Kaptein_S Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Her står det litt info, dog ingenting om en drikker mer brus pga av sugerøret, eller om det påvirker insulin produksjonen. http://www.sciencedaily.com/releases/2005/06/050616060426.htm 1 Lenke til kommentar
superninja Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hvorfor får vi ikke kjøpt harekjøtt i butikken? Småviltkjøtt er nok ikke med i Mattilsynets godkjenningsordning for jegere. Ikke-godkjent viltkjøtt kan kun brukes privat eller selges direkte fra jeger til privatperson. http://www.mattilsynet.no/mat/virksomhetskrav/jakt/jeger_abc_for_viltkj_tt_29204 Disse reglene gjelder vel for kaninkjøtt også? Rypeoppdrett? Nå har jeg hørt det også! Etter en kjapp google-runde så virker det ikke uvanlig. Er rypekjøtt dyrt? Husker vi spiste det når vi var små til peppersaus og poteter, veldig godt! Må studere frysedisken nærere neste gang jeg skal på butikken, skjønner jeg. Endret 12. mars 2012 av superninja 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva er den mest vanlige utdanning i Norge eller verden? Da mener jeg studieprogram som for eksempel statsvitenskap, sosiologi o.l. 1 Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Hvordan kan man klare å overleve mer smerte? ved å utsette seg for mer smerte? (tenker da på fyskisk) Hva med pykisk? F.eks kjærlighetssorg eller tap av personer? Isåfall så vill det vell bare gjøre folk harde og numme "som i et skall" som mange sier? Hvordan har det seg at folk meg svært sterke pykiske sykdommer kan faktist finne det seskuelt tilfredstillende med smerte? Fordi de er annerledes da eller? Endret 12. mars 2012 av Stalthy Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 iPhone og iPad har doblet antallet piksler i bredden og høyden, delvis pga. det er lettere å tilpasse gamle apps, grafiske ikoner osv med den nye oppløsningen. Hva gjør man på Android? Android kommer på utallige forskjellige skjermer og oppløsninger og jeg kan tenke meg at dette kan by på mindre utfordringer. Når det er sagt, så vil man jo kunne unngå det aller meste. På PC har man også forskjellige oppløsninger, og de fleste spill, programmer og operativsystem kan tilpasses de fleste. Hvis man i tillegg bruker vektorgrafikk til 2D-ikoner og lignende, vil det fortsatt set bra ut, uansett oppløsning. Spørsmålet mitt er om Android faktisk gjør dette, og hvis ikke, ser spill og applikasjoner pikselert og strukket ut? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Spørsmålet mitt er om Android faktisk gjør dette, og hvis ikke, ser spill og applikasjoner pikselert og strukket ut? Det er en utfordring på Android, ja. Det brukes veldig lite vektorgrafikk. Alle teksturer er rasterisert (vanlig) grafikk. Det vanligste er rett og slett å definere et enhetsystem i spillet, og så heller tegne mer/mindre av området om skjermen har annen oppløsning. Eksempel fra spill jeg jobber med nå: Jeg justerer bare hvilken del av verden jeg tegner basert på skjermstørrelsen. (viewport i opengl) Om ikke dette er en mulighet, så kan man heller designe spillet til en gitt skjermoppløsning/ratio, og så strekke den så mye som mulig og lage svarte streker på ene siden. Evt. kan man blåse det opp til å dekke hele skjermen og bli litt utstrukket om det er tålelig. Noe annet er å ta for seg de vanligste ratioene, og hardkode for disse. Så å tegne selve verdenen er greit nok. Det verste er egentlig menyene. 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva er den mest vanlige utdanning i Norge eller verden? Da mener jeg studieprogram som for eksempel statsvitenskap, sosiologi o.l. Vil tro at medisin og ingeniørfag kommer nokså høyt. Kun universitetsutdanninger du er ute etter? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Er CD-teknologien den samme nå som da de første CDene kom? Vil en fungerende CD-spiller fra tidlig 80-tall spille av en CD laget i dag, og omvendt, vil en CD-spiller fra i dag spille av en fungerende CD-plate fra tidlig 80-tall? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jepp, men CD'r kom ikke på tidlig 80-tallet. CD ble først dagligdags på starten av 90-tallet. Da begynte hardware-produsentene å komme med billig cd/kasset-spiller løsninger som hvermannsen kunne skaffe. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jepp, men CD'r kom ikke på tidlig 80-tallet. CD ble først dagligdags på starten av 90-tallet. Da begynte hardware-produsentene å komme med billig cd/kasset-spiller løsninger som hvermannsen kunne skaffe. Er ikke det en litt underlig ting å påpeke? CDer kom tidlig på 80-tallet, det finnes CDer fra tidlig på 80-tallet, og det finnes CD-spillere fra tidlig på 80-tallet. I forhold til spørsmålet virker det lite relevant at de ble mer popolære på starten av 90-tallet? AtW 4 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jepp, men CD'r kom ikke på tidlig 80-tallet. CD ble først dagligdags på starten av 90-tallet. Da begynte hardware-produsentene å komme med billig cd/kasset-spiller løsninger som hvermannsen kunne skaffe. Er ikke det en litt underlig ting å påpeke? CDer kom tidlig på 80-tallet, det finnes CDer fra tidlig på 80-tallet, og det finnes CD-spillere fra tidlig på 80-tallet. I forhold til spørsmålet virker det lite relevant at de ble mer popolære på starten av 90-tallet? AtW La oss rulle den ballen litt videre da: er det ikke litt underlig å påpeke at han bare ønsket å videreformidle litt kunnskap? Han ønsket ikke å fornærme noen. Hadde vi brukt mer tid på å faktisk dele meninger og fakta, og mindre tid på å påpeke hverandres feil, så hadde dette forumet vært et hakke bedre sted. Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: jeg vet ikke noe selv, og fant ingen konkrete svar på Google. Men så langt virker det som at CD-er skal gå begge veier, så lenge det ikke er en kopisperre på CD-en som spilleren ikke støtter. Link. Endret 13. mars 2012 av Coffey 6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jepp, men CD'r kom ikke på tidlig 80-tallet. CD ble først dagligdags på starten av 90-tallet. Da begynte hardware-produsentene å komme med billig cd/kasset-spiller løsninger som hvermannsen kunne skaffe. Er ikke det en litt underlig ting å påpeke? CDer kom tidlig på 80-tallet, det finnes CDer fra tidlig på 80-tallet, og det finnes CD-spillere fra tidlig på 80-tallet. I forhold til spørsmålet virker det lite relevant at de ble mer popolære på starten av 90-tallet? AtW La oss rulle den ballen litt videre da: er det ikke litt underlig å påpeke at han bare ønsket å videreformidle litt kunnskap? Han ønsket ikke å fornærme noen. Hadde vi brukt mer tid på å faktisk dele meninger og fakta, og mindre tid på å påpeke hverandres feil, så hadde dette forumet vært et hakke bedre sted. Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: jeg vet ikke noe selv, og fant ingen konkrete svar på Google. Men så langt virker det som at CD-er skal gå begge veier, så lenge det ikke er en kopisperre på CD-en som spilleren ikke støtter. Link. Det var ikke meningen å være imot videreformidling av kunnskap, beklager vis det oppfattes sånn, men jeg skjønte ikke helt tilkoblingen til spørsmålet, og på generelle basis har ting avogtil en tendens til å utydliggjøre diskusjonen og skape mer forvirring. AtW 3 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 CD-er ble tilgjengelig for vanlige folk fra 1982, så å si at det var starten av 90-tallet er vel rimelig feil... 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Er CD-teknologien den samme nå som da de første CDene kom? Vil en fungerende CD-spiller fra tidlig 80-tall spille av en CD laget i dag, og omvendt, vil en CD-spiller fra i dag spille av en fungerende CD-plate fra tidlig 80-tall? Jeg kommer på to forskjeller: 1. Loudnes war. CD-er fra 80-tallet høres vesentlig lavere ut enn nye CD-er. Detaljnivået i musikken var langt bedre på 80-tallet, nettopp på grunn av dette. 2. DRM. Gamle CD-er lar seg nok spille på nye spillere, men jeg vet ikke om det blir problemer med å spille av en CD med DRM på en gammel spiller. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Loudness War har vel foregått innenfor CD-ens tekniske muligheter og begrensninger, det er ikke snakk om en ny type plate. En gammel spiller skal ikke ha noe problem med nye CD-er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Ja, jeg forsøkte ikke å fremstille det som noe kompatibilitetsproblem. Loudness war vil likevel påvirke musikkopplevelsen som en kvalitativ forskjell. Endret 13. mars 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hva er den mest vanlige utdanning i Norge eller verden? Da mener jeg studieprogram som for eksempel statsvitenskap, sosiologi o.l. Vil tro at medisin og ingeniørfag kommer nokså høyt. Kun universitetsutdanninger du er ute etter? Tenkte hovedsaklig på universitet, ja. 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hva er den mest vanlige utdanning i Norge eller verden? Da mener jeg studieprogram som for eksempel statsvitenskap, sosiologi o.l. Vil tro at medisin og ingeniørfag kommer nokså høyt. Kun universitetsutdanninger du er ute etter? Tenkte hovedsaklig på universitet, ja. Statistisk sentralbyrå har selvfølgelig noe å bidra med her: http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-177.html. Dette gir bare tall for uteksaminerte i 2009/2010, men det er kanskje godt nok for deg? Hvis du vil ha mer detaljert inndeling i studier anbefaler jeg å sjekke http://www.samordnaopptak.no/studier 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvor mye strøm brukes det ved å slå av og på en lysbryter kontra å la lyset stå på? Har hørt flere ganger at man bruker mer strøm når man trykker på bryteren enn å la det stå på. Kommer jo selvsagt ann på hvor lenge det står på da. Noen som har en enkel forklaring på dette? Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvor mye strøm brukes det ved å slå av og på en lysbryter kontra å la lyset stå på? Har hørt flere ganger at man bruker mer strøm når man trykker på bryteren enn å la det stå på. Kommer jo selvsagt ann på hvor lenge det står på da. Noen som har en enkel forklaring på dette? De har testa det på Mythbusters, lønner seg å skru av lyset. http://youtu.be/2oo_EGODkrs 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå