Jotun Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det finnes. Men aner ikke hvor eg såg det. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Er mye tall om det her. Men vil tro de forskjellene de ser der ikke er knyttet til en faktisk "regel". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hva er et kompendium? I sammenheng med høyere utdanning, der det står "litteratur", så er "kompendium" oppgitt. Jeg antar dette er et slags hefte, men søker et konkret svar fra studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det er som du sier en samling tekster som inngår i pensum, innbundet i et hefte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det er som du sier en samling tekster som inngår i pensum, innbundet i et hefte. Hvordan er det å bruke et "kompendium" fremfor en lærebok? Dårligere eller bedre? Reflekter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Det er klart en bok som regel er bedre, men ofte trenger man såpass lite av teksten at det ville vært uøkonomisk å ha hele boka på pensum. Det er også vanlig at tekster aldri er gitt ut i bokform og bare foreligger som artikler. Kompendieordningen sørger dessuten for at forfatterne får betalt. Man skal helst ikke bare kopiere og dele ut stensiler på universitetet. Endret 8. februar 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Er mye tall om det her. Men vil tro de forskjellene de ser der ikke er knyttet til en faktisk "regel". Takk, det var et godt svar. Although we often hear the "statistic" that you are 30% or even 70% more likely to keep having the same gender, this is just an old wives tale. It is NOT a fact. The truth is, your odds stay pretty close to 50% for each child and only vary slightly. If you have had 2 or 3 boys, you are only about 2% to 6% more likely to have another boy. If you have had girls, you are slightly more likely to have a boy next. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 "Problemet" er vel at par flest ikke pleier å avstedkomme et representativt utvalg unger. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Og selv om det bare avviker bitte litt fra 50% så utgjør det tross alt en del individer på verdensbasis... Lenke til kommentar
superninja Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Diskuterte nettopp med en kamerat om hvordan romforsking (og forsvaret) faktisk har hjulpet oss her på jorda. Det vi kom frem til er at det på mange måter ikke har gitt oss noe, annet enn å tilfredsstille nyskjerrigheten og hjelpe til med utvikling av teknologi. Er det noe utover dette som romforsking faktisk har bidratt med, rent praktisk for oss mennesker som bor her? Et element kan jo være at vi etterhvert kunne dratt fordeler av å bo på en annen planet, men slik vi har forstått det er dette bortimot matematisk umulig. Så kom vi også innpå om at hvis vi hadde satte alle ressurser som er brukt på romforskning og alle ressurser brukt på militære, og brukt det på jorda til formål som å jevne ut forskjeller og fordele goder. Kunne fattigdom av typen "sulte fordi de ikke får nok mat og vann" vært historie? Endret 8. februar 2012 av superninja Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det siste spm er jo rent hypotetisk. Utenom det har jo romforskning og militæret gitt oss veldig mye når det kommer til f.eks kommersiell flygning. Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 ...studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium". Kan ikke være særlig behaglig. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 ...studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium". Kan ikke være særlig behaglig. La meg få servere deg det med teskje. Når jeg skriver følgende "studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium", da mener jeg selvsagt en student, som enten bruker det, eller har det, eller har hatt kontakt med gjenstanden, eller er tilknyttet på en eller annen måte til gjenstanden. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Diskuterte nettopp med en kamerat om hvordan romforsking (og forsvaret) faktisk har hjulpet oss her på jorda. Det vi kom frem til er at det på mange måter ikke har gitt oss noe, annet enn å tilfredsstille nyskjerrigheten og hjelpe til med utvikling av teknologi. Er det noe utover dette som romforsking faktisk har bidratt med, rent praktisk for oss mennesker som bor her? Et element kan jo være at vi etterhvert kunne dratt fordeler av å bo på en annen planet, men slik vi har forstått det er dette bortimot matematisk umulig. Så kom vi også innpå om at hvis vi hadde satte alle ressurser som er brukt på romforskning og alle ressurser brukt på militære, og brukt det på jorda til formål som å jevne ut forskjeller og fordele goder. Kunne fattigdom av typen "sulte fordi de ikke får nok mat og vann" vært historie? "We see the benefits of the space program all around us in lives saved, in early detection of cancers, in NASA's discovery of the dangers of cholesterol coupled with stress, in early detection of most diseases, in improved surgery techniques needed for repairing failing hearts, in making a child’s small body whole, and in filling our stomachs with safe foods. We see spaceflight dollars when weather satellites warn of hurricanes, when radar systems tell us that tornadoes are approaching, when satellites log critical environmental changes, when an ATM hands us our cash, when we pay our bills and communicate through satellites. Most importantly, we see space dollars at work when doctors perform surgery robotically through eyes in space, when firefighters walk into flames breathing safely through equipment developed for NASA, when ... Well, there’s simply no end to the benefits gained by science." Kanskje ikke beste kilden, men... Jeg er av en ("layman") oppfatning at mange romforskere er kritiske til å rettferdiggjøre romforskning fordi det gir oss teflonpanner og slike ting. Jeg tror det mest er snakk om å stimulere vår nysgjerrighet og lære mer om vår plass i universet. Det er veldig fundamentalt, vil jeg påstå. I tillegg er jo universet ute etter å drepe oss, så vi må ha teknologi til å forsvare oss - som for eksempel å redde menneskeheten fra å bli slaktet av en asteroide. Men dette er mye lenger unna enn de 4års-syklusene i demokratiet vårt. I tillegg er det en del som mener det er viktig å kolonisere andre planeter for å sikre vår overlevelse, og at dette er blitt et kappløp etter at vi nådde milepælen der vi hadde sofistikert nok teknologi til å utslette oss selv (og dette er heller ikke bare atombomben som er i stand til å gjøre heller, forsåvidt). 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Kommer folket noen gang til å stemme på de rette politikerne/partiene slik at man faktisk kommer i mål med å få infrastrukturen helt på topp ? Kommer politikerne noen gang til å samarbeide slik at infrastrukturen kommer på topp ? I dag går det jo mer eller mindre i veien for hverandre 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 ...studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium". Kan ikke være særlig behaglig. La meg få servere deg det med teskje. Når jeg skriver følgende "studenter som er fysisk tilknyttet et "kompendium", da mener jeg selvsagt en student, som enten bruker det, eller har det, eller har hatt kontakt med gjenstanden, eller er tilknyttet på en eller annen måte til gjenstanden. Når folk avslutter med en eller annen smiley er det gjerne en spøk. /teskje 8 Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hadde ikke hatt GPS, radar, mikrobølgeovn og parabol-tv uten militær og romforskning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Fire latskapsmaskiner, med andre ord. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Internett stammer jo også fra militæret, det har jo revolusjonert verden... 1 Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Fire latskapsmaskiner, med andre ord. De er jo ikke latskapsmaskiner da. Bortsett fra mikrobølgeovenen da, jeg kommer ikke på noen "ikke lat" bruk av den i farta . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå