Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at vi beveger oss nærmere solen (gravity) hvorfor har vi alltid hatt 365' 24t d i flere årstid?

Har du noen kilde på at vi beveger oss nærmere solen? Det viste jeg ikke.

Jeg kan se for meg at tidevannskrefter mellom oss og solen/andre planeter kan ha en veldig liten effekt, men den effekten behøver ikke dra oss nærmere. Månen "stjeler" jo energi fra jordens rotasjon og får derfor mer energi, med andre ord beveger seg lenger bort fra oss.

Månen flytter seg ca. 38mm lenger bort per år, og tyngdekraften dens har vel en del kraftigere påvirkning enn solen har.

Med tanke på den store avstanden som allerede er til solen så skal det en del til før det blir merkbart uansett.

Lengden på døgnet blir kortere og kortere lenger og lenger, (som sagt pga månen "stjeler" energi) men det er noe som først er merkbart over ganske lang tid. Leste en artikkel som indikerte ca 1.7 millisekunder per århundre.

Lengden på et døgn svinger egentlig fra dag til dag pga. andre årsaker også (vær, jordskjelv, osv), men da ekstremt lite.

Endret av OV-103
Lenke til kommentar

Hvordan er jury systemet i rettssaker i norge? Vi vet jo alle at i usa blir man bare innkalt til "jury duty' og kan ikke si nei. Men det skjer jo ikke her. Så hvem er jury i norske saker? En slags fagjury? Eller bruker vi ikke det systemet i det hele tatt?

I usa, når rettssaker mot kjente drapsmenn går, kanskje ett år etter tilfellet, og "alle" har lest om det i avisene, hvordan sikrer de nøytral jury da?

Lenke til kommentar
Månen "stjeler" energi fra jordens rotasjon og får derfor mer energi, med andre ord beveger seg lenger bort fra oss. Månen flytter seg ca. 38mm lenger bort per år, og tyngdekraften dens har vel en del kraftigere påvirkning enn solen har.
Korrekt.

Lengden på døgnet blir kortere og kortere, (som sagt pga månen "stjeler" energi) men det er noe som først er merkbart over ganske lang tid. Leste en artikkel som indikerte ca 1.7 millisekunder per århundre.
Motsatt. Døgnet blir lengre og lengre. Den energien som overføres til månen på grunn av tidevannskreftene gjør at jordas rotasjon (rundt egen akse) bremses. Døgnet blir altså lengre, ikke kortere. For 620 millioner år siden bestod et jordår av ca 400 døgn á 22 timer. Dette kan bl.a leses av i avsetningsbergarter fra sterke tidevannstrømmer.

Lengden på et døgn svinger egentlig fra dag til dag pga. andre årsaker også (vær, jordskjelv, osv), men da ekstremt lite.
Korrekt. Jordskjelvet utenfor Japan i mars i fjor, som førte til den kraftige tsunamien, gjorde at jordaksen flyttet seg noen titalls cm og det ene døgnet ble litt over ett sekund lengre enn det forrige. Men det neste døgnet var jordrotasjonshastigheten igjen normal.

Det er forresten en annen effekt som påvirker jordrotasjonen, og det er endringer i Jordas flatklemthet. På grunn av rotasjonen er avstanden inn til sentrum litt større ved ekvator enn ved polene. Under siste istid var flatklemmingen enda større på grunn av de ekstra tykke iskalottene i polområdene. Siden isen forsvant for ca 10.000 år siden har jorda derfor blitt litt smalere rundt ekvator, noe som faktisk har gitt ørlite raskere rotasjon (samme effekt som når en kunstløper trekker inn armene i et spinn).

Mer om slike effekter kan leses om på f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_acceleration

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er jury systemet i rettssaker i norge? Vi vet jo alle at i usa blir man bare innkalt til "jury duty' og kan ikke si nei. Men det skjer jo ikke her.

Skjer det ikke her? Har mange venner som har "havnet innenfor" det systemet. Er noe drit, for har du blitt innkalt en gang, har man en tendens til å bli kalt inn flere ganger. Man havner i et såkalt utvalg. Litt usikker på hva som gjør at man havner der, men tror det er kommunen som velger folk.

Og man kan ikke si nei, da må man omtrent være i graven for å få gyldig fravær. (er inntrykket eg har fått av de som har blitt utnevnt, noe som selvsagt kan være veldig farget...)

Riktignok ikke jury, men som lekdommer.

Mer her: http://www.domstol.no/lekdommer#Valgprosessen

Lenke til kommentar

Men i USA er det en grunnlovsregel om at alle skal gjøre sin "civic duty" hvertfall en gang i livet, og kan bli innkalt til en tilfeldig rettssak man må møte opp til. Og er du i jobb får du gyldig fravær for å utøve plikten din. Har ikke hørt om noe slikt i Norge.

Jeg spør bare fordi en av mine twitter-venner snakket om å bli innkalt til civic duty helt plutselig og hvor kjedelig det var å sitte og høre på advokat-språk hele dagen i 2 dager.

De har selvsagt ikke lov å twitre eller skrive om selve rettssaken.

Lenke til kommentar

Men i USA er det en grunnlovsregel om at alle skal gjøre sin "civic duty" hvertfall en gang i livet, og kan bli innkalt til en tilfeldig rettssak man må møte opp til. Og er du i jobb får du gyldig fravær for å utøve plikten din. Har ikke hørt om noe slikt i Norge.

Jo, vi har jo det. Leste du ikke ka eg skreiv?

Svigerfar har vært i flere rettssaker. Grusomt kjedelig, og forferdelig dumt for han som driver eget firma. Svarte tapet.

