Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi du driter ikke så mye som du tror, samt at tettheten ikke er all verdens på kabelmaterialet ditt.

 

I tillegg må man ta hensyn til at badevekta du bruker ikke er presis ned til mer enn maks +/-100g, noe som i praksis kan bety en forskjell i målingen på opptil 199g.

 

Så...

Lenke til kommentar

Neste gang tar du frem en potte, veier den på kjøkkenvekta, gjør ditt fornødne i den og veier den på nytt. Da finner du vekttapet ditt mye mer nøyaktig. Så gjenstår det å se hvor langt du er villig til å gå i vitenskapens navn. Ps. ikke be meg på kake/bakverk/mat hos deg etterpå... :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Neste gang tar du frem en potte, veier den på kjøkkenvekta, gjør ditt fornødne i den og veier den på nytt. Da finner du vekttapet ditt mye mer nøyaktig. Så gjenstår det å se hvor langt du er villig til å gå i vitenskapens navn. Ps. ikke be meg på kake/bakverk/mat hos deg etterpå... :p

hvorfor ikke drite rett på vekta? legg litt folie eller lignende på den først for å unngå griseri

Lenke til kommentar

Krikkert, du er ganske god på lover og slikt

 

La oss si helt hypotetisk at jeg stod på kjøkkenbordet og la alle moders hellige kabel på en skålvekt. Tilfeldigvis så kommer hele slekten inn for å drikke te.

 

Finnes de da noen lover som gjør at familien min kan bure meg inne på livstid?

 

yCvrg.png

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil en gammelgresk metode fungere? Slipp kabelen i porselenstempelet og se hvor mye vannet stiger? ;-)

Vannet vil jo ikke stige heller, vannlåsen sørger for at vannet holder seg på samme nivå. Vannet vil renne ned i kloakken i stedet for at vannstanden stiger, det samme som når man spyler ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mye tjener Apple på å selge sanger gjennom Itunes?

Faktisk nesten ingenting. Apple hevder selv at de bare såvidt er over break-even. Break-even er et økonomisk uttrykk for balansepunktet mellom tap og fortjeneste.

http://allthingsd.com/20100225/apple-billions-of-songs-billions-of-apps-not-much-profit/

 

Apple ønsker ikke å tjene penger på iTunes Store. De vil heller bruke tjenesten til å selge flere musikkspillere (iPod/iPad/iPhone) og datamaskiner (Mac-er). Det er nemlig mye mer penger å tjene på å selge maskiner enn programmer. Det opprinnelige iTunes-programmet (basert på SoundJam MP som Apple kjøpte i 2000) hadde ikke butikkfunksjonen, men var et rent CD-rippeprogram for Macintosh-maskiner. Den første iPoden ble lansert høsten 2001, ni måneder etter at iTunes-programmet ble lansert. iTunes ble utvidet med onlinebutikk først i april 2003. Da var iTunes oppe i versjon 4.0.

 

Siden har det bare gått bratt oppover. Apple pleier å presentere musikkfortjenesten som ett samlet tall, der musikkspillerne står for mesteparten av fortjenesten. Man må virkelig gå dypt inn i regnskapsdetaljene for å finne tallene for bare iTunes Store, og da er fortjenesten ganske liten. de som tjener på dette er plateselskapene, som i 2009 åpnet for å fjerne DRM fra musikkfilene, fordi de innså at onlinebutikker var kommet for å bli.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITunes

 

Apple har en lignende break-even-modell også for Mac OS. De selger ikke operativsystemet for å tjene penger på det, men for å selge flere Mac-maskiner, det er der de store pengene ligger. Mac OS selges kun i én versjon, en fullversjon (tilsvarer Windows Ultimate) for noen få hundrelapper (i Norge). Og da følger det ofte med diverse programmer som skal gjøre brukeropplevelsen rikere, selv før man skaffer spesialprogrammer.

Lenke til kommentar

Nå er prisen for Apples OS allerede priset inn i resten, siden en ikke kan kjøpe og installere på en vilkårlig maskin, men allerede må ha lagt igjen betydelige lapper på deres hardware.

Samtidig virker prisen på oppgradering av OS lav, men tilsvarer det å betale for en service pack i Windows.

 

Sorry om jeg drar i gang en os-krig her, men mye av teksten din virket som et utklipp fra en annonse noen plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...