Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Som vestlending er jeg helt enig i at torsdag er riktig (men jeg foretrekker smaken av sørlandskomper) . Men er torsdag fasiten i alle landsdeler? Hvem har bestemt torsdager? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Siterer Psilocybe fra en gammel tråd: Snakket med en av lærerne på skolen jeg går på, han mente det var pga torsdager var handledag i gamle dager. I min ungdom hadde butikkene bare åpent til 16.00, og torsdager var det utvidet til 18.00 eller 19.00. For å lokke slitne handlere til restaurantene, fristet de med billig og kanongod mat.. raspeballer. Beste forklaringen jeg har fått så langt, i alle fall. Fy faen, nå fikk jeg lyst på komle .. Endret 26. mars 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hvis ikke din mor lager dem, kan du kjøpe Nødnings eller Fjordland. Jeg har nettopp satt til livs to stykker. Jeg siterer det herlige skiltet i butikken jeg kjøpte dem: Man kan leve uten komper Men for et liv! Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Raspeballer, å herlighet. Det er lite som slår raspeballer med godt og saltet lammekjøtt, poteter og annet ved siden av. Prikken over i'en er hvis man har litt hjortepølse inni raspeballen. Ble sulten nå jeg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Vil også anbefale møllerens komle mel. Selv far kan mekke gode komler. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor alle har hovedkort (De nye...) PS/2 kontakter? USB har jo alle, hvem pokker har et tastatur ifra 80 tallet som de skal bruke (okei, noen 90talls tastaturer ogs da..) Og alle her hopper over att det var lenge usb tastatur ikke var støttet i bios. Dvs att tastaturet ikke virket før windows lastet inn. Husker jeg riktig så kalles det usb legacy support. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Men det forklarer ikkje hvorfor de er der enda, på nye kort? Det tar jo plass, og brukes kun i sære situasjoner... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Jeg hadde en datamaskin fra 1998. Opprinnelig hadde den Windows ME (mitt favoritt retro OS), siden oppgradert til XP som virket sirupstregt. Den hadde DIN-kontakt rett på hovedkortet, og hele tiden brukte jeg et KeyTronic-tastatur plugget inn i DIN-kontakten. Hovedkortet var omtrent som på bildet: Angående spørsmålet ditt, Jotun: Mange har sikkert liggende PS2-tastatur og mus som de vil bruke med den nye datamaskinen sin, eller kjøre operativsystemer som ikke støtter USB-tastatur skikkelig. Det er jo ingen grunn til å bytte ut tastaturet, bare fordi man bytter ut kassa. Jeg har en nesten ny, high-end gaming laptop. Den har VGA-utgang i tillegg til HDMI. De færreste vil bruke VGA-utgangen på en så rå maskin, men den er der likevel. Kanskje for folk med analog projektor. Endret 27. mars 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Fordi det finnes enda folk og programmer som ser nødvendigheten av det. Samme måte som com port rs 232 fremdeles er veldig utbredt i industrien. Man får da forresten hk uten ps/2 utgang vel? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Man får konvertere som går fra USB-tastatur til PS/2-porten, og omvendt. Sånne har fulgt med noen av de tastaturene jeg har kjøpt gjennom tidene, så du kan velge hvor du vil koble dem. Men nå har jeg bare laptoper, og da bruker jeg kun Logitech Unifying trådløse greier som passer i USB-porten. Jeg elsker Logitech Unifying, fordi den ikke trenger drivere. Datamaskinen merker ikke engang at musa/tastaturet er trådløst. Det bare virker, som om det var koblet med ledning. Det er gode nyheter for meg som driver med "eksotiske" operativsystemer, som OSX, diverse Amiga-greier, Haiku og Linux. Blåtanngreier er det litt verre med. Endret 26. mars 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hvorfor vises omtrent kun målscoringer i fotballreklamer? Målscoringer opptar en så liten del av fotballkamper at det nesten ikke er representativt for fotballen som idrett, og hvertfall ikke på diverse sportskanaler. Kan dette regnes som villedende markedsføring? