stich_it Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Hvorfor stod mange i bygg- og anleggbransjen uten jobb etter/under finanskrisen? Hvorfor påvirket boligkrisen i USA, byggebransjen i Norge? Fordi når det er lite å gjøre blir folk sagt opp eller permitert, det er også slik at mange som har startet sitt eget lille byggfirma ikke klarer nedgangstiden og dermed går konkurs og står uten jobb. USA påvirket Norge via den globale økonomien. boligkrisen var endel av noe større som har påvirket verdensøkonomien. det forplanter seg foreksempel via at den gjennomsnittlige amerkaner får mindre penger kjøper mindre ting. disse tingene får råvarer fra Norge, tingene blir ikke produsert så råvarne trengs ikke. den norske bedriften får ikke solgt produktet og trenger dermed ikke like høy produksjon og folk blir permitert eller sagt opp. da har ikke folk i Norge like mye penger så de kjøper ikke like mye ting og bygger ikke like mye hus.... så da har ikke bygbransen vår jobb. det var veldig forenklet men mener at det en rimelig riktig og forenklet gjenngivelse av hendelsesforløpet. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 jeg lurer på om alle kjenner til alle årsakene til at mange står uten jobb ? Nei, alle vet ikke alle årsaker. De som vet flest årsaker er de som jobber med/forsker på det emnet vil jeg tro. Han leter helt sikkert bare etter årsakene til arbeidsledighet. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Oppfølgingsspørsmål : hvorfor ikke ? ( jeg ønsker å vite om alle vet hvorfor folk ikke får jobb) Så du sier at du lurer på om alle vet hvorfor det er noen som er uten jobb? hvis du mener bokstaveligtalt alle, så nei, alle vet ikke hvorfor det er noen som ikke får jobb. jeg lurer på om alle kjenner til alle årsakene til at mange står uten jobb ? Man hører jo om at enkelt beskylder folk for å være late , men ofte stemmer ikke det. Mange tror at folk er uten jobb fordi de er lata mens i virkeligheten er det fordi de er for syke til jobbe andre ganger går det lit på rasisme og tryne faktoren Norge har den laveste arbeidsledigheten i hele europa (Februar 2012). Sett bort i fra lilleputtstater som Monaco og Liechtenstein. Så det blir litt feil å snakke om årsakene til at "så mange står uten jobb". Målet burde være å komme enda lavere, så vi burde heller diskutere hva som får de få som ikke jobber, til å gjøre nettopp dette. Endret 3. april 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Han leter helt sikkert bare etter årsakene til arbeidsledighet. Jeg har sluttet å tolke elgen, prøver bare å svare på akkurat det han skriver. 5 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 jeg lurer på om alle kjenner til alle årsakene til at mange står uten jobb ? Nei, alle vet ikke alle årsaker. De som vet flest årsaker er de som jobber med/forsker på det emnet vil jeg tro. Han leter helt sikkert bare etter årsakene til arbeidsledighet. ja, jeg leter etter elle mulige årsaker , både direkte og indirekte til arbeidsledighet Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Målet burde være å komme enda lavere, så vi burde heller diskutere hva som får de få som ikke jobber, til å gjøre nettopp dette. Veldig lav arbeidsledighet er inflasjonsfremkallende, og kan føre til enda større arbeidsledighet. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Vet at noen lurte på dette før, usikker på svaret og beklager for seint svar. Noen lurte på om de døve kunne høre i drømmene sine, svaret er naturligvis nei (kjenner en døv person) Men jeg er usikker på om før døve (slik som jeg) som har fått hørsel kan høre i drømmene nå. Jeg vill anta det men jeg husker ikke om jeg hører i drømmene da jeg klarer såpass godt å simulere lyder eller leve uten lyder (altså at det føles normalt) BBeklager for seint svar, gjetter at det er OT akk nå, report til admin om dere vill ha det borte Hvorfor kan ikke denne surre i evigheten? http://www.thinkgeek.com/geektoys/science/e810/ Endret 3. april 2012 av Stalthy Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jeg har perfekt syn, og har aldri hatt bruk for briller. En slektning har dårligere syn, og bruker briller. Jeg prøvde (bare for gøy) hvordan verden ser ut gjennom min slektnings briller. Resultatet var ganske uskarpt. Mitt spørsmål er som følger: Vil mitt syn med disse brillene tilsvare min slektnings syn når han ikke bruker dem? Altså, ser jeg like uskarpt med feil briller, som min slektning gjør uten brillene sine? Og er det egentlig skadelig for synet mitt å prøve andres briller en gang iblant? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 hva er tråd tagger som kommer opp som eget felt når man starter på en nye tråd ? hvordan fungere det ? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jeg har perfekt syn, og har aldri hatt bruk for briller. En slektning har dårligere syn, og bruker briller. Jeg prøvde (bare for gøy) hvordan verden ser ut gjennom min slektnings briller. Resultatet var ganske uskarpt. Mitt spørsmål er som følger: Vil mitt syn med disse brillene tilsvare min slektnings syn når han ikke bruker dem? Altså, ser jeg like uskarpt med feil briller, som min slektning gjør uten brillene sine? Og er det egentlig skadelig for synet mitt å prøve andres briller en gang iblant? viss du har perfekt syn og tar på deg briller som korrigerer nærsynthet så "blir" du langsynt. Iallefall slik jeg forstår det. Tror ikke det er skadelig ut over at du kan få hodepine av det. hva er tråd tagger som kommer opp som eget felt når man starter på en nye tråd ? hvordan fungere det ? Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om dataproblemer, hvilken mobil du bør velge, om samlivsproblemer eller andre irrelevante ting. Dette har vi andre tråder og kategorier til. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jeg har perfekt syn, og har aldri hatt bruk for briller. En slektning har dårligere syn, og bruker briller. Jeg prøvde (bare for gøy) hvordan verden ser ut gjennom min slektnings briller. Resultatet var ganske uskarpt. Mitt spørsmål er som følger: Vil mitt syn med disse brillene tilsvare min slektnings syn når han ikke bruker dem? Altså, ser jeg like uskarpt med feil briller, som min slektning gjør uten brillene sine? Og er det egentlig skadelig for synet mitt å prøve andres briller en gang iblant? Kan jeg aldri tro, da man ganske lett kompenserer for briller ved å fokusere annerledes, om ikke vedkommende har ekstremt dårlig syn. AtW Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Nei man kan ikke lett kompensere ved fokus på noe annet enn enkle lesebriller e.l. lavstyrke. Så fort det er skjeve hornhinner eller noe over 0.5(Skal jeg tippe utfra min egen start med bruk av briller) i koreksjon i bildet kan du glemme det. Noe jeg tørr påstå er en majoritet av de som bruker briller. Endret 5. april 2012 av Vizla Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Nei man kan ikke lett kompensere ved fokus på noe annet enn enkle lesebriller e.l. lavstyrke. Så fort det er skjeve hornhinner eller noe over 0.5(Skal jeg tippe utfra min egen start med bruk av briller) i koreksjon i bildet kan du glemme det. Noe jeg tørr påstå er en majoritet av de som bruker briller. Poenget er at jeg med perfekt syn kan kompensere selv for å ha på meg ganske sterke briller med å endre fokus, jeg har dermed antakelig vesentlig bedre syn med vedkommenes briller enn vedkommende har uten briller. Edit: testet nå men noen briller, kan kompensere for -5 og se klart og fint, men det er ganske tungt, og antakelig i grenseland. Vedkommende ser dårlig uten briller. AtW Endret 5. april 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Dere har sikkert sett bilder av ting som ser ut som allah skrevet på arabisk på forskjellige ting. Jeg har alltid lurt på om dette faktisk er ekte (allah skrevet på diverse ting) eller om det er ren bildemanipulasjon. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Edit: testet nå men noen briller, kan kompensere for -5 og se klart og fint, men det er ganske tungt, og antakelig i grenseland. Vedkommende ser dårlig uten briller. AtW Vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk for meg at det ble etterspurt hvordan det var over tid, ikke kun et lite øyeblikk slik som du her gjør. Dog, ser nå at antageligvis er det svaret det ble etterspurt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Dere har sikkert sett bilder av ting som ser ut som allah skrevet på arabisk på forskjellige ting. Jeg har alltid lurt på om dette faktisk er ekte (allah skrevet på diverse ting) eller om det er ren bildemanipulasjon. Like "ekte" som alle amerikanerne i bibelbeltet som finner Jesus-bilder på ristet brød og andre ting. Det er bare et fenomen, og bevis for at du kan se hva som helst i en kladd bare du sammenligner det med noe kjent. "Å se, den skyen ser ut som en kjempetiss!" "Hvilken sky?" 1 Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Vet at noen lurte på dette før, usikker på svaret og beklager for seint svar. Noen lurte på om de døve kunne høre i drømmene sine, svaret er naturligvis nei (kjenner en døv person) Men jeg er usikker på om før døve (slik som jeg) som har fått hørsel kan høre i drømmene nå. Jeg vill anta det men jeg husker ikke om jeg hører i drømmene da jeg klarer såpass godt å simulere lyder eller leve uten lyder (altså at det føles normalt) Beklager for seint svar, gjetter at det er OT akk nå, report til admin om dere vill ha det borte Hvorfor kan ikke denne surre i evigheten? http://www.thinkgeek...s/science/e810/ Vet ikke nøyaktig her og nå men vil gjette at det er er noe friksjon og at den mister energi om ganske sakte. Prøv lucid dreaming, når du har kontroll over en drøm, skru på musikk og se om det kommer lyd. Endret 10. april 2012 av klovnen kalle Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Vet ikke nøyaktig her og nå men vil gjette at det er er noe friksjon og at den mister energi om ganske sakte. Jeg sjekket beskrivelsen, og det står greit forklart der. Som du sier mister spinneren hele tiden energi til friksjon. Spinneren tilføres energi via et magnetfelt indusert av en elektromagnet. Denne elektromagneten bruker strøm, og siden dingsen er batteridrevet vil den stoppe å spinne når batteriet går tomt. Er det noen som har noen formening om hvor lenge man kan få en slik til å spinne hvis man plugger den til strømnettet og alltid har energi tilgjengelig? Vil den etter hvert miste stabilitet, eller bør den kunne spinne "for alltid"? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 hummm hvis det som blir beskrevet stemmer så kan den nok spinne veldig lenge på vanlig "vegg"strøm tilkoblet. men om den varer evig er jeg nå skeptisk til. hvis den holder seg borte fra midten lenge nok vil den miste nok moment til å begynne å "woble" og da vil jeg tro at å gi mer fart bare vil forsterke den "woblinga" som vil få den til å stoppe/falle til siden. men nå har ikke jeg høyere utdanning innen elektromagnetisme, jeg relaterer det til hvordan disse svevende snurrebassene fungerer. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Hvem bestemte at det er 00.00 og ikke 24.00 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå