Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å begynne å telle det....

Sånn utenom det så har yr.no dataene du trenger. Men de oppsummerer dessverre ikke døgn med regn i. De har derimot en tabell som går et år tilbake, så da kan du jo telle igjen. Eller laste dette inn i noe som teller for deg.

Gå på sandefjord, velg været som var, og detaljert.

Lenke til kommentar

Vet man noen om hvor god fysisk form steinaldermenneskene var i? Jeg tenker for eksempel kondisjonsmessig. Max O2-opptak for en vanlig person er ca. 50-55, mens de desidert beste idrettsutøverne noen sinne har ligget på mellom 95 og 99 (bl.a. Dæhlie). Vet vi noe om hvordan de første menneskene hadde gjort det her?

PS: Et ekstraspørsmål: hvordan kan værmeldingstjeneste melde f. eks. 0,1mm nedbør? Er ikke det helt latterlig presist? Spesielt når de ikke kan melde om det blir sol eller regn...

Lenke til kommentar

Så går vi rundt her da med guttungen på drøye tre uker, hver eneste kveld fra, man kan nesten stille klokken, 20.00 og utover så har han vondt i magen noe som fører til gråt.

Utenom denne tiden på døgnet er det knapt lyd i han. Det er som oftest en liten time maks han holder på, men nesten hver eneste kveld.

Så når vi snakker med besteforeldre så kommer den typiske kommentaren: Unger har ofte en sånn "eltetid" på kvelden der de gråter.

Det er forsåvidt greit nok, men grunnen til gråten er jo vondt magen (uten tvil, det ser vi på han) så da er det tusen kroners spørsmålet: Hva er grunnen til at barn har "eltetider" som gamlingene sier, til så faste tider? Akkurat det samme med søstera, og begge søskenbarna.

Hvordan kan han ha vondt i magen til nøyaktig samme tid hver kveld?

PS: Et ekstraspørsmål: hvordan kan værmeldingstjeneste melde f. eks. 0,1mm nedbør? Er ikke det helt latterlig presist? Spesielt når de ikke kan melde om det blir sol eller regn...

Det som er linket over er jo målte verdier. Så eg tipper 0.1 osv er utslag i måleren, men ikke noe særlig målbart. Omtrent bare fukt.

Når de melder 0,1 så er nok det en indikasjon på at noe kan komme, men det blir ikke langvarig.

Lenke til kommentar

Kanskje ikkje så snedig spørsmål, men eg spør likevel:

Når nokon døyr er det vanleg å snakka om den avdøydde som at h*n var den "beste", den "mest erfarne" etc. Hercules-tragedien kan nyttast som eksempel frå media nyleg. Lat oss seia at det (Gud forby) skulle skje ei ny ulykke med Hercules i løpet av kort tid, er det då høve til å omtala også desse omkomne som dei "beste" og "mest erfarne"? Er dette forventa, eller blir det eit stikk mot dei som så tragisk mista livet nyleg?

Og dersom ikkje, kva karakteristikkar skal ein bruka om desse post mortem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

har inntrykk av at døde folk alltid var så snille og gode. det hadde ikke tatt seg ut å prate drit om avdøde personer, med mindre det er snakk om virkelig slemme folk, som hitler.

Lenke til kommentar

Så går vi rundt her da med guttungen på drøye tre uker, hver eneste kveld fra, man kan nesten stille klokken, 20.00 og utover så har han vondt i magen noe som fører til gråt.

Utenom denne tiden på døgnet er det knapt lyd i han. Det er som oftest en liten time maks han holder på, men nesten hver eneste kveld.

Så når vi snakker med besteforeldre så kommer den typiske kommentaren: Unger har ofte en sånn "eltetid" på kvelden der de gråter.

Det er forsåvidt greit nok, men grunnen til gråten er jo vondt magen (uten tvil, det ser vi på han) så da er det tusen kroners spørsmålet: Hva er grunnen til at barn har "eltetider" som gamlingene sier, til så faste tider? Akkurat det samme med søstera, og begge søskenbarna.

Hvordan kan han ha vondt i magen til nøyaktig samme tid hver kveld?

Det som er linket over er jo målte verdier. Så eg tipper 0.1 osv er utslag i måleren, men ikke noe særlig målbart. Omtrent bare fukt.