Det er nok ingen lov som sier at man SKAL være lekdommer minst en gang. Den loven tviler eg på finnes i USA også.

Men man er pliktig til å møte opp om man får denne "jobben". Og man får fravær fra jobb ja. Jobben skal ha rimelig harde argumenter for å klare å nekte å la deg gå.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Er saltvann lette enn ferskvann?

Sjøvann er ca 3% tyngre enn ferskvann.

Det ser ut som vannstanden er noen meter høyere innerst i Østersjøen grunnet lavere tyngdekraft enn lengre sør. I tillegg vil en differanse i saltinnhold fra vanlig sjøvann til helt ferskt vann gi 3 meter høydeforskjell grunnet forskjellig egenvekt. Nå er det riktignok ikke så enkelt siden det ikke er helt ferskt innerst i bottenvika og ikke helt oppe på normalt saltinnhold i sør. Tetthetsforskjellen gjør også at saltvann legger seg som en sjø på bunnen av Østersjøen, vistnok med et ganske markant skille mellom ferskt og salt. Det gjør at ikke hele vannsøylen vil være fersk så høydeforskjellen blir mindre enn de ca 3 meterne per 100 meter dybde.

Wikipedia: Geoide

Geoide-kart med kotehøyder

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at vi beveger oss nærmere solen (gravity) hvorfor har vi alltid hatt 365' 24t d i flere årstid?

Lengden på et døgn bestemmes av jordens rotasjon rundt egen akse. Lengden på et år bestemmes av jordens kretsløp rundt solen. Disse to hendelsene er uavhengig av hverandre. Faktisk er det per i dag 365,242199 dager (dvs cirka 365 og et fjerdedels døgn) i et år. Vi har skuddår for å kompensere for det ekstra fjerdedels døgnet.

Lenke til kommentar

Lengden på et døgn bestemmes av jordens rotasjon rundt egen akse. Lengden på et år bestemmes av jordens kretsløp rundt solen. Disse to hendelsene er uavhengig av hverandre. Faktisk er det per i dag 365,242199 dager (dvs cirka 365 og et fjerdedels døgn) i et år. Vi har skuddår for å kompensere for det ekstra fjerdedels døgnet.

Faktisk varierer lengden på døgnet litt i løpet av året, så det vi vanligvis definerer som et døgn er et gjennomsnittsdøgn.

Grunnen til at døgnlengden varierer er at jordens bane rundt solen er elliptisk, slik at banehastigheten er ulik på ulike tider av året. Jorden roterer rundt sin egen akse en gang for hver ca 23 timer og 56 minutter1, men på den tiden har jorden flyttet seg et lite stykke i banen rundt solen slik at den må rotere litt mer en 360 grader for at solen igjen skal komme i samme posisjon (som er utgangspunktet for definisjonen av (sol)døgn). Men siden banehastigheten varierer i løpet av året, varierer også hvor mye dette litt ekstra er. Om vinteren er vi nærmest solen, og da er hastigheten størst. Dermed er døgnet om vinteren litt lenger enn gjennomsnittsdøgnet, mens døgnet om sommeren er litt kortere enn gjennomsnittsdøgnet.

1Dette kalles et stjernedøgn, eller sidirisk døgn for de som er pen på det, siden stjerner som er så langt borte at posisjonen deres relativt til jorden tilsynelatende er konstant når vi beveger oss rundt solen brukes som referanse for å finne ut hvor lang tid jorden bruker på en omdreining rundt egen akse. Stjernedøgnet er like langt uansett hvor vi er i banen rundt solen.

Endret av -trygve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ivrig telefonselger forklarte i dag at Telenor har best dekning.

Hvis du bruker Talkmore, som ikke har eget nett, bruker de Telenors nett.

Men Telenor gir ikke Talkmore-kunder tilgang til alle senderne.

Så selv om Talkmore skryter av at de bruker Telenors nett, så har Talkmore-kunder dårligere dekning enn Telenor-kunder.

Han nevnte f.eks. hvis du er ute på bygda, vil Telenor ha bedre dekning enn operatører som bruker Telenors nett.

Er dette sant, eller er han uærlig?

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at det er noe i det. Da jeg bodde i Canada hadde leverandøren min (Fido) avtale med en annen leverandør (Rogers) som hadde (ifølge seg selv) best dekning i landet. Da vi kjørte langt ute på bygda var det flere ganger at jeg ikke hadde dekning, men andre som hadde Rogers, hadde dekning. Så det er ikke umulig at Telenor kan innføre noen slike innstrupninger hvis det er nødvendig for å prioritere sine egene kunder. Når det er sagt, så byttet jeg leverandør en gang for å bruke Telenor nettet da de var de eneste med dekning på hytta. Da hadde jeg like god dekning som faren min.

---

Angående dette med jury i Norge, det var en sak i aftenposten for ikke så lenge siden, men jeg fant den ikke med et raskt søk tidligere i dag. Det holder for oss som studerer å ha eksamen for å slippe unna, og det var en del unntak for arbeidene også, men man må selvfølgelig kunne de for å kunne bruke dem. Samme artikkelen sa også at det var ca 8000 i Oslo som var i et register som kunne bli valgt ut som lekdommer.

Lenke til kommentar

Skal ta toget fra Sandefjord til Drammen på lørdag, men den velkjente avkjørselen mellom Holmestrand og Tønsberg har resultert i at jeg må ta buss for tog fra Tønsberg til Holmestrand. Det jeg lurer på er om jeg kan stole på ankomsttidspunktet som jeg blir gitt på nsb.no? Det sies der at turen vil ta 1t9m, noe som virker litt lite med tanke på avstanden og tog-buss-tog byttet

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...