Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ja, vi har det vi også...

Joda, jeg vet, men hvor er disse plassert?

Har norge bare et fåtall, eller finnes det i de fleste byer i en eller annen form?

http://www.geo.uib.no/seismo/naar-jorden-skjelver/index.php?topic=nnsn&lang=no

norwegianstations.jpg

Norsk Nasjonalt Seismisk Nettverk (NNSN) og andre seismiske stasjoner i Norge. Blå symboler er NNSN stasjoner og røde er NORSAR arrays. Stasjon JMIC er drevet av NORSAR

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer regereing av huden og tetting av sår?

Grovt sett, og lett fra hukommelsen, blod platene i blodet stopper blødningen, og så gjør celle deling resten (over tid).

Joda, det stemmer. Samt at de vite blodcellene dreper veldig veldig mye bakterier, og at et tettningsmiddel som vaselin gjør at såret stenger seg raskere(kroppen diskriminerer ikke når den dreper, så mye kollerativ skade).

Men hvilken virkestoffer er det snakk om? Det eneste jeg vet om er C vitamin....

Lenke til kommentar

Det er endel sukker i melk faktisk.

Generelt er det vel ikke så kjempelurt å drikke væsker med høy ph da disse som regel er skadelige.

Høy ph? Jeg ser ikke så ofte drikker med høy ph. Det er mange som er skadlig for tennene med alv ph, men hva tenkte du på som har høy ph?

AtW

Lenke til kommentar

Melk er basisk og har lite sukker i forhold til feks brus. Juice, brus, te og kaffe har ganske lav ph.

Spørsmålet er hvilke leskedrikker som ikke er skadelig for tenna.

Edit: Hva med øl?

Såvidt meg bekjent er melk en syre, og om det skulle vise seg å være basisk så er det utrolig lite isåfall.

AtW

Lenke til kommentar

Alle leskedrikker er vel mer eller mindre skadelig for tenna så lenge det ikke er vann en drikker.

Kaffi og melk er vel de minst skadelige av dagligdagse ting en kan få i seg, men det er vel ikke så voldsomt leskende da... hehe

Øl er ganske så surt, all drikke som er karbonisert har lav ph.

Lenke til kommentar

Generelt er det vel ikke så kjempelurt å drikke væsker med høy ph da disse som regel er skadelige.

Høy ph? Jeg ser ikke så ofte drikker med høy ph. Det er mange som er skadlig for tennene med alv ph, men hva tenkte du på som har høy ph?

AtW

Litt tydeligere:

Om du drikker noe med høy ph vil det sansynligvis være skadelig for kroppen.

Lenke til kommentar

AtW

Litt tydeligere:

Om du drikker noe med høy ph vil det sansynligvis være skadelig for kroppen.

Sikkert ikke bra for tenna å drikke konsentrert saltsyre heller, men jeg regnet med vi holdt til drikkevarer her, ting som mennesker faktisk drikker til vanlig?

AtW

Lenke til kommentar

Sett at en bil har regnvann på taket og kjører i nedoverbakke. Hvor raskt må bilen kjøre for at vannet ikke renner forover grunnet hellingen og ikke renner bakover grunnet hastigheten, men heller holder seg stabilt? Veldig hypotetisk spørsmål, men har grublet på det i flere dager.

Lenke til kommentar

Sett at en bil har regnvann på taket og kjører i nedoverbakke. Hvor raskt må bilen kjøre for at vannet ikke renner forover grunnet hellingen og ikke renner bakover grunnet hastigheten, men heller holder seg stabilt? Veldig hypotetisk spørsmål, men har grublet på det i flere dager.

Hvor stor er helningen på veien? Hvor stor er helningen på taket? Hva er taket laget av? Hvor store er vanndråpene? Vindhastighet/retning?

Selv med all denne informasjonen trur jeg det er svært vanskelig å finne svaret.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En bufferløsning er en vannløsning som består av en svak syre og dens korresponderende base eller en svak base og dens korresponderende syre i et (som oftest) relativt likt stoffmengdeforhold. Bufferløsningen har som funksjon at pH av løsningen endres lite når moderate mengder av en syre eller en base tilsettes. Bufferløsninger brukes som en måte å holde pH på en nær konstant verdi i en rekke kjemiske sammenhenger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bufferl%C3%B8sning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...