Slimda Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 However, there is no known evidence for Einstein's or Carroll's authorship; and the original puzzle cited below mentions brands of cigarette, such as Kools, that did not exist during Carroll's lifetime or Einstein's boyhood. Kilde 3 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Vil tippe han tenkte på uten hjelpemidler, men da virker 2% i overkant mye... Allikevel, "2%" er en ganske bastant uttalelse av en vitenskapsmann som jobbet med nøyaktige kvantitative data hele tiden. Skjønner ikke hvordan Einstein var tøff nok til å bruke en slik retorikk basert på null data, eller eventuelt hvordan Einstein hadde tid (og hvorfor han gadd) å gjøre en psykometrisk analyse av et tilfeldig utvalg for å komme frem til dette. Jeg aner ikke hva Einstein sa eller ikke sa om denne oppgaven, men argumentasjonen din holder ikke. For det første var Einstein teoretiker og ikke eksperimentalist; og teoretikere er ofte mer opptatt av det kvalitatitve enn eksakt overensstemmelse med kvantitative data. Dessuten var standarden for statistisk korrekt behandling av data en helt annen tidlig på nittenhundretallet enn nå. Se for eksempel artikkelen der Hubble viste at universet utvider seg: Figuren viser målepunktene uten å ta med usikkerheten. I dag ville en slik artikkel blitt sendt tilbake til forfatteren med beskjed om å gjøre en skikkelig jobb. Den gangen var det helt vanlig. Einstein var også etterhvert en betydelig popularisator av vitenskap, og popularisering innebærer som regel å gi slipp på litt av presisjonen man som forsker vanligvis forholder seg til. 1 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Hvordan vet man om et telefonnummer er fasttelefon eller mobil, hvilke av de første numre er det som brukes for å skille og hva er disse numrene? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Grovt sett er 4 og 9 forbeholdt mobil i 8 sifrete nummerseriene. 2 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Hvor er første bånd på en gitar? Øverst eller nederst? edit. glem det har funnet det ut. Endret 10. mars 2012 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) Ser på TV. Zappet nettopp innom Discovery, og serien Auction Kings. Fyren som leder auksjonen driver med tungetale i stedet for å gjøre jobben sin på en forståelig måte. Hvordan vet folk hvor mye de byr? Risikerer folk å by en milliard dollar uten å mene det, og bli holdt juridisk ansvarlig for dette? Donald Duck kjøpte en gang en båt på en auksjon. Han bød ikke, han bare klødde seg på nebbet... Hvordan funker egentlig amerikansk tungetale-auksjon? Kan de prakke på deg en ubrukelig gjenstand til en vanvittig overpris, og påstå at du har gitt et bindende bud? Blir du gjeldsslave om du nyser? Jeg holder meg til nettauksjonen QXL. Det er tryggere. Endret 10. mars 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hvorfor kjennes spyttet tynnere, og hvorfor får man så stor overflod av snørr når man er syk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Er det noen begrensning på maksimal lengde av separasjonstid? Vet at den går bort hvis man flytter sammen, men hva skjer om ikke søker om skilsmisse etter 1 år og bare lar separasjonen gå? Fant ingen ting om dette. Jeg antar du mener i ekteskapsrettslig forstand. Nei, en separasjon bortfaller ikke hvis man ikke skiller seg. 3 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Er iste (Nestea, Tines isTe, Lipton) skadelig for tennene? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Min tannlege sier ihvertfall det. Det og juice har mye styggedom som ødelegger tennene. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Finnes det noe engelsk program tilsvarende Lars Monsen sine serier som Canada på tvers, Nordkalotten 365 og på tur med Lars Monsen? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus? Endret 11. mars 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hva kan man drikke, som ikke skader tennene, isteden for brus? Vann AtW 8 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Melk gjør nok ikke skader på tennene heller. 4 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 ... som har smak i seg da. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Du kan "skylle ned" med vann etterpå, det eliminerer mye av problemet. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Du kan "skylle ned" med vann etterpå, det eliminerer mye av problemet. Okei, takk for tipset! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 (endret) Melk gjør nok ikke skader på tennene heller. Ups, jeg kom i skade for å trykke +1. Uansett, deg jeg skulle si var at melk har melkesukker som ikke er spesielt bra for tennene, selv om mye av det andre som er nevnt er verre. Kanskje buljong? Det er smakfullt og jeg tror ikke det skader tennene. Hardt vann er smakfullt og skader ikke tennene, men nå var det neppe den smaken du var ute etter. Jeg synes rent (bløtt) vann er veldig godt, kanskje du bare trenger et kullfilter og kjøleskaptemperering for å få mer glede av vannet der du bor? Endret 11. mars 2012 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg aner ikke hva Einstein sa eller ikke sa om denne oppgaven, men argumentasjonen din holder ikke. For det første var Einstein teoretiker og ikke eksperimentalist; og teoretikere er ofte mer opptatt av det kvalitatitve enn eksakt overensstemmelse med kvantitative data. Dessuten var standarden for statistisk korrekt behandling av data en helt annen tidlig på nittenhundretallet enn nå. Se for eksempel artikkelen der Hubble viste at universet utvider seg: Figuren viser målepunktene uten å ta med usikkerheten. I dag ville en slik artikkel blitt sendt tilbake til forfatteren med beskjed om å gjøre en skikkelig jobb. Den gangen var det helt vanlig. Einstein var også etterhvert en betydelig popularisator av vitenskap, og popularisering innebærer som regel å gi slipp på litt av presisjonen man som forsker vanligvis forholder seg til. Touché. Men statistisk behandling av data, spesielt tester, fikk et solid push med Francis Galton på begynnelsen av 1900-tallet, og IQ-tester kom f.eks. like etterpå. Her analyserte man statistisk prestasjoner blant store grupper og fant ganske holdbare data. Men dette var jo noe ganske annet enn fysikk, så det kan vel hende det ikke var særlig imponerende eller interessant for Einstein. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå