Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Første spørsmål: Hvilken kommune skal jeg skatte til når jeg bor majoriteten av tiden i en kommune, men min primære arbeidsgiver er i en annen kommune? For mer info så studerer jeg i Bergen og har fått meg en deltidsjobb her, men tjener ikke mer enn ca 1/3 av det jeg gjør på jobben "hjemme" i Oslo om sommeren og andre ferier.

Man skatter til den kommunen man i følge folkeregisteret er bosatt i. Mange studenter melder ikke flytting til studiestedet til folkeregisteret, men melder bare om adresseendring til Posten, disse skatter derfor til hjemkommunen der de er i fra. Men har du meldt flytting til Bergen til folkeregisteret, så skatter du i Bergen.

Jeg har ikke meldt flytting enda, delvis pga at jeg hittill kun har jobbet i Oslo, og delvis pga at leiligheten jeg bor i kun er et midlertidig bosted. Spørsmålet blir vel om jeg bør melde adresseendring i folkeregisteret pga. skatt moralskt sett. Har uansett tenkt til å gjøre det etterhvert pga. valg, men rakk det ikke før kommunevalget sist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste studentene melder faktisk ikke flytting før de er ferdige med studiene og får en fast jobb et eller annet sted. Men de skatter likevel delvis til studiekommunen/fylket enten de vil eller ikke, bl.a via moms på varer de kjøper, indirekte skatter for leien de betaler til huseier (betales av huseier) osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever døve personer kvalme, hallusinasjoner og dårlig balanse i dette stille rommet?

Tvilsomt.

For en som ikke kan høre lyder er jo ett rom uten lyder akkurat som ett vanlig rom...

Men da må det vel være noe annet en mangelen på lyd som gjør dette mot folk, ellers ville vel døve hatt det slik konstant. Eller ville en person vendt seg til det om han bare tvinga seg til å være der lenge nok? Opplever folk som brått blir døve i voksen alder slike symptomer i starten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men da må det vel være noe annet en mangelen på lyd som gjør dette mot folk, ellers ville vel døve hatt det slik konstant. Eller ville en person vendt seg til det om han bare tvinga seg til å være der lenge nok? Opplever folk som brått blir døve i voksen alder slike symptomer i starten?

Det er veldig lite sannsynlig at en person konstant vil være kvalm på grunn av at vedkommende konstant er døv. Sensorisk adaptasjon tror jeg gjør at stimuli blir tilvent etter relativt kort tid, slik som mørkesyn og følelsen av at man har på seg klær.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke rommet 100% stille, ingen lyder kommer inn og lyder inne blir dempet når de treffer veggen.

Man hører egen pust, hjertet, alle bevegelser man gjør osv.

Regner med at det er det som gjør at folk opplever kvalme og slik.

Man kan jo fint ha på hørselsvern der det allerede er relativt rolig uten at det har noe konsekvens.

• Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor blir speilbilde i en skje opp ned?

skjespeilbilde.png

Her ser du at en lysstråle fra toppen av hodet går inn i skjeen og reflekteres på en slik måte at den krysser den andre, grønne, lysstrålen. Dermed ser speilbildet omvendt ut.

Merk at du vil se deg selv riktig vei hvis du kommer inn i område 1, altså før de to lysstrålene har krysset hverandre på veien tilbake til øyet ditt.

Endret av Dohvakiin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er det slik at så lenge det er sannsynlighet for at noe skjer, så vil det skje gitt at antall "forsøk" strekker seg mot uendelig.

Men hva om sannsynligheten for noe blir mindre og mindre jo lengre man venter?

Eksempel: Hvis jeg får 10 kr hver dag, men må i tillegg betale et tilfeldig beløp mellom 0kr og 11kr hver dag. Ettersom sannsynligheten for å tape penger på en dag er kun 1/11 sjanse, så vil jeg ikke tape penger 10 av 11 dager i snitt i følge sannsynligheten.

Etter mange dager så vil jeg sannsynligvis ha tjent mye penger, la oss si 100.000 kr. Da er sannsynligheten for å gå konkurs veldig liten ettersom sannsynligheten tilsier at jeg vil kun miste penger 1 ut av 11 dager. Så jo mer penger jeg har, jo flere dager på rad med 1/11 sannsynlighet er betinget for at jeg skal kunne gå konkurs

Kan jeg noensinne gå konkurs da, siden det er alltid en sannsynlighet, og gitt at dette fortsetter i det uendelige?

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste studentene melder faktisk ikke flytting før de er ferdige med studiene og får en fast jobb et eller annet sted. Men de skatter likevel delvis til studiekommunen/fylket enten de vil eller ikke, bl.a via moms på varer de kjøper, indirekte skatter for leien de betaler til huseier (betales av huseier) osv.

... Noe som i det vesentligste er statsskatt, ikke kommuneskatt.

Første spørsmål: Hvilken kommune skal jeg skatte til når jeg bor majoriteten av tiden i en kommune, men min primære arbeidsgiver er i en annen kommune? For mer info så studerer jeg i Bergen og har fått meg en deltidsjobb her, men tjener ikke mer enn ca 1/3 av det jeg gjør på jobben "hjemme" i Oslo om sommeren og andre ferier.

Man skatter til den kommunen man i følge folkeregisteret er bosatt i. Mange studenter melder ikke flytting til studiestedet til folkeregisteret, men melder bare om adresseendring til Posten, disse skatter derfor til hjemkommunen der de er i fra. Men har du meldt flytting til Bergen til folkeregisteret, så skatter du i Bergen.

Jeg har ikke meldt flytting enda, delvis pga at jeg hittill kun har jobbet i Oslo, og delvis pga at leiligheten jeg bor i kun er et midlertidig bosted. Spørsmålet blir vel om jeg bør melde adresseendring i folkeregisteret pga. skatt moralskt sett. Har uansett tenkt til å gjøre det etterhvert pga. valg, men rakk det ikke før kommunevalget sist.

Skattemessig bosted er ikke alltid folkeregistrert adresse (men for enkelhets skyld kan folkeregistrert adresse praktisk talt alltid være skattemessig bosted). Du skal regnes for å ha skattemessig bosted der du har ditt permanente hjem, jfr. skatteloven § 3-1 femte ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man står igjen med 1 000 000 og en annen, lavere sum på Deal or no deal, bør man bytte kofferter?

På starten hadde man 1/26 sjanse for å velge 1 000 000, men om man velger på nytt nå, så har man 1/2 sjanse for å velge 1 000 000. Samtidig så er det jo slik at man i starten hadde 1/26 sjanse for å velge den lave summen, og om man velger på nytt nå så har man jo 1/2 sjanse for å velge den nå også. Hvorfor skal man da egentlig bytte, eller er det noe galt i logikken min her?

Jeg tror jeg har brukt mangfoldige timer på å forsøke å forstå denne da jeg hadde sannsynlighetsregning i 2/3MX, og Statistikk på ingeniørfag, men plutselig begynte jeg å lure igjen. Sannsynlighetsregning har jeg alltid hatt litt vansker med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man står igjen med 1 000 000 og en annen, lavere sum på Deal or no deal, bør man bytte kofferter?

På starten hadde man 1/26 sjanse for å velge 1 000 000, men om man velger på nytt nå, så har man 1/2 sjanse for å velge 1 000 000. Samtidig så er det jo slik at man i starten hadde 1/26 sjanse for å velge den lave summen, og om man velger på nytt nå så har man jo 1/2 sjanse for å velge den nå også. Hvorfor skal man da egentlig bytte, eller er det noe galt i logikken min her?

Jeg tror jeg har brukt mangfoldige timer på å forsøke å forstå denne da jeg hadde sannsynlighetsregning i 2/3MX, og Statistikk på ingeniørfag, men plutselig begynte jeg å lure igjen. Sannsynlighetsregning har jeg alltid hatt litt vansker med.

Er dette til hjelp?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

Edit: så lenge ingen vet hvor pengene befinner seg, har bytte ingenting å si.

Endret av Kaptein_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette til hjelp?

http://en.m.wikipedi...ty_Hall_problem

Det blir da ikke samme problematikk, i Lets make a deal velger verten bort en luke f.eks bilen ikke er i, dermed øker sansynligheten for at den den gjenværende luken du ikke har valgt betraktelig.

I deal or no deal er det like stor sjanse for at pengene begge koffertene da ingen har påvirket sansynligheten. Om verten hadde fjernet f.eks den kofferten verdt minst når det var igjen f.eks 3 kofferter og spurt om du ville byttet ville det blitt samme problematikk.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir personer som Steven Hawking knyttet til maskin stemmen sin på samme måte som vi blir knyttet til stemmen vår. Det fintes mye mer naturlige maskin stemmer en det han har. Er grunnen til at han ikke bytter at han har blitt såpass knyttet til den at det vil være like rart for han å bytte som det ville vært for oss og plutselig få en tydelig forskjellig stemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...