superninja Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hvorfor får vi ikke kjøpt harekjøtt i butikken? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Fordi det ikke er marked for det. En av grunnene er nok at harer og kaniner ikke blir sett på som spisedyr her til lands, en annen at hare er et villdyr (kanin foregår det derimot kjøttavl på). Dessuten skal smaken angivelig være mest for spesielt interesserte. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Hvorfor får vi ikke kjøpt harekjøtt i butikken? Småviltkjøtt er nok ikke med i Mattilsynets godkjenningsordning for jegere. Ikke-godkjent viltkjøtt kan kun brukes privat eller selges direkte fra jeger til privatperson. http://www.mattilsynet.no/mat/virksomhetskrav/jakt/jeger_abc_for_viltkj_tt_29204 Endret 11. mars 2012 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Man får da kjøpt rype kjøtt på diverse restauranter? Mulig eg misforstod... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hvor mange forskjellige, aktive telefonnumre har man i Norge? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus? Brus med sugerør? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Har en skoleoppgave om GPS, og er et spørsmål jeg ikke finner svaret på. Synes det egentlig er ganske interessant. "Finnes det noen alternativer til GPS i dag? Finnes det noen lignende systemer?" Jeg har nevnt Galileo, men det er alt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Har en skoleoppgave om GPS, og er et spørsmål jeg ikke finner svaret på. Synes det egentlig er ganske interessant. "Finnes det noen alternativer til GPS i dag? Finnes det noen lignende systemer?" Jeg har nevnt Galileo, men det er alt. Russerene har sitt eget system. glonas eller noe. AtW Endret 12. mars 2012 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Man får da kjøpt rype kjøtt på diverse restauranter? Mulig eg misforstod... Har aldri sett rypekjøtt på restaurant-menyer egentlig..men folk spiser det jo hjemme. Finner det ikke i frysedisken på butikken heller. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Takk, ATWindsor. Fant ut at både russerne og kineserne har sitt eget system. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 [...]Russerene har sitt eget system. glonas eller noe. AtW Også finnes det flere terrestriske systemer, hvor vel det eneste som er sånn delvis i drift er LORAN-Csystemet. Dette er basert på radiosendere i kjente og faste posisjoner på bakken. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus?Brus med sugerør? Hvis sugerøret skal settes så langt bak i halsen at man ikke skader tennene så får man ikke noe smak og det var jo litt av poenget. 1 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Har en skoleoppgave om GPS, og er et spørsmål jeg ikke finner svaret på. Synes det egentlig er ganske interessant. "Finnes det noen alternativer til GPS i dag? Finnes det noen lignende systemer?" Jeg har nevnt Galileo, men det er alt. Jeg vet ikke i hvilken grad det er et "lignende system", men det er jo mulig å posisjonere ved hjelp av basestasjoner til mobiltelefoner. Det er riktignok ikke noe direkte bruk av satellitter, men det er jo global posisjonering. Er dette forresten støttet overalt der det er mobildekning, eller er det kun i utvalgte land? Endret 12. mars 2012 av valentino 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Restauranter serverer rype, og man finner frossen rype på Rema, i alle fall på rema-butikken jeg jobbet på i Nord-Norge. Endret 12. mars 2012 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Selger de det uten lov? Eller sender jegeren kjøttet til godkjenning? Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Sist jeg kjøpte ryper i butikken kom de fra oppdrett i Skottland i følge pakningen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Rypeoppdrett? Nå har jeg hørt det også! Etter en kjapp google-runde så virker det ikke uvanlig. Endret 12. mars 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus?Brus med sugerør? Hvis sugerøret skal settes så langt bak i halsen at man ikke skader tennene så får man ikke noe smak og det var jo litt av poenget. Poenget er jo ikke å fjerne skaden, men å minske det. Når du drikker på vanlige viset så får du brus direkte på tennene. Når du drikker med sugerør så slipper du at du får det direkte på tennene, men det er bare det som "renner over" eller "glir over" som du får på tennene. Minske minse må, og kaldere glass. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Har også litt problemer med å skjønne hvordan det gjennomføres... Legg gjerne ut en link om du finner noe info Simen1. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus?Brus med sugerør? Hvis sugerøret skal settes så langt bak i halsen at man ikke skader tennene så får man ikke noe smak og det var jo litt av poenget. Oppfølgingsspm.: Er dette en farlig praksis? Smaksløkene er koblet til en vagusnerve som får bukspyttkjertelen til å sende ut insulin. Hvis man drikker fort nok, som for å unngå andre mekanismer, risikerer man da akutt glukose-overdose? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå