Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva heter denne type tilkobling på gamle tver ? finns det måter og koble til nyere utstyr med konvertere ?

Den typen tilkobling som henger på høyre side i bildet kalles et støpsel, og det er kompatibelt med moderne strømkontakter.

Dog bare ujordede stikkontakter? :)

Lenke til kommentar

Hva heter denne type tilkobling på gamle tver ? finns det måter og koble til nyere utstyr med konvertere ?

Hvilken av dem? Den som henger ut er bare en antennetilkobling, den kan du mekke selv med ståltråd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at et foster som har Rh- mens Mor har Rh+ (eller omvendt) gjør at fosteret kan dø ved fødsel. Løsningen var å "bytte blod" på fosteret før fødsel.

Hvordan bytter man blod på et foster?

http://www.nhs.uk/Co.../Treatment.aspx

Intrauterine blood transfusion

In more severe cases, your baby may develop rhesus disease while still in the womb and they may need to be given a blood transfusion before birth (intrauterine foetal blood transfusion (IUT). Even if the disease doesn't cause anaemia before birth, it is likely that your baby will be born a bit early.

Your baby may require more than one IUT, depending on how severely they are affected by rhesus disease. Transfusions can be repeated every two to four weeks until your baby is mature enough to be delivered (usually 34 weeks). An IUT may decrease the need for phototherapy after birth, but more blood transfusions could still be necessary.

Et YouTube-søk på den uthevede teksten gav flere videoer, inkludert denne:

http://www.youtube.com/watch?v=TCfrpUlHw9k

Ifølge denne videoen, stikkes en nål gjennom mors mage, og inn i navnestrengen.

I dette tilfellet gjaldt det en annen sykdom, men jeg antar at prosedyren har mye til felles.

NYTT SPØRSMÅL:

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men jeg har lurt på det lenge...

Hvor mye frihet har egentlig kongefamilien?

Kan dronningen stikke en tur på Narvesen og kjøpe ei pølse i brød og cola?

Kan kongen og Ari stikke på bar, og drikke seg sanseløst drita?

Går kongeparet i det hele tatt ut av slottet alene, i hverdagsklær?

Er det i så fall vakter med dem over alt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
NYTT SPØRSMÅL:

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men jeg har lurt på det lenge...

Hvor mye frihet har egentlig kongefamilien?

Ganske stor, så lenge de stiller opp på obligatoriske statsrepesentasjonene som Statsråd, åpning av Stortinget og en del andre offisielle oppgaver.

Kan dronningen stikke en tur på Narvesen og kjøpe ei pølse i brød og cola?
I prinsippet ja.

Kan kongen og Ari stikke på bar, og drikke seg sanseløst drita?
I prinsippet ja. Men det er nok smartere å bestille drikkevarene hjem og heller drikke seg dritings der.

Går kongeparet i det hele tatt ut av slottet alene, i hverdagsklær?
I prinsippet ja. Dronningen og Mette Marit har flere ganger blitt observert i utenlandske byer (bl.a Roma) og har der oppført seg som vanlige turister (inkognito). Dagens konge har bl.a fisket etter laks og driver med seiling. Den forrige kongen Olav drev også med seiling og gikk som kjent ofte i Nordmarka på ski, kledd i knickers, anorakk og lue. I forbindelse med den såkalte oljekrisa i 1973 lot han bilen stå og tok t-banen til skituren i marka. Der betalte han billett som alle andre.

438468.jpeg

Selv møtte jeg gamlekongen Olav en varm sommerettermiddag på en av stiene ute på Bygdøy der han gikk og pratet sammen med en annen kar (antagelig en adjutant). Jeg gjenkjente ham ikke umiddelbart, men han hilste på meg "god dag" så jeg hilste tilbake med samme ordlyd. Først etter at jeg hadde passert kom jeg på hvem den eldre herren som hilste på meg egentlig var. Kongen var kledd i en lett grå sommerdress og bar jakken på armen, jeg gikk i t-skjorte og shorts og bar på en pose med badetøy.

