del_diablo Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hva er forresten meningen med det gule lyset på trafikklys? Det er alltid på mellom skifter av lys, men har det i heletatt noen rolle? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hva er forresten meningen med det gule lyset på trafikklys? Det er alltid på mellom skifter av lys, men har det i heletatt noen rolle? For å vise at det snart blir rødt, og for å vise at det blir snart grønt. Om det er gult, skal man om mulig stoppe, men er man i fart kan man kjøre, før det blir rødt. Om det hadde gått direkte fra grønt til rødt ville man ikke hatt tid til å reagert om det ble rødt rett før man var ute i veien, og dermed kjørt på rødt. Motsatt med grønt, når det er gult er det på tide å evt. sette bilen i gir og gjøre seg klar til å kjøre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Ja, det gir beskjed om at nå er det på tide å forberede seg på å kjøre videre hvis man står i ro, og hvis man kommer inn mot et lyskryss med gult lys skal man stoppe hvis mulig (taxier gir faen). Flyten ville vært mye dårligere uten en mellomting mellom rødt og grønt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Rødt lys: Den kjørende skal stoppe – og vente på grønt lys. Rødt og gult lys: Lyset vil straks skifte til grønt. Grønt lys: Den kjørende kan fortsette over krysset. Gult lys: Lyset vil straks skifte til rødt. Den kjørende skal stoppe, men hvis kjøretøyet er så nært krysset at stans ikke kan skje uten fare, kan han likevel kjøre gjennom krysset. http://no.wikipedia....wiki/Trafikklys Det har vært forsøk med lys der lyssegmentene viser antall sekunder til det skifter og det har så vidt jeg vet vært suksess. Folk tar det roligere og er bedre forberedt når det skifter. Jeg ser for meg at det skal erstatte det gule lyset på sikt. Her er en brasiliansk variant. Her er noen prototyper i utvikling. Her er ennå en variant. Endret 16. april 2012 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Mtp på busser og andre store kjøretøy ville livet uten gult lys vært livsfarlig. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hvorfor begynner lydnivået på forsterkeren min på minus? Bør ikke gå høyere enn -30dB før det blir veldig høyt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Tallet på forsterkeren er hvor mye du påvirker lyden. Ikke hvor høyt den spiller. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Hvorfor begynner lydnivået på forsterkeren min på minus? Bør ikke gå høyere enn -30dB før det blir veldig høyt. Du kan tenke sånn at 0dB er max lyd uten noe som helst demping. Altså 0dB foresterkning. Når du beveger deg på minussiden demper du altså lyden nedover fra 0, som er max volum. Går du oppover i +, forsterker du lyden over max volum (og vrenger fort) Endret 16. april 2012 av Bytex 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Tallet på forsterkeren er hvor mye du påvirker lyden. Ikke hvor høyt den spiller. Det er jo ikke helt riktig det heller, en forsterker som er stillt inn på -50 dB vil jo forsterke opp signalet den får inn ganske mye. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Angående lyskryss så vil det nok å fungere om man bytter ut gult lys med blinkende lys i de andre fargene ( rett før de skifter) . Det fungerer jo for de gående , så hvorfor ikke det samme for kjøretøyene ? Hvorfor bruker man blinkende gult lys nå lyskrysset er satt ut av drift ? man må jo forholde seg til skiltene enten det blinker eller er mørklagt likevel Lenke til kommentar
Bthegreat Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei, er det noen som har noen formening om hvorfor ledlampeindikatoren på bilalarmer i noen grad har gått/går over fra rød til blå? Jeg har spesielt sett dette på VW, men inbiller meg at jeg også har sett andre merker med dette. Såvidt meg bekjent er det blå lyset et nytt fenomen? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei, er det noen som har noen formening om hvorfor ledlampeindikatoren på bilalarmer i noen grad har gått/går over fra rød til blå? Jeg har spesielt sett dette på VW, men inbiller meg at jeg også har sett andre merker med dette. Såvidt meg bekjent er det blå lyset et nytt fenomen? Sikker fordi alarmen har endret status.. spørsmålet er hva statusen er endret til. ( blå farge på lys dioder er jo vanlig nå) Til sammenligning så endres jo fargen på mange ladere seg fra rød til grønn når batteriene er ladet opp alternativet er jo at fra hel lysende rød til blinkede rød , eller blinkende grønn til hel lysende grønn . og så har man jo skjermer som skifter farge på lyset til og med tv dekoderen min lyste før rødt når den var av og grønt når den var på jeg tror nok at det grønne lyset er i mer eller mindre grad er erstattet av et blått Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Tidligere var det både vanskelig og dyrt å lage LEDer i andre farger en rødt, gult eller grønt. For bare et par tiår siden var blått og hvitt LED-lys nesten utenkelig. Dessuten var lysintensiteten elendig. Men økt etterspørsel og nye mer effektive fremstillingsmetoder har ført til at prisen på blå og hvite LEDer nå har kommet ned på et akseptabelt prisnivå. Lysintensiteten har blitt kraftig forbedret. Dermed tas de i bruk i stadig større grad av ingeniører og designere. Jeg tipper valget av en blå funksjonslampe for bilalarmen ikke har noen annen betydning enn at designerne syntes det så coolt ut. VW har jo dessuten tatt i bruk blått som en symbolfarge for deres miljøteknologi, de mest drivstoffgjerrige dieselmotorene fra VW kalles "bluemotion". 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Nå som blå LED-lamper er så "kult", blir de brukt altfor mye over alt. Irriterende med elektronikk som har blått statuslys som lyser opp hele rommet. EDIT: Jeg har en TV fra LG og DVD-spiller som har blått lys. Begge lurer øynene mine mot seg, og vekk fra skjermen. DVD-spilleren, fra Europoris, har ikke bare en liten, rund lampe. Hele DVD-luka lyser! Dessuten hakker bildet. Kjøp ikke elektronikk på Europris! Endret 16. april 2012 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Deilig det, jeg hadde en billig Blu-ray spiller der hele panelet var knallblått LED-lys, det lyste så sterkt at det distraherte meg fra filmen jeg så hele tiden. Og ikke minst, power-lyset var så sterkt at det lyste opp hele taket på natta. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Som Dell laderen min, men en blå ring rundt pluggen. Må dra ut laderen om natten når eg er på jobb. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Det er en forbanna uting, ja. Det dyre 7.1 headsettet jeg kjøpte har en volumboks på kabelen med to knallblå LED-lys (+ og -). Lyset er så distraherende at jeg må stappe ledninga under genseren. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Svart teip fikser slikt 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Vær forsiktig med å dekke irriterende apparater under en genser før du legger deg. Apparatet avgir varme. Legges det under klær, kan det overopphetes. Dette kan redusere apparatets levetid, og i verste fall starte brann. Dekk lysdioden med en teip, eller liknende. IKKE legg genseren over apparatet. EDIT: Og jeg tror noen smart-TVer lar deg deaktivere dioden fra menysystemet. :-) Endret 16. april 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hva heter denne type tilkobling på gamle tver ? finns det måter og koble til nyere utstyr med konvertere ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå