Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke nerver. Nervesenteret er jo avkuttet fra resten av kroppen.

Man trenger men vel ikke ett nervesenter for at nervene skal fyre? Og i tillegg er jo deler av sentralnervesystemet intakt (ryggraden)

AtW

Takk, Det var sentralnervesystemet jeg mente. Og dette ligger jo i hjernen.

Jeg tviler sterkt på at det lille som formodentligvis er igjen av dette sentralnervesystemet, som du da sier, har den type "kompetanse" til å manøvrere balansen som kreves til å opprettholde et slikt renn i opptil flere hundre meter som denne høna da demonstrerer etter å ha fått hodet kuttet av.

Er det slik å forstå at dette da er disse remnantene av nervesystemet som ligger igjen i ryggraden, er det som styrer høna, holder balansen oppe og samtidig avfyrer nervene som er involvert i lokomosjonen? Høres litt vilt ut spør du meg.

Kan det samme demonstreres i mennesker eller andre dyr, eller er dette utelukkende en evne hønen har?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det 2 røde menn og bare en grønn man på trafikklysene som er ved fotoverganger?

Er det to røde? Prøvde å søke, finner bare bilder av en rød mann og en grønn.

lyskryss_911949i.jpg

Gjetter på fargeblindhet, dog kun synsing.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvorfor er det 2 røde menn og bare en grønn man på trafikklysene som er ved fotoverganger?

Er det to røde? Prøvde å søke, finner bare bilder av en rød mann og en grønn.

Har sett det på en del nyere lyskryss i byområder. Kan også sees på bildet under:

post-51689-0-50316700-1334522057_thumb.jpg

Fant svaret på SOL Guru:

Fordi at produsenten av trafikklys har en standardisert produksjon slik at dette lyset enkelt kan omarrrangeres til et trafikklys for annen trafikk. Derfor er det tre lyspunkter. Det er imidlertid feil å varsle gult lys til fotgjengerne - derfor ble valget - to grønne eller to røde. Da blir svaret at det er viktigere å vise når man ikke kan gå enn når man kan - slik ble det 2 røde og en grønn

Hallgrei
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå jeg leser hva de skriver om trafikklysene der så virker argumentene noe tynne.

Da må man bare tro at det er "grønn man" når ingen av lysene lyser.

Problemet da er at hvis det er strømbrudd så vet man ikke.

( noen trafikklys blinker når det strømbrudd , men ikke alltid )

Lenke til kommentar

Takk, Det var sentralnervesystemet jeg mente. Og dette ligger jo i hjernen.

Sentralnervesystemet ligger ikke i hjernen, men består av hjernen og ryggmargen.

Jeg tviler sterkt på at det lille som formodentligvis er igjen av dette sentralnervesystemet, som du da sier, har den type "kompetanse" til å manøvrere balansen som kreves til å opprettholde et slikt renn i opptil flere hundre meter som denne høna da demonstrerer etter å ha fått hodet kuttet av.

Hvorfor tviler du på det? Det er jo nettopp det det beviser... Åpenbart ligger mye av de livsviktige funksjonene til høna i resten av CNS, eller mener du at hønehjernen komuniserer telepatisk til resten av kroppen etter hodet er kuttet av?

Er det slik å forstå at dette da er disse remnantene av nervesystemet som ligger igjen i ryggraden, er det som styrer høna, holder balansen oppe og samtidig avfyrer nervene som er involvert i lokomosjonen? Høres litt vilt ut spør du meg.

Ja, hva er alternativet?

Kan det samme demonstreres i mennesker eller andre dyr, eller er dette utelukkende en evne hønen har?

Dette vet jeg ikke nok om, men jeg går utifra at dette mer eller mindre også skjer med noen andre enkle nok dyr.

Generelt vil jeg si at folk overvurderer hvor viktig hjernen er i mange dyr, eller undervurderer resten av CNS. Husk det finnes mange dyr som ikke har hjerne i det hele tatt, men fortsatt viser relativt komplisert oppførsel. F.eks. en del mark og maneter.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
I Norge er det lov å bruke hodet. Hvis ingen biler er i nærheten kan du som fotgjenger krysse. Hvis trafikklyset ikke gir grønt samme hvor lenge bilisten har ventet, får han se seg nøye omkring, og stoppe for fotgjengere som vil krysse de hvite stripene, før han kjører.

Eller enklere fortalt: Det er lov å gå på rødt i Norge. Enn så lenge. Men man har ikke "forgangsrett" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...