Er det i så fall vakter med dem over alt?
Mange steder er det nok det, men jeg er temmelig sikker på at vaktene ofte holder seg i bakgrunnen og gir de kongelige masse spillerom på steder der de kongelige ikke blir så lett gjenkjent.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for grundig svar :)

På gamle PCer, hvorfor er alltid av/på-knappen vanskelig tilgjengelig på baksiden?

Det er jo en helt meningsløst komplisert plassering.

For eksempel kan jeg nevne min Commodore Amiga 2000

Alle nyere maskiner jeg har sett har av/på-knapp få framsiden.

Enten det er en sånn microbryter som gir en puls til hovedkortet, eller en 220V-bryter som fysisk kutter strømmen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja jeg vet at den mekaniske av/på-bryteren er på selve strømforsyningen.

Men det er jo en idiotisk plassering, når man ennå ikke hadde funnet opp microbryteren som kommuniserer med hovedkortet.

Noen nyere, men fremdeles gamle, maskiner jeg har eid hadde en 220V-ledning og bryter skrudd fast i fronten. Så du kuttet strømmen til PSUen uten å bøye deg over maskinen.

Andre maskiner hadde bryteren på innsiden av kabinettet, og en 30CM plast-stang som du trykker på, som igjen trykker på bryteren.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet at den mekaniske av/på-bryteren er på selve strømforsyningen.

Men det er jo en idiotisk plassering, når man ennå ikke hadde funnet opp microbryteren som kommuniserer med hovedkortet.

Noen nyere, men fremdeles gamle, maskiner jeg har eid hadde en 220V-ledning og bryter skrudd fast i fronten. Så du kuttet strømmen til PSUen uten å bøye deg over maskinen.

Andre maskiner hadde bryteren på innsiden av kabinettet, og en 30CM plast-stang som du trykker på, som igjen trykker på bryteren.

jeg antar at det kommer av at det var den mest praktiske måten å gjøre det på.

Av en grunn ( som også jeg lurere på) så ville man ikke ha denne ledningen fra PSU-en til en "løs" bryter plassert på kabinettet .

jeg regner med at det det var på grunn av sikkerheten eller at ledningen let kom i veien for andre enheter

Till tross for stort kabinett så kunne det være trengt inne i det

Problemet med denne stangen var at den kunne lett gå i stykker

Noen ganger satte mekanismen seg fast.det er nok derfor det ikke ble så alt for populært

Det er dog lit pussig at none PDU-er forsatt har denne hovedbryteren ( noe som jeg foretrekker ) men andre ikke har noen bryter i Det hele tatt . Disse kan man egentlig ikke slå helt av

Lenke til kommentar

Forskjellen på plassering av strømbryteren kan tilskrives om produktet er designet av ingeniører eller av produktdesignere med ergonomisk kompetanse. Rent teknisk er det beste å ha strømbryteren plassert på eller rett ved strømforsyningen, som ofte ligger bak på maskinen der strømkabelen kommer inn. Dette gir kortere ledninger og/eller færre deler som kan gå i stykker. Ergonomisk er det bedre å ha all betjening i fronten, både strømbryter og f.eks USB-porter bør være lett tilgjengelige uten vesentlige gymnastiske øvelser.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å lage antenne til den der. Det fins ingen analoge sendinger lengre.

Man kan koble den til dekoder med en rf-modulator dersom man er i det nostalgiske hjørnet.

En slik antenneovergang eksiterer sikkert, men de fører dem nok ikke på elkjøp :p Uansett er det enkelt å mekke noe som fungerer av ting som slenger rundt omkring.

Endret av helsekost
Lenke til kommentar

En videospiller kan modulere signalet fra f.eks. en kabel-TV-boks til coax.

Du trenger da noe som tar inn coax og leverer et utgangssignal som passer en slik flatkabel.

Den flatkabelen er helt utdatert nå, men de var populære før.

Jeg vet ikke hva forskjellen er på coax-signalet og flatkabel-signalet. Men jeg har sett omformere som gikk motsatt vei, altså fra flatkabel til coax for TVer som har coax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...