Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett at en bil har regnvann på taket og kjører i nedoverbakke. Hvor raskt må bilen kjøre for at vannet ikke renner forover grunnet hellingen og ikke renner bakover grunnet hastigheten, men heller holder seg stabilt? Veldig hypotetisk spørsmål, men har grublet på det i flere dager.
Hvor stor er helningen på veien? Hvor stor er helningen på taket? Hva er taket laget av? Hvor store er vanndråpene? Vindhastighet/retning? Selv med all denne informasjonen trur jeg det er svært vanskelig å finne svaret.

Det er bare å svare generelt nok ;)

I vakuum må bilen må akselerere sånn at det motvirker gravitasjonskraften. I luft må summen av de to kreftene motvirke luftmotstanden. Siden luftmotstanden øker ved økende hastighet må bilen akselerere stadig saktere og flate ut mot terminalhastigheten til vannet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

For å spesifisere mener jeg med høy ph alt som er basisk. Poenget mitt var vel at det ikke finnes "normale" drikkevarer med ph over 7.

Jeg kommer ikke på noen iallefall?

Jo, drikkevann levert fra kommunale anlegg skal normalt ligge rundt pH 8, og drikkevannsforskriftens grenseverdier for drikkevann er pH 6,5 og 9,5.

Lenke til kommentar

For å spesifisere mener jeg med høy ph alt som er basisk. Poenget mitt var vel at det ikke finnes "normale" drikkevarer med ph over 7.

Jeg kommer ikke på noen iallefall?

Jo, drikkevann levert fra kommunale anlegg skal normalt ligge rundt pH 8, og drikkevannsforskriftens grenseverdier for drikkevann er pH 6,5 og 9,5.

Glemte selvsagt verdens mest opplagte drikk... Hehe! Men finnes det noen produserte drikkevarer med ph over 7?

Lenke til kommentar

Drikkevann er jo produsert. Mange forskjellige kjemikalier har gjennom tidene vært brukt for å bedre kvaliteten, feks både klor, saltsyre, natronlut og aluminiumsulfat for å nevne noen. Men av drikkevarer på flaske ville jeg vel lett etter spesielt bitre drikker for å finne noe basisk. Her er en liste, mange lignende slike fins fra forskjellige prosjekter: http://biology.clc.uc.edu/scripts/pHResl.pl

Lenke til kommentar

Det er da aldri grunn for det? Det er da jobben hans...

Skal man bli sur på en bussjåfør fordi han prøver å kjøre deg fra A til Å?

Det er alltid selgere som er salgsorienterte, der selgeren er aggressiv og pågående, og er lite villig til å lytte til kunden, men tenker heller på å selge det dyreste produktet.

Lenke til kommentar

Det er da aldri grunn for det? Det er da jobben hans...

Skal man bli sur på en bussjåfør fordi han prøver å kjøre deg fra A til Å?

Det er alltid selgere som er salgsorienterte, der selgeren er aggressiv og pågående, og er lite villig til å lytte til kunden, men tenker heller på å selge det dyreste produktet.

Misforstod innlegget eg svarte på. Trodde du mente at det ikkje var vits for meg som kunde å bli Styret æ sur på en ivrig selger

En butikk medarbeider kan ønske seg en karriere han også vet du. Pluss at det finnes faktisk folk her i verden sin ønsker å gjøre en god jobb selv om de kun får sin lønn uansett. Det kalles arbeidsmoral. Og man sikrer arbeidsplassen sin eksistens og man får et godt forhold til sin sjef noe som i mange tilfeller vil lønne seg om man en gang trenger fri, noen må gå eller mange situasjoner.

Så eg vil virkelig si at man som butikk medarbeider har mange grunner for å ønske å selge den varen din gir mest profitt, eller som er best for kunden.

Lenke til kommentar

[...]Men finnes det noen produserte drikkevarer med ph over 7?

En del av de "gammle klassikerene" innen blandevann er basiske (Selters, Club Soda etc. er basert på natriumkarbonat og/eller natriumbikarbonat, vann og CO2) og en del "kildevann" på flaske kommer helt sikkert fra brønner som slumper å være basiske.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva dette faktisk er?

Fant dette:

http://www.thenakedscientists.com/forum/index.php?topic=1890.0

This is a really interesting question, mainly because I didn't immediately know the answer and hence had to go away and think about it ! When that failed, I called a friend who is a consultant opthalmologist to ask his opinion !

These lights are a so-called endoptic phenomenon. In other words, they originate from within the eye itself. The most likely explanation for the 'lights' or sparkles that you see when you rub your eyes is temporary interruption of the blood flow into the eye.

The patterns produced are very similar to those that you see when you stand up too quickly from a hot bath, or if you jump out of bed too fast. In these instances a 'postural drop' in blood pressure temporarily leads to reduced retinal perfusion and consequent inappropriate retinal activity, producing strange light patterns.

The retina has the highest metabolic rate of any tissue in the body and hence is the most energy and oxygen-hungry. Any interruption to its blood flow therefore causes rapid symptoms.

When you rub your eyes you are applying pressure directly onto the eyeball, raising the intraocular pressure. This can affect blood flow through intra-optic capillaries feeding the choroid (the network of blood vessels at the back of the eye that feed the retina), temporarily dimishing the supply to certain parts of the retina. According to my opthamology colleague, when performing eye surgery (and hence watching the retinal vessels beneath an operating microscope) it is frequently possible to cut off blood flow through the retinal artery, just by pressing on the eye.

It's also possible that some of the effect is down to sheer stress applied to the photoreceptors, but the blood flow model seems much more plausible.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...