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hvorfor vises omtrent kun målscoringer i fotballreklamer? Målscoringer opptar en så liten del av fotballkamper at det nesten ikke er representativt for fotballen som idrett, og hvertfall ikke på diverse sportskanaler. Kan dette regnes som villedende markedsføring? Jeg regner de gjør det for å vekke følelser. Hva skaper mest følelser hos deg: 1 - Se Liverpool sentre mellom stopperne og bak til keeper 2 - Se et herlig mål av Van Persie Det viktigste med reklamer er vel å skape en form for følelse og "opphisselse". Mange tenker dermed; "denne kampen må jeg få med meg" og lignende. Jeg vet ikke om dette er fasiten, men det er slik jeg tror det er. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hvorfor alle har hovedkort (De nye...) PS/2 kontakter? USB har jo alle, hvem pokker har et tastatur ifra 80 tallet som de skal bruke (okei, noen 90talls tastaturer ogs da..) Jeg bruker et gammelt tastatur, fordi jeg liker det. Må slå det i stykker for at tastene skal respondere, but that's how i like it. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Mange som sverger til gamle slitertastatur som Centronics fremdeles. De hadde en helt spesiell feeling på tastene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Og klikkelyden når man trykker på dem. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hvorfor alle har hovedkort (De nye...) PS/2 kontakter? USB har jo alle, hvem pokker har et tastatur ifra 80 tallet som de skal bruke (okei, noen 90talls tastaturer ogs da..) Og der ble også denne tråden en datamaskintråd. Jeg har brukt Apple Mac siden 1988 og skjønner derfor ikke spørsmålet. PS/2 har aldri vært brukt på Apple-maskiner (bortsett fra noen sære modeller midt på 90-tallet som hadde et PC-kort innebygd, slik at brukerne kunne kjøre både Mac og Windows i den samme maskinen). USB har vært standarden siden den første iMac-en ble lansert sommeren 1998. Den hadde USB for alt, for tastatur, for mus, for skrivere, for skannere, for alt. Unntatt strøm, modem og nettverk. Da den ble lansert fantes det knapt USB-skrivere, men de dukket opp som paddehatter i løpet av det første året. Denne første iMac-en hadde heller ikke diskettstasjon, kun CD-skuff. Og altså USB-kontakter. Innen 2000 var det ingen Apple-maskiner som hadde forløperen Apple-Bus, alt var over på USB. Og høsten 2000 ble OSX lansert. Selv kjøpte jeg min første OSX-maskin (med USB-kontakter og DVD-leser/CD-brenner, en hvit iBook som fortsatt er i bruk hver bidige dag (som vekkeklokke). USB ble utviklet av Intel (i 1998 var Intel "fienden" for Mac-brukere, datidens Mac-er hadde Motorola-produserte RISC-prosessorer). USB fantes på noen ytterst få PCer i 1998 (i tillegg til alle de andre kontaktene), men det var Apples iMac som brøt med alt og tok ibruk USB i full skala og dermed gjorde denne tilkblingsmåten utbredt i datamaskinverden. At PC-kort fortsatt fåes med PS/2-kontakter må derfor sees som en anakronisme fra fortiden, et levende fossil. Andre anakronismer fra fortiden i PC-verdenen er bokstavkoder for lagringsenheter og bios (efi er mer moderne). Det skal ikke forundre meg om Windows 7 leveres med innebygd DOS-miljø også? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Et faktum som ikke alle unge mennesker er klar over er at den første partisjonen på en Windows-maskin heter C: fordi bokstavene A: og B: var reservert for diskettstasjoner. Hvis maskinen din bare hadde en diskettstasjon, var den A, og det fantes ingen B. Moderne Windows-versjoner har kuttet mye av DOS-støtten, men du kan jo alltids installere DosBox hvis du kjenner deg nostalgisk. Evnen til å raskt hive seg rundt og gjøre store forandringer er fordelen med måten Apple driver. Microsoft kan ikke gjøre det samme, siden PC ikke er et økosystem som er 100% kontrollert av en aktør. Jeg er glad for at Apple finnes. Selv om man ikke trenger å bruke produktene deres, har de stor påvirkningskraft for innovasjon. Hvis ikke Apple går i bresjen, blir ikke ting gjort. Ingen andre tør. Min Macbook Pro har ikke gammeldagse taster som Scroll Lock. Men den har taster som lar meg endre lysstyrke, volum og eject av plate UTEN å holde ned Fn først. Når skal andre produsenter følge etter? 