Bytex Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Ser ut som new age-drit ala magnetarmbånd og reikki-healing. 2 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg har lest at noen her på forumet har prøvd det, og bekreftet at det funker. På kommentarfeltene på youtube-kanalen ser du også at mange andre har fått det til å funke, så er litt usikker. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hva er den tryggeste kollektivtransporten i Oslo? Med tanke på gjennomsnittlig antall ulykker per passasjer, og hvor farlig en "typisk" ulykke ville vært. Selv setter jeg en finger på T-banen eller Nesoddbåten. Holder en knapp på toget. Veldig sjeldent ulykker, i tillegg til at et stort volum mennesker fraktes. Prosentandelen av de reisende som blir skadet må være forsvinnende liten. T-banen tror jeg er noe mer usikker, da det ofte er stor trengsel både inni T-banen, men også ved dørene, noe som lett kan føre til farlige situasjoner. Dessuten vil jeg anta at T-baner blir hyppigere brukt av berusede mennesker rundt helgedagene, og da er sannsynligheten for skader enda større. Dog frakter nok T-banen et enda større volum mennesker enn toget, så kanskje "vinninga" går opp i spinninga? T-banen reklamerer med 0 skadde i 2011, og frakter ganske mange folk 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg har lest at noen her på forumet har prøvd det, og bekreftet at det funker. På kommentarfeltene på youtube-kanalen ser du også at mange andre har fått det til å funke, så er litt usikker. Mange som mener armbåndet med hologram fungerte også, placebo-effekt kalles det. Om du tror at det fungerer, så er det jo en stor sjanse for at du faktisk får en effekt ut av det. 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Samboeren min lider av noe som er litt merkelig. Hvis vi er ute og kjører bil, og jeg sveiver ned vinduet slik at det kommer en slags "helikopter"aktig lyd, får hun akutt vondt i øret/hodet. Hvorfor? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Dessuten vil jeg anta at T-baner blir hyppigere brukt av berusede mennesker rundt helgedagene, og da er sannsynligheten for skader enda større. T-banen går vel ikke om natten, da er det nattbussen som gjelder. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 De gangene det har vært togulykker har det vært folk som har hoppet foran toget selv, hvertfall de siste årene. Jeg må si meg enig med deg. Til tross for punkteligheten for jernbanen i Oslo-området, så vil jeg si at det er det tryggeste å kjøre med. Men igjen så burde man faktisk stole på at de går eller ikke.. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg har lest at noen her på forumet har prøvd det, og bekreftet at det funker. På kommentarfeltene på youtube-kanalen ser du også at mange andre har fått det til å funke, så er litt usikker. Inngående enkeltforklaringer bidrar mer til å få noe til å virke troverdig, enn kalde statistikker. Dette er et psykologisk fenomen som kalles "vividness effect" og er en logisk feilslutning. For å si det på en annen måte. To personer kan forklare med sterke følelser om hvordan de har blitt kurert, mens statistikken sier at suksessraten er 0.2% (altså 998 andre det ikke har fungert for). Det er også grunner for å tvile på slike enkeltforklaringer, fordi de er subjektive og personene kan ha manglende innsikt i andre variabler som også kan ha positiv effekt. Post hoc ergo propter hoc kalles en logisk feilslutning som vil si "B fulgte A, derfor skjedde B på grunn av A". Dette er sjeldent tilfelle i vår komplekse verden. "Regresjon mot gjennomsnittet" er et statistisk begrep som folk ikke ofte har forståelse for og er veldig gjeldende når det gjelder lidelser. Lidelser går gjerne opp og ned, men de har en "gjennomsnittlig tilstand". Har du "ups" så må du falle ned igjen, og har du "downs" må du komme opp igjen. Om noen har nådd bunnen er sjansen størst for at man prøver "alternative" ting, og når man da nødvendigvis blir bedre igjen, da kommer post hoc ergo propter hoc-feilslutningen inn. Det finnes en rekke slike problemer. Hukommelse er spesielt problematisk. Den fungerer ved at den gjenskaper minner hele tiden, slik at de gradvis blir forandret. Når man i tillegg legger til at minnet naturlig blir forenklet, kan historien godt bli ubevisst pyntet på, fordi minnet rett og slett forandrer seg. Alle slike problemer kan kun utelukkes ved eksperimenter og statistikk. Jeg sier ikke at kompisen din tar feil, jeg vil bare si at det er viktig å stille seg skeptisk til slike forklaringer. EDIT: Placebo er også alltid en mulighet selvfølgelig. I hvert fall hvis lidelsen er subjektiv og ganske udramatisk. Men da funker jo det, selv om det ikke nødvendigvis er av den grunnen man tror. Endret 19. mars 2012 av Kakofoni 4 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Dessuten vil jeg anta at T-baner blir hyppigere brukt av berusede mennesker rundt helgedagene, og da er sannsynligheten for skader enda større. T-banen går vel ikke om natten, da er det nattbussen som gjelder. Riktig, men du tar den gjerne inn til byen/til utestedet du skal på. Mange som er godfulle allerede da. Edit: Lei grunnet autoorrect på telefonen.. Endret 19. mars 2012 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Lurer på om Kakofoni henger mye på studentpubber på Blindern.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Samboeren min lider av noe som er litt merkelig. Hvis vi er ute og kjører bil, og jeg sveiver ned vinduet slik at det kommer en slags "helikopter"aktig lyd, får hun akutt vondt i øret/hodet. Hvorfor? Husker lignende fra jeg var liten og satt bak i bilen. Om foreldrene mine sveivet ned foran, ville det hamre i hørene. Sveivet en ned lenger bak i bilen kom ikke den lyden og det var greit. Jeg tror det er trykket som merkes. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Lurer på om Kakofoni henger mye på studentpubber på Blindern.. Lurer litt på hva du mener, men om du mener at jeg sitter og løser verdensproblemer og beskuer verden med kritisk ex-philosofisk blikk med 2 i promille, så forsøker jeg å unngå det så mye som mulig ... men ingen er perfekt. Endret 19. mars 2012 av Kakofoni 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Funker tapping? Nei, det er ingen grunner til det. http://www.skepdic.com/eft.html 2 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg leser på nyhetene at skredet i tromsø tok livet av fem mennesker, en av dem var begravet så dypt som 5-6 meter under snøen. Mitt snedige spørsmål, hva er det de fleste som blir begravd i skred dør av, er det kvelning? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Ja, det er mangel på oksygen som vanligvis tar kverken på folk. Lenke til kommentar
holille Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Samboeren min lider av noe som er litt merkelig. Hvis vi er ute og kjører bil, og jeg sveiver ned vinduet slik at det kommer en slags "helikopter"aktig lyd, får hun akutt vondt i øret/hodet. Hvorfor? Kvinnen er ute av sitt naturlige habitat som er kjøkkenet, og ute i trafikken prøver hjernen å redde resten av kroppen ved å påføre seg selv smerte. Slike tullesvar kan du skrive en annen plass! 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Er det virkelig det? Har hørt at de fleste som dør, dør av å få x antall tonn med snø som knuser mot kroppen. Men har ingen linker som beviser det "eg har hørt".... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Eller så kan de dø av en kombinasjon av tung snø over seg og kvelning. Den tunge snøen presser jo lungene, slik at lungene ikke kan ekspandere seg for å få nok oksygeninntak. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) De fleste dør av kvelning ja. Enten fordi dem faktisk ikke får pustet inn pga. trykket, som nevnt over, eller fordi dem i hovedsak puster inn samme luft som de puster ut. Lærte noe slikt på snø-ras kurs for noen år siden, kan ikke huske at vekt av snøen i seg selv ble nevnt som ett problem. Har ingen kilder på det da, så jeg gir ingen garantier. Endret 19. mars 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå