Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye tjener Apple på å selge sanger gjennom Itunes?

Faktisk nesten ingenting. Apple hevder selv at de bare såvidt er over break-even. Break-even er et økonomisk uttrykk for balansepunktet mellom tap og fortjeneste.

http://allthingsd.com/20100225/apple-billions-of-songs-billions-of-apps-not-much-profit/

 

Apple ønsker ikke å tjene penger på iTunes Store. De vil heller bruke tjenesten til å selge flere musikkspillere (iPod/iPad/iPhone) og datamaskiner (Mac-er). Det er nemlig mye mer penger å tjene på å selge maskiner enn programmer. Det opprinnelige iTunes-programmet (basert på SoundJam MP som Apple kjøpte i 2000) hadde ikke butikkfunksjonen, men var et rent CD-rippeprogram for Macintosh-maskiner. Den første iPoden ble lansert høsten 2001, ni måneder etter at iTunes-programmet ble lansert. iTunes ble utvidet med onlinebutikk først i april 2003. Da var iTunes oppe i versjon 4.0.

Men det var en artikkel om app-utviklerne som tjente lite i forhold til det de egentlig skal tjene. Det var noe med at de tjente femti prosent av salgsprisen for appen, som de solgte til Itunes.

Lenke til kommentar

Når menn med rutete dressjakke intervjues på TV, kan det oppstå et rart fenomen med rutene på skjermen.

Rutene danner et fascinerende, bølgende fenomen.

Hvorfor?

 

Effekten kan sees på dressjakkka til Ari Behn i den animerte humorserien Monarkiet:

http://www.nrk.no/monarkiet/?episode=10

Men jeg har sett sånt i ekte fjernsynsintervjuer også.

Muligens oftere før vi fikk HDTV? Jeg vet ikke om fenomenet er borte, nå som signalet er høyoppløst.

Lenke til kommentar

Fenomenet kalles moiré og er fortsatt et teknisk problem i både filmkameraer og stillbildekameraer. Men til forskjell fra før så reduseres moiré-effekten med programvare, vanligvis i kameraet. De prosesserte bildene/filmene man får ut av kameraene har altså mye mindre moiré enn tidligere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar angående rutete jakker.

 

Nå ser jeg på episode 2 av Lilyhammer.

Brutale gangstere sender en fyr på ski nedover OL-hoppbakken fordi han ikke samarbeider.

Hoppet så ikke ille ut, og han landet i live, selv om landingen ikke var særlig bra. (ca. 35 minutter i episoden)

 

Jeg kan knapt stå oppreist på ski.

Ville jeg overlevd et skihopp i Lillehammerbakken under like omstendigheter?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en del til for å dø, da du aldri vil ha så stor fallhøyde. Hoppkanten er ikke høy.... Du kan være uheldig å brekke ting som ikke er bra da...

 

Men du vil få bank....

 

Hvis du suger på ski ville du sikkert falt i overrennet, noe som også ville dempet omstendighetene.

Lenke til kommentar

hvorfor går AP 2 prosent frem på TV2 sin måling , når så mage har klaget på regjeringen gjør alt annet en å holde det de har lovet samt veldig mye dumskap , som for det meste består av AP. her har til og med SV klaget på at de ikke for frem politikken sin.

 

Dette henger ikke samme hvis man skal bruke logikk

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt som bestemmer om noen har en god eller dårlig sangstemme? Er det bare rett og slett "tilfeldig" eller har de med ren og klar stemme noe til felles?

Det finnes ingen objektive mål på dette. Om det kan finnes objektive mål er jo noe man kan diskutere. Sangstemme-idealer henger veldig sammen med kultur. I vesten har det tradisjonelt vært opera som har vært sentrum, men før operaen nådde frem hadde man klar og ren gregoriansk sang. Det fantes jo også verdslig musikk, som ikke verdsatte "fysiske" egenskaper like høyt. Men denne operaen var det som var ledende.

 

Etter postmoderniteten nådde frem i musikkverden, ble disse reglene og idealene mye mindre strenge. Derfor satte man pris på vilt forskjellige egenskaper, innenfor soul, rock 'n roll, folk/folkemusikk/world music, heavy metal++, funk, hip hop, alt med autotune i dag og ikke minst tidligere innenfor jazzen, selv om operaens sangstiler også har vist seg å fortsatt leve videre. Så våre ideal-sangere, kanskje aller fremst rockestjerner, står på scener i et forrykende sceneshow og blir forgudet på akkurat samme måte som primadonnaene i Venezia på 1600-tallet, derfor er det tydelig at det er kulturelt og subjektivt hva som kjennetegner en god sanger.

 

Men rett meg om jeg tar feil. Er et par år siden jeg hadde musikkhistorie. Og jeg har ikke så stor kjennskap rundt sangstemmer i østlige og sørlige kulturer. Sannsynligvis er det noen fellesnevnere, og det hadde vært kult å vite.

 

EDIT: Og hvis du spurte om oppvekst og biologiske faktorer så dreit jeg på leggen der.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Er det noe spesielt som bestemmer om noen har en god eller dårlig sangstemme? Er det bare rett og slett "tilfeldig" eller har de med ren og klar stemme noe til felles?

Det finnes ingen objektive mål på dette. Om det kan finnes objektive mål er jo noe man kan diskutere. Sangstemme-idealer henger veldig sammen med kultur. I vesten har det tradisjonelt vært opera som har vært sentrum, men før operaen nådde frem hadde man klar og ren gregoriansk sang. Det fantes jo også verdslig musikk, som ikke verdsatte "fysiske" egenskaper like høyt. Men denne operaen var det som var ledende.

 

Etter postmoderniteten nådde frem i musikkverden, ble disse reglene og idealene mye mindre strenge. Derfor satte man pris på vilt forskjellige egenskaper, innenfor soul, rock 'n roll, folk/folkemusikk/world music, heavy metal++, funk, hip hop, alt med autotune i dag og ikke minst tidligere innenfor jazzen, selv om operaens sangstiler også har vist seg å fortsatt leve videre. Så våre ideal-sangere, kanskje aller fremst rockestjerner, står på scener i et forrykende sceneshow og blir forgudet på akkurat samme måte som primadonnaene i Venezia på 1600-tallet, derfor er det tydelig at det er kulturelt og subjektivt hva som kjennetegner en god sanger.

 

Men rett meg om jeg tar feil. Er et par år siden jeg hadde musikkhistorie. Og jeg har ikke så stor kjennskap rundt sangstemmer i østlige og sørlige kulturer. Sannsynligvis er det noen fellesnevnere, og det hadde vært kult å vite.

 

EDIT: Og hvis du spurte om oppvekst og biologiske faktorer så dreit jeg på leggen der.

 

Takk for det, men jeg mente en ren og klar tone. Selvfølgelig hardet vært andre idealer gjennom tidene, men jeg vet ikke om noen kulturer som durket sangere som hørtes ut som noen kråker.

 

Se bort fra stil, men tenk kun på de som kan holde klare og rene toner.

Lenke til kommentar

Påstander: "enkelte par får bare gutter", "enkelte par får bare jenter".

 

Stemmer det at sannsynligheten for at barn nr 2 er gutt er høyere dersom barn nr 1 er gutt? (tilsvarende for jenter)

 

Finnes det noe statistikk på hvor stor sannsynligheten er for å få 2/2 samme kjønn, 3/3 osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...