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 At PC-kort fortsatt fåes med PS/2-kontakter må derfor sees som en anakronisme fra fortiden, et levende fossil. Andre anakronismer fra fortiden i PC-verdenen er bokstavkoder for lagringsenheter og bios (efi er mer moderne). Det skal ikke forundre meg om Windows 7 leveres med innebygd DOS-miljø også? Du hadde slikt fint og greit innlegg, men syntes det siste her, vis ment helt seriøst faktisk ødela det litt. Det er ikke så enkelt som "ja nå er USB tastatur tilgjengelig så nå får vi oppgradere alle tastatur til usb kontakter" du sier selv hvordan imac systemet er relativt nytt og dermed fra starten hadde muligheten til å bygge nytt system på nye premiser uten å ta hensyn til gamle brukere. det var noe Apple valgte å gjøre. Ikke alle PCer kjører windows 7, ikke alle OS til datamaskiner har native support for USB tastatur og det å tilby hk med PS/2 kontakt sørger da for forlenget livstid på OS og eventuelle PS/2 tastatur som allerede gjør jobben. Det går veldig på kost vs nytte for f.eks bedrifts eiere som for 10 - 15 år siden investerte masse penger i et system som fremdeles fungerer akkurat slik det skal, men det støtter ikke USB tastatur og for firmaet vil det koste mye penger å få gjort om systemet slik at dette blir mulig. det enkle svaret er at det tilbys fordi e nstor nok mengde kjøpere anser å ha et behov for / et ønske om PS/2 kontakt på hovedkortet. ikke skjønner jeg hvorfor du mener at det å ha et bakoverkompatiblet system er negativt. eller så får jeg inntrykk av at du mener. men ellers, ja Apple lagde gode maskiner for folk som ikke var intressert i pc som noe annet en en måte å få gjort en jobb på, slik som bilde og film redigering. Det var lenge (er enda?) lettere for noen som ikke kan en døyt om vanlige pcer eller div apple systemer å lære seg å bruke imac. att Apple fant seg en nisje og har gjort det bra er fantastisk, det har skapt arbeidsplasser og konkurranse, det øker nivået på pc programmer rett og slett. Og sist men ikke minst, en liten Apple vs PC vits(som vel er utdatert): Hva kan en vanlig PC bruker gjøre som ikke en imac kan....? Høyreklikke musa Spørsmål Hva er forresten poenget med å rakke ned på noe som ikke er det vi liker/har? slik som apple vs android, nikon vs canon vs sony vs pentax, Windows vs Apple OS, BMW vs Mercedes 2 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Husker min grenseløse forbauselse da jeg på min første danmarkstur fant ut at melken deres smakte minst like godt som vår. Billigere er det også. Får en liter ned mot 5kr. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Og der ble også denne tråden en datamaskintråd. Jeg har brukt Apple Mac siden 1988 og skjønner derfor ikke spørsmålet. PS/2 har aldri vært brukt på Apple-maskiner (bortsett fra noen sære modeller midt på 90-tallet som hadde et PC-kort innebygd, slik at brukerne kunne kjøre både Mac og Windows i den samme maskinen). Nå er det du som drar i gang en debatt om Mac/PC her, da.. Hvorfor er det relevant at Apple maskiner aldri har hatt PS/2? Hvorfor må det påpekes i en debatt som omhandler noe annet? At du påpeker hvor lenge Apple har hatt USB er litt ironisk mtp alle sære kontakter en må bruke på Apple-stuff. At PC-kort fortsatt fåes med PS/2-kontakter må derfor sees som en anakronisme fra fortiden, et levende fossil. Andre anakronismer fra fortiden i PC-verdenen er bokstavkoder for lagringsenheter og bios (efi er mer moderne). Det skal ikke forundre meg om Windows 7 leveres med innebygd DOS-miljø også? Jeg ser heller ikke hvordan dette er relevant. Det kalles bakoverkompatibilitet, og eksisterer fordi de fleste ikke liker å måtte investere tusenvis av kroner på nye ting de ikke trenger fordi noen skal presse på dem saker og ting. Ingen enkeltaktør som styrer med jernhånd og alt det der. Hadde ikke forventet dette av deg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå