Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forskjell i puls på oss mennesker når vi puster ut og inn?

Med mindre du holder pusten så lenge at hjertet enten stopper eller pumper hardere for å spre mer oksygen så vil jeg mene at svaret er nei.

Selv merker jeg lett forskjell på puls ved inn- og utpust. Spesielt ved skyting legger man merke til at umiddelbart etter innpust banker hjertet fortere, og motsatt ved utpust.

Det kommer vel mye ann på hastigheten på pustingen. Puster du fort vil hjerte jobbe fortere enn om du puster veldig sakte og rolig.

Jeg mener at det kan virke fornuftig. Hvis vi har høyere puls ved innpust vil mer blod strømme gjennom lungene for høyere opptak av oksygen...???!

Lenke til kommentar

Om eg ikkje hugser fullstendig feil i frå det vi lærte i physiology, so vil hjertefrekvensen din auke under innpust, og synke under utpust.

Om eg ikkje hugser heilt feil er det noko ala dette:

I det du puster inn, vil musklane i brystkassa (external intercostal) samt diaphragma trekke seg sammen. Dette vil føre til eit auka volum i brystkassa, som vil føre til eit endå større negativt trykk i brystkassa (intrathoracic pressure, som kan gå ned til 7.5 cm of water om eg ikkje hugse feil).

Det negative trykket strekker lungen ut over ved at trykket drar i visceral plaura, og på den måten utvider lungen.

Blod vil og strømme mot brystkassa pga trykkfallet, og det vil strømme endå meir sidan lunga utvide seg. den fullstendig utvida lunga har stor kapasitet for blod, og vil dermed lage eit midlertidleg "basseng" av blod der. Dette vil føre til at mindre blood går til venstre ventrikkel, og trykket i aorta synker. Dette vil baroreceptorane i Aorta merke. Dei sender signal tilbake om at hjertefrekvensen må aukast, for å opprettholde cardiac output.

Når du puster ut skjer det omvendte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste nettopp en jobbannonse der arbeidsgiveren spesifikt søkte etter en kvinne til å hjelpe en funksjonshemmet dame. Det jeg lurer på er, kan en funksjonshemmet mann også ha kvinne som absolutt krav til en hjelper? Hva med "kun kvinner under 25 år"?

Lenke til kommentar

Lov om likestilling mellom kjønnene- statens anvendelse

Stillingsutlysning

Etter § 4 er det forbudt å lyse ut en stilling for ett bestemt kjønn dersom det ikke finnes en åpenbar grunn for det. Hovedregelen er at alle stillinger skal være åpne for både kvinner og menn. Kjønnsnøytrale annonser vil virke som en oppfordring til begge kjønn om å søke stillinger uten tanke på tradisjonelle roller.

Selv om arbeidet skulle være svært fysisk krevende, vil aldri dette være en åpenbar grunn til å lyse stillingen ledig for bare menn. Imidlertid vil hensynet til bluferdighet kunne utgjøre en åpenbar grunn til for eksempel å utlyse en stilling som personlig assistent for det ene kjønn.

Utlysningen må heller ikke på en indirekte måte gi inntrykk av at arbeidsgiveren henvender seg til eller foretrekker det ene kjønn. En bør derfor unngå kjønnsbestemte yrkesbetegnelser i stillingsannonser, eller eventuelt gjøre det klart i utlysningen at både kvinner og menn kan søke stillingen. Se § 3 a om positiv særbehandling for unntak fra denne hovedregelen.

Så om det er openbare grunnar for å annonsere ei stilling til det motsatte kjønn, er det lov. Aldersdiskriminering er forbudt (aml. § 13-1), med unntak av:

Am. § 13-3

(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål, ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller yrke, anses ikke som diskriminering etter loven her.

(2) Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles er ikke i strid med forbudet mot indirekte diskriminering, diskriminering på grunn av alder eller diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.

(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om rekkevidden av unntaket fra forbudet mot aldersdiskriminering i andre ledd.

Lenke til kommentar

Kva med om ein feks skal vaskes av denne personen. Og synes det er ubehageleg å bli vasket av ein mann, når ein er mann sjølv? Eller er ikkje den grunnen god nok? :p

Tror ikke du kan si at du vill ha en dame under 25 år, det som er kjipt er om du får ei 80 åring....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening er at rompetørk ikke er seksuelle handlinger, og selv om jeg er heterofil er kjønn likegyldig når det bare er snakk om vask.

hehe, for meg er det bare mindre ubehagelig vis det er en kvinne, det har jeg merket på meg selv når jeg har vært så (u)heldig åovernattet på sykehus.

Jeg føler jeg får små frysninger gjennom hele kroppen, hvis en 53 år gammel hjelpepleier med skrukkete fingre etter en lang karriere med rumpevasking, skal skrubbe min rectum.

Uansett kjønn? :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så snedig, men hva lukter "weed" av? Har i lengre tid kjent en litt sur-aktig lukt komme fra naboen. Jeg kommer fra et røykende hjem så jeg vet at det ikke er vanlig tobakk. Jeg har alltid hørt at hasj/marijuana/weed skal ha en litt søtlig lukt, men denne er mer sur enn noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...