Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen skyldes materialenes forskjellige evne til å lede varme. Metaller er generelt gode varmeledere, så når vi berører metall som er kaldere enn vår egen hud, vil metallet meget raskt transportere bort varmen fra hånden. Huden blir altså svært fort avkjølt, og derfor føles metallet kaldt. Tar du for ekesempel treverk til sammenligning, er det derimot en meget dårlig varmeleder, først og fremst fordi det har en svært luftig struktur. Når vi tar på en ting av tre, blir hånden derfor bare meget langsomt avkjølt. Det er grunnen til at treet ikke føles så kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er temperaturen i et legeme som er i et rom lik rom temperaturen?

Hvis legemet har ligget der en stund og ikke utvikler egen varme så er svaret ja.

 

Når jeg kjenner på nøkkelen min eller annet metal, føles det ut som den er kaldere enn rommet.

Det kommer av at temperatur og varme er to forskjellige ting. Temperaturen måles i grader celsius mens varme måles i joule. Rettere sagt er det varmeoverføring mellom kroppen og omgivelsene vi sanser med nervene. Omgivelsene dine (luft og nøkkel) har nok samme temperatur, men varmeoverføringen er større til nøkkelen enn til luft. Det er to grunner til det, nøkkelen har mye høyere varmekapasitet og varmeledningsevne enn luft. Dvs. at kroppen din taper varme mye raskere til nøkkelen enn til luft. Sagt på en annen måte så isolerer luft mye mer mot at du skal tape kroppsvarme enn en nøkkel gjør.

 

Tilsvarende forskjell kan du merke i mange andre situasjoner:

- Rekk tunga ut i -20 grader celsius vinterluft. Rekk tunga bortpå en nøkkel som holder -20 grader og den vil fryse fast.

- Åpne ovnen med ansiktet rett over og føl 225 grader varm luft slå mot ansiktet. Greit nok, men tar man med fingrene på pizzabrettet som holder samme temperatur så brenner man seg.

- Sett deg i en badstu som holder 85 grader. Intet problem. Men setter du deg på et benkebord der en spiker ikke er slått skikkelig inn så vil du brenne deg på spikeren, selv om den holder samme temperatur.

- Er man ute i -20 grader og godt kledd så går det an å være ute ganske lenge. Ramler man derimot gjennom isen og får 0 grader celsius vann over kroppen så fryser man svært raskt i hjel, selv om vannet har mye høyere temperatur enn lufta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

har aldri forstått uttrykket "mssforstå meg rett"

Egentlig er det vel uttrykket "forstå meg rett" som har blitt fordreid og har slått an. Det brukes omtrent på samme måte og betyr bare "ikke misforstå" eller "ikke ta dette på feil måte".

 

takk, godt å få litt klarhet i ting :)

Lenke til kommentar
Om man plasserer et objekt la oss si 10 meter forann et speil, vil avstanden til objektet om man ser inn i speilet(om man står med tingen) tilsvare 20 meter da?

Kort og greit: Ja. :thumbup:

 

Og det betyr at hvis du skal fotografere noe via et speil, så må du stille skarpt på objektets speilbilde, og ikke på speilets overflate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser på «nytt på nytt» på nrk akkurat nå og legger merke til en ting jeg har sett flere ganger før: Lengst ut i de vertikale kantene så mangler det farge i sendingen, det er liksom to tynne striper som er sort-hvite. Noen som vet hva det skyldes og som evt har lagt merke til det før? Det er bare ved sendingen av programmet «nytt på nytt» jeg legger merke til dette.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Er det sant som myten sier at lyn aldri slår ned på samme plass 2 ganger?

Nei. F.eks kan mange høye tårn kan bli truffet av lyn flere ganger i løpet det samme tordenværet.

 

Det er også enkelte mennesker som har overlevd å bli truffet av et lyn, og som har overlevd og senere har blitt truffet en gang til. Rekorden skal den usanske nasjonalparkvakten Roy Sullivan (1912-1983) ha, han skal ha overlevd hele sju lyn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Sullivan

Lenke til kommentar
Er det sant som myten sier at lyn aldri slår ned på samme plass 2 ganger?

Nei. Neste lyn vet selvsagt ikke hvor tidligere lyn har slått ned.

 

Myten er vel heller et ordtak som kan tolkes til at lyn er såpass sjeldne at det er statistisk veldig lav sannsynlighet for at det slår ned samme sted to ganger. Men det er faktisk mindre i den myten enn ren statistikk om antall lyn per kvadratkilometer. Lyn tiltrekkes høye og spisse gjenstander med god elektrisk kontakt til jord. Lynavledere på skyskrapere er blant noe av det mest ekstreme. Der er det ikke uvanlig at en og samme skyskraper blir truffet av lyn mange ganger hvert år. Eiffeltårnet blir vist også truffet ganske ofte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det sant som myten sier at lyn aldri slår ned på samme plass 2 ganger?

Nei. F.eks kan mange høye tårn kan bli truffet av lyn flere ganger i løpet det samme tordenværet.

 

Det er også enkelte mennesker som har overlevd å bli truffet av et lyn, og som har overlevd og senere har blitt truffet en gang til. Rekorden skal den usanske nasjonalparkvakten Roy Sullivan (1912-1983) ha, han skal ha overlevd hele sju lyn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Sullivan

For så å ta sitt eget liv...

Lenke til kommentar

Isolasjonsmaterialet (i gate) sprekker fysisk opp på grunn av for høy spenning over for kort avstand. Siden det er snakk om ekstremt små avstander så blir det faktisk ganske høy spenningsforskjell per avstand. F.eks tilsvarer 1V over en gate som er 5 nanometer tykk det samme som 200 millioner volt per meter. Det er omkring 2000 ganger mer enn det høyspentisolatorer er bygget for. Når materialet sprekker så dannes det en kanal det kan flyte elektroner gjennom. Sprekken vil kanskje også fylles med halvledermateriale via diffusjon + høy lokal temperatur. Sprekken vil uansett gi en permanent kortslutning. Moderne prosessorer har mange "reservekretser" som brukes for å omgå sånne enkeltfeil, men alle feil kan ikke repareres. Noen ganger blir første feil fatal, andre ganger tåler kretsen flere feil før den blir ødelagt. Flaks og uflaks.

Lenke til kommentar

Ser på «nytt på nytt» på nrk akkurat nå og legger merke til en ting jeg har sett flere ganger før: Lengst ut i de vertikale kantene så mangler det farge i sendingen, det er liksom to tynne striper som er sort-hvite. Noen som vet hva det skyldes og som evt har lagt merke til det før? Det er bare ved sendingen av programmet «nytt på nytt» jeg legger merke til dette.

 

Det er slik med svært mange ting som er sendt på tv, for å være helt ærlig er det vanskelig å svare på hvordan det har havnet der, men det er nok pga. mulig feil som skjer når det encodes før sending. Det jeg imidlertid vet er at det ikke skjer ved HD produksjoner eller sendinger. Så det ligger vel noe rusk i workflowen deres for SD produksjoner som lager dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...