skapt av hvite menn om mange forskjellige "raser" fra afrika. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hvor autentisk er kinamaten i norske kinarestauranter? Den smaker godt, men minner den i det hele tatt om maten som de eter i Kina? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ikke mye, menyen er tilpasset "vestlig" matkultur med mye brune sauser og kjøtt, og råvarene er jo såklart norske, Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Fordi jøder er de. Det er jo som å kalle en same for en same. Mens en nigger er en nedsettende betegnelse skapt av hvite menn om mange forskjellige "raser" fra afrika. Hver gang man nevner en svart person med deres hudfarge, går de i fyr og flammer, men hver gang man nevner det stereotypiske ved det utseendemessige ved jøder, så skjer det ikke så mye. Har faktisk gjort og observert begge deler. Endret 19. april 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Fordi jøder er de. Det er jo som å kalle en same for en same. Mens en nigger er en nedsettende betegnelse skapt av hvite menn om mange forskjellige "raser" fra afrika. Hver gang man nevner en svart person med deres hudfarge, går de i fyr og flammer, men hver gang man nevner det stereotypiske ved det utseendemessige ved jøder, så skjer det ikke så mye. Har faktisk gjort og observert begge deler. Jeg er oppvokst med og har mange venner med forskjellige hudfarger og religiøse bakgrunner, deriblandt flere jøder. Min erfaring er den stikk motsatte av din, mao kan vi konkludere med at det muligens er slik at folk er forskjellige og reagerer forskjellig på hvordan man beskriver de og hva man kaller de for. Men en ting er sikkert, hvis din intensjon med å kalle noen for et eller annet nedsettende som har med deres hudfarge eller religion å gjøre så er det vel ikke så rart at de blir sinna? Uansett, dette er en tråd som heter «snedige ting du lurer på» ikke «snedige retoriske spørsmål». Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå