Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

24:00 er 00:00. hvis man ville så kunne man ha gått rett fra 24:00 til 00:01 når minuttet skiftet

Det er bare et spørsmål om hvordan man definerer det : skal man vise det som 24:00 eller 00:00 . tiden blir det samme

eneste grunn til at man viser det som 00:00 i stedet for 24:00 kommer av hvordan den digitale timeren er byd opp

Lenke til kommentar

24:00 er vel bare ett sted på en tidslinje, umiddelbart etter 24:00 er det 00:00.

Snakker da ikke om ett sekund eller nanosekund, men 0 sekunder, om 24:00 varte over 0 sekunder ville døgnet hatt mer enn 24 timer.

24:00 eksisterer vel egentlig kun på papiret

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm er det egentlig du mener de bruker på dette?

AtW

Når det er lite batteri bør jo telefonen heller prøve å spare så mye strøm som mulig. Min f.eks. skrur på skjermen og viser et bilde av et snart tomt batteri, også blinker det et oransje ledlys med et sekunds mellomrom helt til du putter i laderen. At det er lite batteri er lett å skjønne. Man trenger ikke en konstant påminnelse, som i tillegg bruker strøm.

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm er det egentlig du mener de bruker på dette?

AtW

Når det er lite batteri bør jo telefonen heller prøve å spare så mye strøm som mulig. Min f.eks. skrur på skjermen og viser et bilde av et snart tomt batteri, også blinker det et oransje ledlys med et sekunds mellomrom helt til du putter i laderen. At det er lite batteri er lett å skjønne. Man trenger ikke en konstant påminnelse, som i tillegg bruker strøm.

Mine telefoner har ikke "konstant" påmindt med på det ihvertfall, det kan stort sett slås av, og jeg er skeptisk til at dette er "så mye", jeg tipper det har minimal innvirkning på batterilevetiden.

AtW

Lenke til kommentar

Kan man teleportere? Altså man tar en kopi av atomene til en mobil f.eks og bygger de opp igjen på den andre siden? Isåfall hva skjer mens man venter på gjenoppbygningen? Skjønner at dette blir litt vanskelig med dyr og mennesker da vi lever...

Og et til.

Svarte hull, hvordan kan de ha "evig" plass? ser for meg en søplesekk men skjønner ikke hvordan det kan ha plass til alt, er det ikke slikt at atomer ikke blir borte men bytter bare form? form til hva da? Større hull?

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Foreløpig er gjenskaping av objekter på atomnivå begrenset til noen få titalls eller hundretalls atomer, men kun bestemte "kompatible" atomer i ett tynt lag. Så det er svært begrenset hva man kan klare å gjenskape. Den andre delen av utfordringen er å klare å lese av atomene i et objekt. Det er også rimelig begrenset, til hundretalls eller tusentalls atomer, men da kun "kompatible" atomer i et flatt lag.

Så nei, det er ikke mulig å teleportere telefoner eller dyr med dagens teknologi.

Sorte hull vokser når det sluker objekter. Dvs. vi vet ikke hvor hardt materialet komprimeres inni det sorte hullet, vi kan bare beregne diameteren til selve hullet, ikke størrelsen på det som befinner seg inni der. Antagelig klemmes atomene så hardt sammen at de ikke kan kalles atomer lengre. Mulig det bare blir en "grøt" av ekstremt tettliggende kvanter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke 24:00. Det går fra 23:59:59 til 00:00:00

Men hvorfor har jeg da muligheten til å velge 24:00 i lista?

00:00 er første time i en ny dag, men noen ganger har man bruk for å kunne velge siste time i en dag. Denne timen blir da 24:00. Så 00:00-24:00 på en bestemt dag betyr hele denne dagen. Ellers måtte de hatt 00:00 to ganger i samme liste.

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke si at 00:00 er første time samtidig som du sier at 24:00 er siste time. 00:00 er starten på første time og 24:00 er avslutningen av siste time, da har det gått 24 timer. At døgnet er 24 t betyr og at det varer fra 00:00 til 24:00 betyr ikke at 00:00 er første time. Problemet er at du forveksler tidspunkt med periode. Når man skriver timeplaner f eks pleier man å starte med starttidspunkt, og ved svært varierende timeplaner legge til - avslutningstidspunkt for perioden gjerne med 4 sifre slik (fyllte minutt): 08:30 - 10:00, dette tilsvarer da f eks 2 x 45 min uten pause.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet å hørt på Carl Sagan's lydbok "the pale blue dot". Veldig ofte kommer det en annen stemme enn Carl Sagan sin som snakker lenge, uten at det har blitt introdusert noen ny person.

Jeg liker å tro at det er Carl Sagan som er begge stemmene, men selve snakkemåten og tonen i stemmen er helt annerledes. Jeg finner ingen informasjon om at det var 2 stk som samarbeidet om opptaket?

Det høres veldig tydelig i denne videoen, hvor det byttes stemme etter 23 sekunder:

http://www.youtube.com/watch?v=18LY5Ei1T8M

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...