Ozelot Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvor mye strøm brukes det ved å slå av og på en lysbryter kontra å la lyset stå på? Har hørt flere ganger at man bruker mer strøm når man trykker på bryteren enn å la det stå på. Kommer jo selvsagt ann på hvor lenge det står på da. Noen som har en enkel forklaring på dette? Enkel forklaring: Mythbuster testet dette, og du bruker så lite strøm på å skru på lyset, at det svarer seg å skru det av når du går ut. MEN, om du er innom det rommet 5 ganger daglig, så vil du tape på det siden du må kjøpe nye pære. 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg har ikke skjønt hvorfor det koster mye strøm å skru på en lysbryter? Jeg ser for meg bare at det kun åpner tilgangen til elektroner i bane, og koster ingen ting. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Fordi lysskilden trekker mer strøm i oppstart. Men som sagt over er det nesten ingenting. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Når glødetråden er kald har den mindre motstand, og i det øyeblikket du slår på pære, vil den bruke mer strøm i en kort stund. Når den blir varm, stabiliserer den seg rundt den påstemplede effekten, f.eks. 60W. Dette skjer veldig raskt, så pæra bruker ikke mye strøm pga. oppstartsfasen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Trodde dette gjaldt mest lysrør eg.... Glødepæren kan da umulig være en fordel å ha på? 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ingen vanlige lys som man har hjemme har noen "fordel" ved å være påskrudd hele tiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg har ikke skjønt hvorfor det koster mye strøm å skru på en lysbryter? Det gjør ikke det, så det er ingenting å skjønne. Det er bare flisespikkere og teoretikere som vil påpeke at man taper strøm tilsvarende normal drift i noen hundredels sekunder. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Det ble eng gang i tiden sagt at man skulle slå av lyset når man gikk ut av rommet. Hensikten var nok å spare på strømmen , som var bra for miljøet Da spørs det hva man oppnådde med det når man er enige i at man ikke spare noe med å slå den av og på hele tiden . Enkelte ville nok så av og på lyset i de rommene som ble ofte brukt. Det gikk selvfølgelig ut over levetiden på lyspærene Hvordan blir dette når man bruker mere miljøvennlige pærer ? Eet annet spørsmål er: Hvordan kan man si at det blir så mye mere miljøvennlig når strømmen her i Norge er fornybar mesteparten av året ? Endret 13. mars 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Alle er enige om at man sparer strøm ved å slå det av. Hvor er det du leser? 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Alle er enige om at man sparer strøm ved å slå det av. Hvor er det du leser? Det ble lit dårlig formulert. Det er når man slår av og på lyset hele tiden som er problemet her Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 finns det noe oversikt over hva Sovjet ranet til seg fra statene som ble medlemmer ? inntekter osv Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvorfor kan ikke bare romfolket skaffe seg en jobb, istedenfor å tigge og pante flasker? Slik jeg trodde EU fungerte burde det vel være fritt frem for EU-borgere (hvilket jeg antar disse er?) å feks skaffe seg en avisbudjobb? - Dette er noe jeg lurer genuint på, og er ikke ment som et retorisk spørsmål for å fremheve ett eller annet poeng, og ønsker derfor også saklige svar. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvorfor er det så mange transseksuelle personer i Thailand i forhold til andre land? Hvis det hadde vært mindre "tabulagt" å være transseksuell i Norge, ville det vært flere da? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Er det flere transseksuelle personer i Thailand enn ellers? Mener ikke du bare at det er flere menn som går i kvinneklær enn ellers? Kan ha noe med kulturen deres? Lenke til kommentar
Tilfeldignavn4682 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvorfor er det så mange transseksuelle personer i Thailand i forhold til andre land? Hvis det hadde vært mindre "tabulagt" å være transseksuell i Norge, ville det vært flere da? Mye fattigdom i Thailand Derfor også mye prostitusjon. Hvis en fattig familie får en gutt, handler det om å gjøre han til transitt så han kan skaffe penger til familien Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvorfor er det så mange transseksuelle personer i Thailand i forhold til andre land? Hvis det hadde vært mindre "tabulagt" å være transseksuell i Norge, ville det vært flere da? Mye fattigdom i Thailand Derfor også mye prostitusjon. Hvis en fattig familie får en gutt, handler det om å gjøre han til transitt så han kan skaffe penger til familien Det er jo ganske rart, i andre asiatiske land ber familien til gudene om å få en gutt for å jobbe for dem. Men i Thailand er det helt motsatt. Jeg har lest et par intervjuer om hvordan det er å bytte kjønn i Thailand, og noen av intervjuobjektenes foreldre, spesielt faren, misliker kjønns byttingen sterkt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Alle er enige om at man sparer strøm ved å slå det av. Hvor er det du leser? Ikke dersom det er kaldt ute og man har elektrisk fyring med termostat, dette ettersom det meste av strømmen blir omdannet til varme fra lampene. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Nei, det er noe alle vet og er strengt tatt ikke det som diskuteres..... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Trodde dette gjaldt mest lysrør eg.... I følge Mythbusters så er det kun sant hvis du er ute av rommet mindre enn 23,3 sekunder, skal du være bort lengre enn det, så skru av. Se ca rundt 3:30 http://www.youtube.com/watch?v=qgM0N7GD5Ic Endret 14. mars 2012 av Crowly 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Trodde den myten der først og fremst gjaldt lysrør. Endret 14. mars 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå