Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Fordi det er ikke nødvendigvis så mange flere kristne, men det er ett større antall som er svært kristne og uttaler seg offentlig som kristen. De tilhører gjerne andre menigheter en statskirken og tydelige i sitt budskap.

Blir som att man hører den som roper høyt, ikke alle de som visker

Men det er min observasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS: Et ekstraspørsmål: hvordan kan værmeldingstjeneste melde f. eks. 0,1mm nedbør? Er ikke det helt latterlig presist? Spesielt når de ikke kan melde om det blir sol eller regn...

Det er beregnede verdier. Dersom de hadde rundet av til nærmeste hele mm per time ville det etter min mening blitt for grovt estimat. Da veldig mange timer med fare for litt regn ville blitt rundet ned til 0 mm. Selv om feilmarginen er større enn 0,1mm så er det kjekt å vite at det kan være lurt å ta med regnklær, hente inn klesvasken etc.

Lenke til kommentar
Visst man tenker vinterstid. Vil man egentlig spare så mye på å bytte til LED siden de avgir omtrent 0 varme? Tenkte litt på å gå all LED her for å spare inn litt på strømregninga.

For utelys kan man spare noen kroner på å gå for LED i norsk/kaldt klima. Innendørs velger man LED av estetiske grunner, ikke for strømsparing. (Det er ikke dermed sagt at andre lyskilder er dårlig estetikk, de har hver sine estetiske bruksområder)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Noen av de muslimske matreglene er bare sunn fornuft (ikke spis sjøldaua dyr), mens andre er mer rene tabuer (ikke spis tamme hester og esel). Det er ganske vanlig med slike tabuer, ikke bare i islam, men det er vanskelig å si hvordan de oppsto og umulig å si sikkert. Antropologen Mary Douglas kom frem til at tabuer gjerne oppstår rundt ting som er vanskelige å sette i bås (anomalier), og grisen er merkelig fordi den har klauver, men ikke tygger drøv.
Reglen finnes jo også innen beslektede religioner, som jødedom. Og på den tiden var det større sannsynlighet for sykdom fra grisekjøtt. Kan jo være så enkelt som det.

Mange steder i verden er det høy risiko for at svinekjøtt inneholder en type bendelorm som kan gi en høyst smertefull og grufull død. Skrekkeksempler og vandrehistorier kan ha gitt svinekjøttet et uopprettelig forferdelig dårlig rykte. I dag er nok kunnskapen om behandling av svinekjøtt langt høyere og fortsatt stigende i midtøsten, med tilhørende mindre risiko. Men det er ikke til å legge skjul på at et dårlig rykte kan henge igjen lenge.

Lenke til kommentar
jeg har lit vanskelig å forstå hvilke estetiske grunner du vektlegger LED pærene , for mage er ikke så finne å se på.

Ikke utskiftbare pærer, men armaturer som er bygget spesielt for og med LED. De utskiftbare er hverken særlig effektive eller økonomiske grunnet dårlig kjøling. Ok, det finnes noen toppmodeller som er svært bra, men listeprisen på de ligger på rundt 7-800 kr.

Med estetiske grunner mener jeg både tøffe armaturer, innbyggingsmuligheter og lyslister som man ikke har med andre lyskilder. I tillegg er det noen tekniske kvaliteter som ofte fremheves: instant-on, fjernstyring av fargetemperatur i noen av løsningene.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med simulere, men jeg er klar over at man kan styre fargesammensetningen og velge LED som har samme utstrålingsvinkel som vanlige pærer. De beste 60W-glødetrådpære-erstatterne har så og si samme lyssammensetning og utstrålingsvinkel som vanlige glødetrådpærer, men de er som nevnt veldig dyre og ikke blant de mest effektive. Med sånne listepriser som nevnt over kan det være verd å vurdere ny lampe, designet for LED, fremfor å gjenbruke den gamle lampa som er tilpasset glødetrådpærer.

Lenke til kommentar

Hmmmm , det var rart, eg skal bytte ut alle mine halogen spoter av typen gu 10 med led, uten å bytte sjølve sokkelen....

Så noen standarder er tilpasset led, eller motsatt om dy vil..

GU10 er ikke tilpasset LED, det er retrofit for å passe med soklene folk allerede har i husene sine.

AtW

Lenke til kommentar

Som eg skreiv: eller motsatt. Men ser virkelig ikkje noen problemer med dette? Og de passer jo perfekt.

De kan byttes en for en. Snakker da om tak spoter...

LED har litt andre behov enn vanlig halogen for å få en optimal sokkel, blant annet gjøres dimmingen på en litt krøkkete måte med retrofit, de har andre behov mtp kjøling osv.

AtW

Lenke til kommentar
Problemet med LED er at det per i dag ikke er noen ordentlig sokkelstandard som er designet for det og å måtte bytte ut hele armaturen når man vil bytte pære er ofte en ugunstig løsning.

Hvorfor vil man skifte LED ofte? Generell bransjestandard har lagt seg på 50 000 timer levetid. Den lange levetida og tempoet i utvikling av LED gjør det fort uaktuelt å erstatte en LED med noe som tilsvarer den "eldgamle" LED-en som feilet.

Den desidert mest kostbare delen av en lampe med fastmontert LED er selve LEDen. Det koster lite ekstra å bytte resten av lampa.

Det eneste poenget jeg ser med en standard for utbytting er store lokaler, veistrekninger osv der man krever at alle lyskildene skal fungere samtidig og se likt ut. Det betyr full utbytting når noen få armaturer feiler. I sånne tilfeller bør man ikke standardisere sokkel, men lysintensitet, vinkel, fargesammensetning, diffusivitet og styringssystem. Disse finnes det allerede en del standarder på.

Sokkelstandarder hadde et stort poeng med billige lyskilder som glødetrådspærer, halogen og lysrør, men ikke med dyre kilder som LED. For å dra en av de forhatte bilanalogiene igjen. Det er en grunn til at biler ikke har standardiserte motorer så man enkelt kan kjøpe motor fra hvilken som helst produsent og erstatte den som fulgte med bilen. Analogien er ikke perfekt, men jeg tror poenget kommer frem likevel.

Jotun: GU10 LED er kraftig underlegent LED-armaturer med integrert LED og design for kjøling av LED. Blant annet finner du ingen som kan erstatte 35W og 50W halogen i styrke og effektiviteten (lumen/W) ligger rundt det halve, med mindre du vil ned til de aller svakeste variantene. Alle variantene har dårligere levetid enn tilsvarende i gode LED-armaturer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...