Når de melder 0,1 så er nok det en indikasjon på at noe kan komme, men det blir ikke langvarig.

Kan det ha noe med maten å gjøre?

Lenke til kommentar
Når nokon døyr er det vanleg å snakka om den avdøydde som at h*n var den "beste", den "mest erfarne" etc. (...) Er dette forventa, eller blir det eit stikk mot dei som så tragisk mista livet nyleg?

Og dersom ikkje, kva karakteristikkar skal ein bruka om desse post mortem?

Jeg er ateist, og mener derfor at for de døde så spiller det ingen rolle hva man sier, de kan ikke oppfatte noe uansett. Det finnes ingen sjel som kan følge med på hva som blir sagt fra "den andre siden". Når noen dør er det derfor ikke noe synd på avdøde, men det er de pårørerende det er synd på. Det er de pårørende som lider over tapet av en de hadde kjær.

Minnetaler over avdøde har derfor en mening, også for ateister, nemlig å lindre sorgen for de pårørende. Ordene man bruker skal vise de pårørende at flere enn de syntes bra om personen. Å omtale den avdødes eventuelle drittsekksider vil bare opprøre de pårørende ytterligere, så disse eventuelle negative sidene av personen lar man være å nevne. Dermed høres enhver avdød ut som det reneste dydsmonsteret i minnetaler.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det vil eg nesten tro. Var hvertfall ikke mye nedbør som skulle til når de satte rekord med dager uten nedbør i Bergen for et par år siden.

Sjekket opp i dette, og her hvor jeg bor så regner det enda mer enn i Bergen. Jeg bor nær Brekke i Gulen, som blir sagt at det er den plassen i Norge med mest regn. Det virker på meg at folk tror at det regner mest i Bergen. Jeg vil faktisk si at det regner mer i Førde enn i Bergen.

Og Bergeeeensarane klager på regn? : (

Lenke til kommentar

Det vil eg nesten tro. Var hvertfall ikke mye nedbør som skulle til når de satte rekord med dager uten nedbør i Bergen for et par år siden.

Sjekket opp i dette, og her hvor jeg bor så regner det enda mer enn i Bergen. Jeg bor nær Brekke i Gulen, som blir sagt at det er den plassen i Norge med mest regn. Det virker på meg at folk tror at det regner mest i Bergen. Jeg vil faktisk si at det regner mer i Førde enn i Bergen.

Og Bergeeeensarane klager på regn? : (

Det er vel ikke bergenserne som klager så mye på regn. Det er vel heller oss som har flyttet hit fra østlandet som klager veldig over regnet her.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke bergenserne som klager så mye på regn. Det er vel heller oss som har flyttet hit fra østlandet som klager veldig over regnet her.

Tja. Jeg er født og oppvokst i Bergen og det er de fleste jeg kjenner også. Det blir rimelig mye syting over været blant oss. :p

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Tja. Jeg er født og oppvokst i Bergen og det er de fleste jeg kjenner også. Det blir rimelig mye syting over været blant oss. :p

Jeg er fra bergen og jeg vil ikke si bergenserene klager over været. Her er mitt følgenden argument. Været andre steder i norge, for eksempel Oslo er kjedelig. Bare sol hele tiden, og dermed er det ikke spesielt spennende å snakke om været. Når østlendinger først snakker om været er det for å klage. Bergenserene har fint lite å snakke om, og været skifter ganske ofte så vi snakker gjerne om været. Med uttalelser som "Nå har det regnet i en uke" er ikke negative uttalelser, bare konstantering av fakta.

Vi har mye regn I bergen, men ja det regner langt mer andre steder i landet.

Lenke til kommentar

Det regner langt mer andre steder i landet.....

Ja, det finnes plasser rett nord for bergen der det regner betydelig mye mer, type sogn.

Utenom det, så er faktisk Bergen en av stedene med mest nedbør i norge. Normalen i Bergen ligger på i overkant av 2000mm, mens stavanger har 1100, oslo har 730. Høyest er noen plasser i sogn på godt over 3000mm i året.

Så det regner nok ganske mye i Bergen.....

Har forøvrig bodd 7 år i bergen, er vestlending og vant med regn. Og Bergen, fantastisk by, en av de desidert fineste byene når det er finvær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...