Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de sagt til meg da, men mulig det er feil. De svigerfar har på badet ser NSB hvertfall ikke at er annerledes før man slår av. Lyset, spredning og fargen er bortimot som halogen lampene eg har. Men mulig de andre er mer effektive.

Lenke til kommentar
Problemet med LED er at det per i dag ikke er noen ordentlig sokkelstandard som er designet for det og å måtte bytte ut hele armaturen når man vil bytte pære er ofte en ugunstig løsning.

Hvorfor vil man skifte LED ofte? Generell bransjestandard har lagt seg på 50 000 timer levetid. Den lange levetida og tempoet i utvikling av LED gjør det fort uaktuelt å erstatte en LED med noe som tilsvarer den "eldgamle" LED-en som feilet.

Den desidert mest kostbare delen av en lampe med fastmontert LED er selve LEDen. Det koster lite ekstra å bytte resten av lampa.

Det eneste poenget jeg ser med en standard for utbytting er store lokaler, veistrekninger osv der man krever at alle lyskildene skal fungere samtidig og se likt ut. Det betyr full utbytting når noen få armaturer feiler. I sånne tilfeller bør man ikke standardisere sokkel, men lysintensitet, vinkel, fargesammensetning, diffusivitet og styringssystem. Disse finnes det allerede en del standarder på.

Sokkelstandarder hadde et stort poeng med billige lyskilder som glødetrådspærer, halogen og lysrør, men ikke med dyre kilder som LED. For å dra en av de forhatte bilanalogiene igjen. Det er en grunn til at biler ikke har standardiserte motorer så man enkelt kan kjøpe motor fra hvilken som helst produsent og erstatte den som fulgte med bilen. Analogien er ikke perfekt, men jeg tror poenget kommer frem likevel.

Jotun: GU10 LED er kraftig underlegent LED-armaturer med integrert LED og design for kjøling av LED. Blant annet finner du ingen som kan erstatte 35W og 50W halogen i styrke og effektiviteten (lumen/W) ligger rundt det halve, med mindre du vil ned til de aller svakeste variantene. Alle variantene har dårligere levetid enn tilsvarende i gode LED-armaturer.

Jeg er ikke enig i det hele tatt, armaturer eller lamper som koster rundt 1000 kr eller mer er ikke uvanlig i det hele tatt. Og dagens LED-pærer er i startgropa, de har tildels dårlig egenskaper med tanke på lysets temperatur, RGB-leds er svært uvanlig og de ter dyrt. Det er både gode muligheter for oppgradering, og jeg er ikke enig i at det er billig å bytte ut hele armaturen. (mange må også byttes av elektriker).

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det. Lørdag pleier å ha åpent noen timer på formiddagen. Så er det stengt igjen helt til tirsdag. Men onsdag er vanlig åpningstider, så du får hamstre da.

OK! Og jeg regner med det ikke er noen grunn til at ølsalget skal være stengt på den lørdagen?

Skal reise bort et sted på torsdagen, og vil helst drasse med meg minst mulig av ting vi trenger og kan få kjøpt der. :)

Lenke til kommentar

Kiwi vil ihvertfall være stengt på torsdag, fredag, søndag og mandag (tror jeg?)

Hva tjener PayPal på, siden de ikke har noen gebyrer?

Tar ikke PayPal en viss % av alle transaksjoner?

PayPal tjener penger på samme måte som Teller. De beregner "provisjon etter en prosentsats på inntektene til selgerne.

Kjøper vil ikke merke denne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Under ett kum-lokk i ett hus fra rundt 60-tallet fant jeg og faren min en tank med vann, tipper denne rommet ca 1000 liter.

Vannet virket ferskt og var klart, hva kan det ha vært til og hvor kommer vannet fra?

Så ett grovt rør som stakk opp av vannet og ett annet like grovt rør formet som en opp-ned J med enden godt over vannflaten.

Ut over det så var det bare vann der

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Var ikke noe oljefyring i huset, kun vedovn og strøm. Lurer også på hvorfor en evt. fyringstank skulle vært fylt opp med vann

Kan ha vært det før, vannfylt for å bevare tanken.

Tror det er vanlig å gjøre....

Men det forklarer ikke hvorfor vannet var så friskt ....

Lenke til kommentar

Ang. septiktank, hvorfor ha den med lokket inne i huset?

Hadde jo luktet kloakk inni huset hele tiden og veldig upraktisk mtp. tømming.

Huset er ikke drenert, så dreneringskum er det vel ikke da, eller?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...